• 0

Het nemen van omzet na verlenen dienst

Goededag,

 

Wij nemen omzet wanneer de dienst verleend is. Echter het komt ook voor dat er problemen na de dienst ontstaan en dan is het soms onduidelijk tot het is uitgezocht of het aan ons ligt of niet.

Moet je die omzet nemen? Ook al weet je dat het heel waarschijnlijk is dat je dan later een creditnota moet nasturen? Of kun je zeggen; ik wacht met het nemen van de omzet, omdat eigenlijk de dienst niet (succesvol) verleend is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 1-3-2021 om 10:51, MRE zei:

Moet je die omzet nemen? Ook al weet je dat het heel waarschijnlijk is dat je dan later een creditnota moet nasturen? Of kun je zeggen; ik wacht met het nemen van de omzet, omdat eigenlijk de dienst niet (succesvol) verleend is?

 

Nu ik de vraag nog eens lees.. kennelijk is er al een factuur gestuurd..

Na het versturen van de factuur is er een klacht binnengekomen en er bestaat een redelijke kans dat er een creditnota gaat komen voor (een deel van) de omzet voor die dienst.

 

Hoe het formeel werkt is dat je de omzet neemt in de maand dat de dienst is geleverd, vaak de maand van de factuur als je snel na leveren dienst factureert.

Als er daarna een conflict ontstaat blijft het omzet en zolang het conflict binnen hetzelfde boekjaar opgelost wordt is er niet zo veel aan de hand. Je zodra je de creditnota stuurt is de omzet gecorrigeerd.

 

Als je op balansdatum einde boekjaar nog openstaande geschillen hebt dan mag je daarvoor evt wel een reservering voor opnemen. maar je moet dat wel goed kunnen onderbouwen. De beste situatie is als je op 1 maart een creditnota stuurt dan kun je heel makkelijk op grond van "gebeurtenissen na balansdatum" een reserving / voorziening vormen omdat duidelijk is dat de oorzaak in het vorige jaar ligt.

Als je nog geen definitieve oplossing hebt dan kun je een % van de omzet reserveren. Dus als jij de kans 75% acht dat de dienst moet worden gecrediteerd neem je 75% van de omzet als voorziening op. als je denkt dat er 75% kans is dat je 50% van de omzet moet crediteren dan neem je een voorzining voor 75% v 50% 37,5% v.d. omzet

Als je denkt dat er 100% kans is dat je 100% moet terugbetalen: waarom is de creditnota nog niet verstuurd dan? en zie vorige alinea :upside-down-face:

 

Kortom ja je moet de omzet nemen, maar je mag wel een goed onderbouwde reservering maken. vaak wordt dit samen geschoven onder de post oninbare debiteuren.

persoonlijk vind ik het beter om onderscheid te maken tussen "bad debt" (oninbaar door oorzaken bij de klant, lees bijna failliet en "bad revenue" (oninbaar door oorzaken bij jezelf door fouten of slechte offerteafspraken e.d.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.