• 0

Boekwaarde en verkoopwaarde

(aangepast)

Ik heb een auto die  ik in 5 jaar heb laten afschrijven naar 10% van de aanschafwaarde (euro 43.500,-). Nu bied ik mij auto te koop aan via wijkopenauto.nl en zij geven een bod van nog geen 10% van de nieuw waarde. Ik heb in het verleden al meer met deze organisatie gewerkt en nu blijkt het algemeen dat als je bij hun langs gaat, het bod altijd naar beneden wordt bijgesteld (zij vinden namelijk altijd wel wat, krasje, deukje, etc.).  Hierop heb ik besloten om mijn auto ook aan te bieden bij de officiële Dealer en ook zij gaven een bod (in een mail) dat lager was dan de boekwaarde van 10% originele aankoopprijs. Reden lage prijs was i.v.m. met de door hun te geven verkoopgarantie, de hoge kilometrage 160k (??) en de type auto (hybride/Diesel). 

Ik heb de auto bijna een jaar op internet gezet voor de 15% van de nieuwwaarden en niet een serieuze koper gehad. 

Hierop heb ik besloten de auto naar privé over te halen voor de boekwaarde (10% + 250 euro winst) plus de 21% BTW.  Nu zit ik een boekenonderzoek van de belastingdienst en zij geven aan dat de economische-waarden van de auto ten tijde van de verkoop meer dan 20% van de nieuwwaarde (euro 10.750,- inkl BTW) zou zijn en daar willen ze mij nu een naheffing van euro 5.184,- geven. 

Mijn vraag is: Kan de belastingdienst je een restwaarde anders bepalen ondanks dat ik serieuze biedingen van officiële autohandelaren heb gehad die lager zijn als de door mij gehanteerde verkoopprijs?

aangepast door Joskes
Tekstuele aanpassingen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
12 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Wat zegt de ANWB koerslijst?

De ANWB koerslijst is slechts indicatief.

Bij het bepalen van de waarde van de auto moet rekening worden gehouden met de leeftijd, kilometerstand, staat van onderhoud en zichtbare schade en het schadeverleden.

Een officieel taxatieverslag - o.a. door een officiële merkdealer - is hierin behulpzaam om bezwaar aan te tekenen en zonodig naar de rechter te stappen.

 

zie ook: ECLI:NL:GHARL:2019:6889

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ja uiteraard is dat indicatief, maar als ze die waarde nu eerst deelt dan kunnen we als forum wellicht iets zinnigs zeggen over het standpunt van de fiscus.

Een goed heeft pas waarde op het moment dat er een koper voor is gevonden.

De actuele marktwaarde, op basis van meerdere biedingen of taxaties, lijkt mij reëler dan een prijsindicatie op basis van vage algemeenheden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Joskes, allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Lees je alle reacties en de onstane discussie direct mee?

 

Quote

+ 250 euro winst

Is dat nu juist niet waar de Belasting-ambtenaar op 'aanslaat'? Waarom heb je niet/nooit (vrijblijvend) geadverteerd op de 10% van de nieuwwaarde?

 

Ik probeer het verder ook alleen te snappen. Met het (relatieve?) hoge kilometrage, een buts en een kras valt jouw standpunt ongetwijfeld goed te verdedigen. :winking-face:

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ik schrijf toch nergens dat de ANWB koerslijst een vorm van (tegen)bewijs zou zijn?!

Helemaal mee eens, maar het ter sprake brengen van zoiets als een ANWB-koerslijst impliceert iets of schept in ieder geval een verwachting, die er uiteindelijk niet toe doet.

2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Precies, dus laten we teruggaan naar het topic. 

Ook hiermee helemaal mee eens.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.