• 0

ZZP-er voor 1 dag per week

Op dit moment werk ik 4 dagen in loondienst, maar zo her-en-der doe ik ook andere uiteenlopende klusjes. Omdat bedrijven graag een factuur ontvangen wil ik een KVK gaan aanvragen en oriënteer ik mij op het starten als ZZP-er voor 1 dag per week. Ik heb wat vragen over de combinatie van verschillende regelingen, hopelijk kan iemand mij helpen. De situatie is als volgt:

 

- Ik ga voor 99% diensten (eigen uren) verkopen en vrijwel geen goederen. 

- Ik ga mij registreren als bedrijf bij de KVK dus ben voor de belastingdienst BTW-plichting.

- Ik kan niet voldoen aan de 1225 uren regeling, dus ik heb geen BTW-aftrek mogelijkheden omdat ik door de BD niet wordt gezien als ondernemer.

- Ik blijf onder de 20.000 omzet ex. btw.

 

 

Vraag 1: Ik ben (volgens mij) BTW-plichtig, maar ik wordt niet gezien als ondernemer. Hoef ik dan ook geen aangifte te doen als ondernemer bij de BD en geef ik mijn winst als neveninkomsten op bij mijn belastingaangifte particulieren?

 

Vraag 2: Kan ik in aanmerking komen voor de KOR-regeling? Ik denk ja, maar ik twijfel over de eerste omdat ik niet kan voldoen aan de 1225-uren regeling:

1. Je wordt door de Belastingdienst als ondernemer gezien (btw-plichtig).

2. De onderneming heeft niet meer dan € 20.000 omzet.

3. De onderneming is in Nederland gevestigd.

 

Vraag 3: Is het handig om de KOR-regeling te gebruiken en geen BTW in rekening te brengen? Ik hoor verhalen dat bedrijven die je een factuur zonder BTW stuurt vragen gaan stellen of het niet accepteren. Ook lees ik dat potentiele klanten je niet serieus nemen als je geen BTW in rekening brengt. Het voorfinancieren van de BTW zal geen groot probleem zijn gezien de lage omzet.

 

Vraag 4: Mocht ik nu toch over de 20.000 euro gaan, moet ik dan over alle facturen alsnog BTW in rekening gaan brengen en daarvoor aanvullende facturen gaan sturen? Of alleen over de facturen waarmee mijn omzet boven de 20.000 euro kwam.

 

Vraag 5: Ik zal niet veel verschillende klanten hebben, ik denk zelf 2 of maximaal 3, levert dat nog problemen op voor de Belastingdienst? En zo ja, kun je dan eenvoudig een factuur sturen aan een collega ondernemer die dat dan ook weer bij jou doet of is het niet zo simpel?

 

Alvast hartelijk dank voor jullie tips en adviezen!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Raymonster, allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 uur geleden, Raymonster zei:

Ik kan niet voldoen aan de 1225 uren regeling, dus ik heb geen BTW-aftrek mogelijkheden omdat ik door de BD niet wordt gezien als ondernemer.

Het niet voldoen aan de 1225 uren norm heeft alleen gevolgen voor bepaalde fiscale voordelen.

Het betekent niet dat je geen ondernemer voor de BTW bent, en het betekent ook niet automatisch dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (en dat laatste is dus weer iets anders dan ondernemer zijn voor de BTW!). En daarmee zijn vragen 1 en 2 eigenlijk al grotendeels niet van toepassing 

 

1 uur geleden, Raymonster zei:

Vraag 5: Ik zal niet veel verschillende klanten hebben, ik denk zelf 2 of maximaal 3, levert dat nog problemen op voor de Belastingdienst

Niet per sé. 2 of 3 is in ieder geval beter dan 1. 

 

1 uur geleden, Raymonster zei:

En zo ja, kun je dan eenvoudig een factuur sturen aan een collega ondernemer die dat dan ook weer bij jou doet of is het niet zo simpel?

Frauderen met facturen is  inderdaad heel simpel, maar niet verstandig. Naast  hoge boetes levert het ook een strafrechtelijke veroordeling op. Mijn advies: dit idee héél snel vergeten :winking-face:

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Je veegt een beetje teveel op een hoop bij je uitgangspunten over ondernemerschap

 

Er wordt 3x geoordeeld of je ondernemer of een onderneming drijft

a. De KvK beoordeelt of je volgens de handelswet aan de criteria van een onderneming voldoet

b. De kvk stuurt een (aan)melding naar de belastingdienst voor de BTW, die beoordeeld of je BTW ondernemer bent

c. Voor de inkomstenbelasting gelden ook weer aparte criteria voor ondernemerschap

Het urencriterium van 1225 is nadrukkelijk GEEN criterium dat bepalend is of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, het is alleen bepalend of je recht hebt op de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek.

 

 

Vraag 1 en 2:

Ja, de kans is groot dat je BTW plichtig ben en dan ben je dus ondernemer voor de BTW en dan moet je dus elk kwartaal BTW aangifte doen en BTW rekenen aan je klanten. MAAR als je omzet onder de 20.000 euro per jaar blijft, dan kun/mag je je aanmelden voor de kleine ondernemersregeling (KOR) en dan hoef je geen BTW aangifte te doen.

