• 0

BTW van opbrengst privé-zonnepanelen verwerken

Hoi!

Ik heb een vraag over de verwerking van de BTW over de opbrengst van mijn zonnepanelen (privé bezit) in mijn ZZP administratie.

Sinds december 2020 heb ik naast mijn vaste baan een bedrijfje met bescheiden inkomsten. Omdat ik reeds lang daarvoor al in het bezit was van zonnepanelen op mijn huis was ik bij de belastingdienst geregistreerd als ondernemer (vanwege de teruggave van de BTW destijds). Tot en met dit kwartaal zat ik daarmee in de kleineondernemersregeling (KOR).

Echter, mijn klanten zijn (grote) bedrijven dus kan ik makkelijk BTW vragen en zelf wil ik gebruik maken voor het aftrekken van BTW op mijn kosten, dus heb ik me afgemeld voor de KOR. Vanaf kwartaal twee van 2021 zal ik zelf BTW aangifte moeten doen.

Een impliciet gevolg is dat ik als bezitter van zonnepanelen ook de BTW over de overproductie (i.e. dat wat ik teruglever aan de energiemaatschappij) moet gaan aangeven. Ik mag geen gebruik maken van forfaittaire bedragen dus ik moet alles aangeven, hoe weinig het ook is.

Mijn vraag nu: hoe verwerk ik deze overproductie/BTW nu praktisch in mijn administratie? Ik krijg een vergoeding voor de overproductie van de energiemaatschappij, dus het zijn inkomsten voor mij, OK. Dus dan stel ik voor dat kwartaal een factuur op met de precieze bedragen zodat de BTW correct in mijn administratie terecht komt. Deze BTW geef ik dan aan, belastingdienst blij. Maar dan zit ik vervolgens met geregistreerde inkomsten (en dus winst) die eigenlijk helemaal niets met mijn bedrijf te maken heeft. Mij lijkt het dan dat ik een artificiële kostenpost moet maken om deze winst te compenseren, zodat mijn overzicht wat betreft winst uiteindelijk klopt.

Is dit een gangbare oplossing? Graag hoor ik jullie mening! Alle input is welkom :-)

Groeten en bij voorbaat dank,

Kris

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
4 uur geleden, krisvanrens zei:

Een impliciet gevolg is dat ik als bezitter van zonnepanelen ook de BTW over de overproductie (i.e. dat wat ik teruglever aan de energiemaatschappij) moet gaan aangeven. Ik mag geen gebruik maken van forfaittaire bedragen dus ik moet alles aangeven, hoe weinig het ook is.

 

Eerst een aantal misverstanden uit te weg ruimen:

1) je kunt sowieso geen gebruik maken van forfaitaire bedragen als je ondernemer bent. Je kunt de forfaitaire bedragen alleen gebruiken als je eenmalig btw-aangifte doet en vervolgens de KOR instapt met ontheffing van administratieve verplichtingen

2) je geeft geen btw aan over de overproductie, maar over de opwekking

 

Voor de omzetbelasting was en ben je immers ondernemer. Dat betekent dat de panelen volledig eigendom van de onderneming zijn. De onderneming wekt energie op en moet btw afdragen over álle 'verkochte' energie (net zoals ieder ander energiebedrijf). Je draagt als onderneming dus ook btw af over de energie die je privé gebruikt. Dat is op zich ook niet zo gek. Je betaalde immers ook btw aan het energiebedrijf. Nu betaal je nog steeds btw alleen aan je eigen onderneming (die het vervolgens afdraagt aan de fiscus). Je kunt dit overigens het privédeel (rubriek 1d, geloof ik) en het terugleverdeel (rubriek 1a) van de btw wel apart opgeven in de aangifte.

 

Omdat de panelen voor de inkomstenbelasting wel privé zijn, wil je die buiten de winst- en verlies houden. Je kunt het nog steeds doen via zo'n kunstmatige factuur, maar je boekt de energieomzet dan niet op een opbrengstrekening, maar op "privé".

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi Prinsrachid,

 

Dank voor de reactie!

 

Dat van de forfaittaire bedragen had ik al begrepen, dat stond vrij duidelijk op de website van de belastingdienst inderdaad.

 

Ik had de volgende zin dus niet goed geïnterpreteert (van https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/ik-heb-al-btw-teruggevraagd-voor-zonnepanelen):

 

Quote

In de aangifte geeft u de btw aan over de stroom die u levert met zonnepanelen.

 

Dus levert als in: alles, ook wat ik gebruik. Dit vind ik echter curieus, aangezien ik in mijn gebruiksoverzicht van de energiemaatschappij enkel kan zien wat ik per saldo heb gebruikt en wat ik heb teruggeleverd (i.e. de overproductie over de desbetreffende maand). M.a.w. zou ik een elektrische auto opladen op het moment dat de zon schijnt (of iets anders wat meer vraagt dan mijn panelen kunnen leveren), vloeit er niets naar de energiemaatschappij ook al wek ik energie op. Voor zover ik weet zal de energiemaatschappij dan met "Teruglevering: 0kWh" aankomen. Ik kan enkel zien wat (een deel) van mijn panelen echt opleveren (zonder mijn directe verbruik) in een applicatie op mijn telefoon die bij de omvormer hoort.

