• 0

Minimale hoogte omzet eenmanszaak..

::)

 

Ik heb misschien een rare vraag, en ik weet het je kan het uiteraard altijd zelf zo gek maken als je wilt...

 

maar gemiddeld:

 

Wat is de gemiddelde MINIMALE omzet die je moet maken (of beter gezegd de winst misschien), om jezelf een minumum salaris te kunnen uitbetalen van zeg: € 1000,- netto ?

 

Ik heb geen ervaring met belastingen/en of verzekeringen en heb dus geen idee hoeveel je daaraan kwijt bent en of er nog andere addertjes onder het gras zitten...

 

Misschien dat jullie me een idee kunnen geven waaraan ik ongeveer moet denken om mezelf veilig te kunnen uitbetalen.

 

Ik wil proberen een inschatting te maken bij welke omzet/winst ik 'veilig' kan overstappen van mijn in loondiest verband naar mijn eigen kleine ondernemening.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi. Welkom hier.

Het hangt ervanaf wat je gaat doen: moet je kosten maken? Heb je inkoop?

Of word je dienstverlener? Een HEEEELE grove som:

Tel bij je 1000 eur netto je kosten op, en dan nog iets (19%) erbovenop voor de btw en nog eens iets van 40 - 50 % voor inkomsten belasting. Dan nog wat voor onvoorziene zaken.

Dan heb je een ruwe schatting. Als jij geen kosten maakt, dan moet je dus rond de 1.700 zitten.

Maar op basis van je informatie is het moeilijk om een specifieker antwoord te geven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi EnilnoUborp

 

De relatie omzet en netto winst is van te veel factoren afhankelijk om daar zo zonder extra gegevens iets zinnigs op te zeggen.

 

Wel kun je met iets meer zinnigheid zeggen wat jouw bruto winst moet zijn om aan 12.000 euro netto per jaar te komen.

 

Hierbij kun je namelijk "gewoon" de belastingsschalen bekijken. Houdt rekening met de zelfstandigenaftrek en eventuele andere aftrekken buiten de loonheffingskorting en je kunt ongeveer uitrekenen wat de bruto winst is.

 

Voor welke aftrekposten je in aanmerking komt (en hoe hoog die zijn) kun je kijken op www.belastingdienst.nl.

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hallo, zo'n vraag heb ik nu ook. Maar ik wil minimaal 1500,00 euro overhouden voor 160 uur per maand. Natuurlijk is dit globaal soms meer soms minder, maar ok je moet ergens vanuit gaan. Mijn vraag is nu wat moet ik per uur gaan rekenen om aan de 1500euro/160uur te komen. Hoeveel moet je daar in verwerken voor vaste lasten, onvoorziene uitgaven, investering enz. Hieronder mijn lijstje met vaste lasten die ik nu al heb. Wat vergeet ik misschien? Mijn vraag hoe kom ik nu aan mijn bruto uurtarief. Excl. eventuele reiskosten klantbezoek. Werkte voorheen op uurbasis zonder eigen investering. Bedankt voor jullie hulp, gr Henk,

Overzicht:

 

Werkzaamheden : Programmeur/Ontwikkelaar Soft en Hardware Industriële automatisering.

Locatie : Aan huis, huurwoning +/- 35 vierkante meter verwarmd.

Computer +extra : 1500,00 euro/jaar

Software : 1000,00 euro/jaar

Div hardware : 1000,00 euro/jaar

ADSL+Hosting : 500,00 euro/jaar

Vakliteratuur : 500,00 euro/jaar

Auto vanuit privé : 5000..10000 km/jaar

Werkruimte inrichting : 1000,00 euro eenmalig

Licht/Water enz : 50,00 euro/maand

Koffie/Koekjes/Reclame : 50,00 euro/maand

KVK : 100,00 euro/jaar

Accountant : 50,00 euro/maand

Vakbeurzen bezoek : 500,00 euro/jaar

vergeten : .......?

Link naar reactie
  • 0

 

Accountant : 50,00 euro/jaar

 

Goedkope accountant heb je, die wil ik ook! ;D

 

Even ontopic dan maar: als je per maand ong. 4000-5000 eur aan omzet haalt en een beeeeeeetje je kosten weet te drukken, kom je een heel eind. Dus ik zou zeggen op jaarbasis 50.000-60.000 eur.

Kijk ook eens op internet naar tarieven waar je concurrenten mee komen, die moeten er ook van leven, dus dat *kan* een goede indicatie zijn. Neem daarin mee dat het ook weleens kan voorkomen dat je de 160 uur per maand niet gaat halen...

 

Ik ben ervan uitgegaan toen ik startte wat ik aan salaris kreeg per maand, bruto salaris verdubbeld (dat was mijn indicatie voor mijn omzet per maand) om ruim te kunnen leven, the safe-mode zeg maar. Voor mij werkte dat.

Link naar reactie
  • 0

 

Accountant : 50,00 euro/jaar

 

Goedkope accountant heb je, die wil ik ook! ;D

 

Even ontopic dan maar: als je per maand ong. 4000-5000 eur aan omzet haalt en een beeeeeeetje je kosten weet te drukken, kom je een heel eind. Dus ik zou zeggen op jaarbasis 50.000-60.000 eur.

Kijk ook eens op internet naar tarieven waar je concurrenten mee komen, die moeten er ook van leven, dus dat *kan* een goede indicatie zijn. Neem daarin mee dat het ook weleens kan voorkomen dat je de 160 uur per maand niet gaat halen...

 

Ik ben ervan uitgegaan toen ik startte wat ik aan salaris kreeg per maand, bruto salaris verdubbeld (dat was mijn indicatie voor mijn omzet per maand) om ruim te kunnen leven, the safe-mode zeg maar. Voor mij werkte dat.

Goedkope accountant heb je, die wil ik ook! ;D Aangepast ;)

Dus 5000,00 euro bruto / 160/uur maakt +/- 32,00 euro bruto? daar zou dan alles in verwerkt zitten ook omzetbelasting, ziektekosten of is dit te kort door de bocht? thanks en gr Henk

Link naar reactie
  • 0

BTW is geen omzet ;D Bij mij niet in ieder geval...

 

Ziektekosten heb je zowiezo (wordt nu helemaal leuk met de basisverzekering) wat ik daar niet in heb meegenomen in een arbeidsongeschiktheidsverzekering, het overwegen waard.

Maar goed stel: dat je de 160 uur niet haalt, dat betekent minder omzet, hoe ga je dat opvangen? Ik zou je uurprijs verhogen...

 

Link naar reactie
  • 0

BTW is geen omzet ;D Bij mij niet in ieder geval...

 

Ziektekosten heb je zowiezo (wordt nu helemaal leuk met de basisverzekering) wat ik daar niet in heb meegenomen in een arbeidsongeschiktheidsverzekering, het overwegen waard.

Maar goed stel: dat je de 160 uur niet haalt, dat betekent minder omzet, hoe ga je dat opvangen? Ik zou je uurprijs verhogen...

 

BTW is geen omzet ;D Bij mij niet in ieder geval...Foutje ;)

Ok ik ben eens rond gaan kijken, bellen,mailen enz en kom tot de conclussie dat ik tussen de 38 en 50 euro moet gaan zitten. thanks en gr

Link naar reactie
  • 0

Vergeet verzekeringen, ziektekosten, arbeidsongeschiktheidsgrappen etc. niet.

 

Hou ook rekening met alle uren die je niet kunt factureren en kwijt bent aan boekhouding, opleiding/zelfstudie, acquisitie etc etc, of gewoon aan niks als het gewoon rustig is. Met andere woorden: het scheelt nogal of je uitgaat van 60 facturabele uren per maand of 120 uur. Dit is bovendien allemaal erg afhankelijk van je eigen kwaliteiten als ondernemer, je netwerk, je werkzaamheden etc etc. en daar is dus moeilijk iets over te zeggen door derden.

 

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.