 

vraag 3.

Of het handig is hangt af van de exacte omstandigheden. waarschijnlijk kan het voor jou nuttig zijn omdat je geen of bijna geen (inkoop) kosten hebt.
zzp dienstverleners maken met hun opdrachtgevers altijd al tariefafspraken excl btw want elk commercieel bedrijf kan die btw toch terugvragen, dus als jij je factuur daarmee verhoogt als je niet in de KOR zit is dat prima. Maar maak je wel gebruik van de KOR dan is dat ook goed, dan krijgen ze een factuur zonder btw en de kosten blijven voor hen in beide situaties gelijk.
De kletsverhalen als het staat niet professioneel moet je naast je neerleggen, dat zijn dezelfde lieden die ook zeggen dat strak in pak moet en een beetje knappe auto moet rijden. Als jij als zzp-er bijklust huurt men jou in voor je kennis en vaardigheden niet voor je glimmende auto en ook niet omdat je btw op je facturen zet of niet. De helft van de mensen die jou inhuren snappen zelf niks van de BTW dus dat heeft echt geen invloed.

 

De nieuwe KOR is natuurlijk pas sinds 1 januari 2020 en het was in Nederland voor het eerst dat kleine ondernemers geen btw op de factuur hoeven te zetten als ze gebruik maken van de KOR. En het duurt altijd even voordat alle boekhouders aan de opdrachtgevers dat door hebben, dus ja er zullen vorig jaar best bedrijven zijn geweest die facturen terug hebben gestuurd omdat ze de nieuwe regel(s) nog niet kende. Helaas vertaald dat zich in zzp land heel snel tot broodje aap  verhalen.

Dus ja het kan zijn dat je in 2021 ook nog tegen een bedrijf aanloopt waar de boekhouder voor het eerste een factuur ontvangt van een ondernemer die onder de KOR valt.

Kwestie van even uitleggen hoe het zit en misschien moet hij of zij ook even bellen met de accountant en dan is het opgelost.

Dit is geen factor in jou keuze om wel of geen btw te gaan rekenen.


 

vraag 4: als je kiest voor de KOR dan ga je BTW rekenen vanaf de factuur waarmee je over de 20.000 euro omzet heen gaat.
Dus als jij in een jaar 19.800 euro hebt gefactureerd en je moet een factuur van 250 euro sturen dan moet je over die hele 250 euro van die factuur al BTW rekenen. (je hoeft dus ook niet een factuur half met en half zonder BTW te rekenen omdat dit dan weer verwarrend is voor de klant.

Als je veel in vrijgestelde sectoren werkt, zoals de zorg of onderwijs, dan kan de KOR zelfs een voordeel zijn omdat als jij geen BTW hoeft te rekenen de factuur dus lager uitvalt dan wanneer jij wel BTW moet rekenen.

 

vraag 5:

Een collega een factuur sturen voor iets dat niet gedaan is en hij dan weer terug factureren daar is een naam voor en dat is fraude. Dus nee, dat mag niet.. Je kunt niet met trucjes alsnog ondernemer voor de inkomstenbelasting worden.

2 of 3 klanten is aan de krappe kant en dan zou het kunnen dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en dan moet je aangifte doen als resultaat uit overige werkzaamheden. Dat kun je nagaan via de ondernemerscheck https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/belastingaangifte/content/voorbereid-op-uw-belastingaangifte-voor-ondernemers

 

Als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting dan is de enige consequentie dat je geen MKB vrijstelling krijgt op je winst,effectief gezien heb je dan helemaal geen ondernemersvoordelen meer uit de inkomstenbelasting en betaal je net zoveel belasting als over je loondienst inkomen.

 

De inkomstenbelasting zit dus de het meeste verschil.

- Als je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent dan betaal je gewoon de schijf tarieven over je winst/resultaat dus tot ca 68.508 37,10% daarboven 49,50%

- Als je wel ondernemer voor de IB bent maar niet aan het urencriterium voldoet mag je winst uit onderneming opgeven en krijg je een MKB vrijstelling van 14% over je winst. dus betaal je belasting over een lagere winst.

- Zou je kunnen voldoen aan het urencriterium dan zou je aanvullend nog weer een bedrag aan zelfstandigenaftrek en starters aftrek van je winst mogen aftrekken waardoor je over een nog lagere winst belasting betaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst hanteert 2 verschillende ondernemingsbegrippen: ondernemer voor de inkomstenbelasting en ondernemer voor de omzetbelasting.

 

Veel van de verwarring die onder beginnende ondernemers (en soms zelfs gevorderden) ontstaat doordat ondernemers begrippen uit de ene categorie gaan toepassen op de andere.

 

Ontvlecht dat dus! (Met de reacties van Norbert en Roel als leidraad.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Nouja, misschien zelfs wel 3: als je 1 of 2 klanten hebt is er nog het risico dat de belastingdienst zoiets gaat zien als een verkapt dienstverband. 

 

Gezien het maar 1 dag per week is en een relatief bescheiden omzet is denk ik niet dat ze het snel zullen onderzoeken, maar houd toch rekening met hoe zoiets gezien kan worden. Ik weet niet wat de aard van je werkzaamheden en relatie met de klant(en) is, daar zal het van afhangen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.