 

Een voorbeeld: in december leverde (een deel) van mijn panelen 115kWh op (via de telefoon applicatie van de omvormer afgelezen). Op de energierekening van december staat dat de teruglevering naar de energiemaatschappij 15kWh was. Moet ik dan BTW gaan berekenen over het deel 115kWh?

 

Een deel van mijn panelen zit compleet onbemeterd op mijn stroominstallatie, daarvan zie ik echter alleen het effect als ik niets zou gebruiken (dus via de teruglevering op de digitale electriciteitsmeter). De echte 'opwekking' hiervan kan ik dus niet eens bepalen om technische redenen, laat staan dat ik hier BTW over kan berekenen.

 

Hmmm..

 

// Edit:

 

Hier staat een duidelijk rekenvoorbeeld: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-terugvragen-voor-zonnepanelen-ik-ben-ondernemer

 

Interessant. Het is dus bij gratie van het feit dat ik 'toevallig' überhaupt kan zien wat mijn verbruik (privé dus) vs. mijn overproductie (niet-privé) is door te rekenen met de opwekking van de installatie. Op de digitale electriciteitsmeter kan ik het namelijk niet zien, die geeft enkel het totaal per saldo. Maar goed, ik kan het dus niet voor de hele installatie zien....

 

Wat betreft de facturering; dat is duidelijk, dank je!

aangepast door krisvanrens
Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, krisvanrens zei:

Dus levert als in: alles, ook wat ik gebruik. Dit vind ik echter curieus, aangezien ik in mijn gebruiksoverzicht van de energiemaatschappij enkel kan zien wat ik per saldo heb gebruikt en wat ik heb teruggeleverd

 

Ik ben met je eens dat het wat vreemd is. Ik krijg zelf ook van dat soort self-billing facturen van mijn energiemaatschappij, maar eigenlijk heb je er maar deels wat aan. Je zult inderdaad nog steeds moeten weten wat je in totaal hebt opgewekt.

 

Het is overigens meestal wel zo dat je bij de meeste omvormers kunt zien hoeveel electriciteit er is opgewekt. Nu heb ik ook een klein schuurdakje dat minder dan 700 Wattpiek aan zonnepanelen erop, wat betekent dat ik de omvormer direct in het stopcontact mag steken (zonder extra groep aan te maken). Deze omvormer is zó basic dat hij niet bijhoudt. Daarom heb ik er een superouderwetste, goedkope Duitse stroommeter tussen gehangen, waarbij ik de polen heb omgedraaid. Zo meet het ding geen stroomverbruik, maar stroomopwekking.

 

15 uur geleden, krisvanrens zei:

In december leverde (een deel) van mijn panelen 115kWh op (via de telefoon applicatie van de omvormer afgelezen). Op de energierekening van december staat dat de teruglevering naar de energiemaatschappij 15kWh was. Moet ik dan BTW gaan berekenen over het deel 115kWh?

 

Ja.

 

Als je een echte energieleverancier was geweest (en voor de omzetbelasting ben je dat) is dat uiteraard jouw verantwoordelijkheid. Stel dat de atoomcentrale van Petten geen meter had geïnstalleerd om stroom te leveren, moet die energiecentrale dan géén btw afdragen, omdat ze zelf ervoor kiezen om hun diensten en/of producten niet goed te bemeteren?

 

Maar mocht het echt niet mogelijk zijn, denk ik ook dat het alleszins redelijk is om op basis van de eigenschappen van je panelen uit te gaan van een redelijke schatting van je opwekking. De waarde van het aantal kWh dat op je factuur staat van je energiemaatschappij zet je onder 1a. En het verschil met de schatting zet je onder 1d op je aangifte.

 

Stel dat je kWh-prijs 20 cent exclusief btw is. Stel dat je 2500 kWp panelen hebt en dat op basis van normale instraling je ongeveer 2000 kWh per jaar zou opwekken. Stel dat je 1500 kWh hebt teruggeleverd aan het net. Dan geef je in je aangifte op:

 

1a     300 euro omzet       63 euro btw

1d     100 euro omzet        21 euro btw

 

afdracht: 84 euro btw

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wederom dank!

 

Die Ferrarismeter heb ik hier al liggen (ik ga er even vanuit dat je naar een dergelijke meter verwijst). Ik moet 'm enkel nog installeren. Verder snap ik de plicht om de meter bij te houden in het geval er sprake is van mij als energiemaatschappij. Ik was er niet echt op bedacht eigenlijk.

 

Ik heb verder onderzoek gedaan en nog een paar deskundigen gesproken, nl. over de mogelijk tot overdracht van eigenaarschap van de zonnepanelen (aan mijn vrouw).

 

Dit lijkt veruit de beste oplossing voor mij in ieder geval. Wat ik moet doen:

 

  • Contract energiemaatschappij overzetten naar mijn vrouw,
  • Een ondertekende brief opstellen waarin staat dat we officieel het eigenaarschap van de zonnepanelen naar haar overzetten,
  • Deze brief ter kennisgeving naar het regiokantoor van de belastingdienst sturen om officieel aan te geven dat de activiteit (=energie opwekken) voor mijn BTW nummer komt te vervallen.

 

Nou blijkt dat de laatste twee stappen in de praktijk zelden worden gedaan. Omdat er geen sprake meer is van teruggave van BTW is het (volgens de deskundigen) niet nodig dat mijn vrouw als ondernemer bij de belastingdienst geregistreerd moet worden.

 

aangepast door krisvanrens
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.