Jump to content
MRE
Verberg

Het nemen van omzet na verlenen dienst

Goededag,

 

Wij nemen omzet wanneer de dienst verleend is. Echter het komt ook voor dat er problemen na de dienst ontstaan en dan is het soms onduidelijk tot het is uitgezocht of het aan ons ligt of niet.

Moet je die omzet nemen? Ook al weet je dat het heel waarschijnlijk is dat je dan later een creditnota moet nasturen? Of kun je zeggen; ik wacht met het nemen van de omzet, omdat eigenlijk de dienst niet (succesvol) verleend is?

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

wat bedoel je met "omzet nemen"?  een factuur sturen? of heb je al een factuur gestuurd en staat de omzet geparkeerd op de balans op vooruitbetaalde omzet?

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 1-3-2021 om 10:51, MRE zei:

Moet je die omzet nemen? Ook al weet je dat het heel waarschijnlijk is dat je dan later een creditnota moet nasturen? Of kun je zeggen; ik wacht met het nemen van de omzet, omdat eigenlijk de dienst niet (succesvol) verleend is?

 

Nu ik de vraag nog eens lees.. kennelijk is er al een factuur gestuurd..

Na het versturen van de factuur is er een klacht binnengekomen en er bestaat een redelijke kans dat er een creditnota gaat komen voor (een deel van) de omzet voor die dienst.

 

Hoe het formeel werkt is dat je de omzet neemt in de maand dat de dienst is geleverd, vaak de maand van de factuur als je snel na leveren dienst factureert.

Als er daarna een conflict ontstaat blijft het omzet en zolang het conflict binnen hetzelfde boekjaar opgelost wordt is er niet zo veel aan de hand. Je zodra je de creditnota stuurt is de omzet gecorrigeerd.

 

Als je op balansdatum einde boekjaar nog openstaande geschillen hebt dan mag je daarvoor evt wel een reservering voor opnemen. maar je moet dat wel goed kunnen onderbouwen. De beste situatie is als je op 1 maart een creditnota stuurt dan kun je heel makkelijk op grond van "gebeurtenissen na balansdatum" een reserving / voorziening vormen omdat duidelijk is dat de oorzaak in het vorige jaar ligt.

Als je nog geen definitieve oplossing hebt dan kun je een % van de omzet reserveren. Dus als jij de kans 75% acht dat de dienst moet worden gecrediteerd neem je 75% van de omzet als voorziening op. als je denkt dat er 75% kans is dat je 50% van de omzet moet crediteren dan neem je een voorzining voor 75% v 50% 37,5% v.d. omzet

Als je denkt dat er 100% kans is dat je 100% moet terugbetalen: waarom is de creditnota nog niet verstuurd dan? en zie vorige alinea :upside-down-face:

 

Kortom ja je moet de omzet nemen, maar je mag wel een goed onderbouwde reservering maken. vaak wordt dit samen geschoven onder de post oninbare debiteuren.

persoonlijk vind ik het beter om onderscheid te maken tussen "bad debt" (oninbaar door oorzaken bij de klant, lees bijna failliet en "bad revenue" (oninbaar door oorzaken bij jezelf door fouten of slechte offerteafspraken e.d.)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 255 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept