• 0

waardering activa inkomstenbelasting

Beste,

 

na wisseling van de wacht is de nieuwe boekhouder erachter gekomen dat een activum een aantal jaren geleden onjuist op de balans is gezet. Hij heeft gezien dat de vorige boekhouder als waardering een te laag bedrag heeft opgenomen bij mij als zzp'er . Bij de inkomstenbelasting is wel de juiste afschrijving gehanteerd. Nu is het zo dat sinds 2017 het balans vermogen niet klopt. Hoe zal hij dit gaan oplossen? Het eigen vermogen en totaal van activa en passiva zijn dus 100 te laag gewaardeerd sinds 2017 terwijl wel de juiste afschrijvingskosten zijn gehanteerd

 

voorbeeld:

balans activa

activum 1/1:1000 euro

activum 31/12: 700 euro

 

winst en verlies

afschrijvingskosten 200

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

bedankt voor de reactie,

 

ik heb gebeld met de belastingdienst. Deze vertelde mij dat ik omdat ik startersaftrek destijds had, ik eventueel meer mag afschrijven op de winst en verlies. Dan zou de balanswaarde kloppen als ik de winst- en verlies aanpas. Ik hoef dan niet over de volgende jaren de balans en winst-en verlies aan te passen. en de inkomstenbelasting van alle jaren aan te passen.

Link naar reactie
  • 0

de afschrijvingskosten waren 20% in de winst-en verlies. Als ik nu nog meer afschrijf in het betreffende jaar(want ik mag willekeurig afschrijven) dan sluit het wel aan bij de boekwaarde op 31/12 en 1/1 het volgende jaar van de inkomstenbelasting. Ik begrijp niet helemaal waarom er dan twee keer wordt afgeschreven. Er is dan toch alleen maar een correctie in de winst- en verlies, meer niet. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.