• 0

[Corona] Vanaf woensdag 3 maart 'winkelen op afspraak' mogelijk

(aangepast)

Beste forumgebruikers, 

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat vindt het belangrijk dat ondernemers in Nederland op de hoogte zijn van relevant nieuws. Daarom willen we jullie graag hier op de hoogte houden, maar zeker ook het gesprek aangaan. 

Vanaf morgen is 'winkelen op afspraak' mogelijk.

 

Vanaf woensdag 3 maart mogen winkels op afspraak klanten ontvangen. Per winkel mogen maximaal 2 klanten per verdieping zijn.  Klanten moeten van tevoren een afspraak maken voor een tijdslot. 

We verwachten dat winkelen op afspraak met name voor kleine winkeliers uitkomst kan bieden. Grote en middelgrote winkels hebben meer mogelijkheden om gebruik te kunnen maken van bestellen en afhalen. Het zijn kleine stappen in de richting van heropenen detailhandel. Door nu winkelen op afspraak toe te staan kunnen klanten weer niet-essentiële winkels bezoeken, terwijl het risico op besmetting maar beperkt toeneemt.

Als je open mag blijven of als niet-essentiële winkel open gaat voor winkelen op afspraak, maar je hebt toch nog minstens 30% omzetverlies (en voldoet aan de rest voorwaarden), dan kun je nog steeds aanspraak maken op de TVL en overige steunmaatregelen.  

Algemene informatie: 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/winkels-en-contactberoepen 
 

Afbeelding 


We lezen uiteraard mee met de reacties, maar ons webcare-team is op dit moment druk met antwoorden op onze social media-kanalen. Mocht je zo snel mogelijk een antwoord willen, dan kan je het beste naar deze kanalen gaan:  

Twitter | LinkedIN |  Facebook

Hartelijke groet namens de online redactie, 
^NS 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
43 minuten geleden, Ministerie EZK zei:

Per winkel mogen maximaal 2 klanten per verdieping zijn.  Klanten moeten van tevoren een afspraak maken voor een tijdslot. 

 

Raar eigenlijk dat dit niet voor supermarkten geldt. Nu laat ik alles thuisbezorgen maar had afgelopen vrijdag toch een vergeten boodschap. Supermarkt overvol en bij de zelfscan kassa stond ik als 10de in de rij met mijn doosje eieren.  Ik ben zeker niet tegen maatregelen en er zal ongetwijfeld wel over nagedacht zijn maar elke logica ontgaat mij.

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk, 

Het verschil is dat een supermarkt een essentiële winkel is; daarom mag deze open blijven en meer bezoekers ontvangen. Nog steeds gelden ook daar de basismaatregelen zoals 1.5m afstand en een mondkapje op. Daarnaast wordt er opgeroepen zo veel mogelijk alleen naar de supermarkt te gaan en op rustige momenten te komen. Alle maatregelen zijn erop gericht contactmomenten en reisbewegingen te beperken. 

 

Meer over het beleid in supermarkten:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/winkels-en-contactberoepen/winkelen-en-boodschappen-doen 

Hartelijke groet, 
^NS

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik snap wel waarom de regels er zijn, maar ik ben het met henkh eens dat ze niet logisch zijn in de keuze die er nu gemaakt worden vwb de versoepeling.

Oké  essentiële winkels, die waren al toegankelijk genoeg met in acht name van de regels. Maar nu mogen qua versoepeling contactberoepen als kappers, nagel stylisten, tattoo-shops e.a. open,  maar niet de zonnestudio's? Volgens het Kabinet vallen Zonnestudio’s onder ‘publieke plaatsen’.  Vraag mij af wie dat ooit bedacht heeft? Want juist daar is er meer dan 1,5 afstand; nauwelijks tot geen contactmoment en qua reisbeweging zal het daar geen vaart lopen. Én zo zullen er meer voorbeelden zijn waar ondernemers maar ook consumenten hen vraagtekens bij hebben. Ik krijg er rimpels van. Maar gelukkig zijn de botox shops nooit dicht geweest, want valt onder medisch en dus essentieel?

Valt het nog uit te leggen?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ministerie EZK  (teamonline),

 

hoe zit het met de spreiding van bezoekers en de vrijheden voor retailondernemers in winkelopeningstijden?

 

Een landelijke verlenging of uitbreiding is misschien wel een goed instrument. Over drieënhalve week breekt de zomertijd aan. Click-and-collect voor winkeliers of ondernemers die daar voor willen openblijven en die deze service willen bieden in de vroege avonduren zolang de avondklok geldt?

 

Ik zie dezelfde voordelen voor contactberoepen.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De regels wil ik beslist niet ter discussie stellen maar idd de logica ontgaat me soms.Door mijn leeftijd, werk en bourgondisch uiterlijk:face-with-tongue: val ik in de risicogroep. Zelf ben ik heel streng in het naleven van alle regels. Dat geeft ook effect want waar ik normaal door de aard van mijn werk jaarlijks een paar keer met "snottebellen" loop ben ik sinds vorig jaar niet meer verkouden geweest.:slightly-smiling-face:

 

Vanaf december hebben we zware maatregelen waarvan ik zelf geen effect zie in de cijfers (hooguit een stabilisatie) Dat zou imho betekenen dat of de regels niet streng genoeg zijn of dat hele volksstammen ze niet naleven.:frowning-face:

 

Maak me wel zorgen om de economische gevolgen, in mijn netwerk zie ik diverse ondernemers waar het water tot aan de lippen staat en een enkele al op het punt van verzuipen staat. Soms vraag ik me af of dit leed wel in verhouding tot de maatregelen staat.

aangepast door henkh
toevoeging
Link naar reactie
  • 0
Op 3-3-2021 om 18:39, Gast zei:

Ministerie EZK  (teamonline),

 

hoe zit het met de spreiding van bezoekers en de vrijheden voor retailondernemers in winkelopeningstijden?

 

Een landelijke verlenging of uitbreiding is misschien wel een goed instrument. Over drieënhalve week breekt de zomertijd aan. Click-and-collect voor winkeliers of ondernemers die daar voor willen openblijven en die deze service willen bieden in de vroege avonduren zolang de avondklok geldt?

 

Ik zie dezelfde voordelen voor contactberoepen.

 

Mvg,

 

Wigbolt

Ha Wigbolt, 

Interessante suggestie. Er wordt per keer bekeken wat mogelijk is in de overleggen en het is nu niet aan de orde om de openingstijden te verlengen. Als ikzelf kijk naar de kleinere winkeliers in mijn omgeving, waar deze regeling vooral voor bedoeld is, zie ik geen grote drommen mensen waardoor spreiding wenselijk zou zijn. Is dat bij jou anders? 

Groeten, 
^NS

Link naar reactie
  • 0
Op 3-3-2021 om 22:02, henkh zei:

De regels wil ik beslist niet ter discussie stellen maar idd de logica ontgaat me soms.Door mijn leeftijd, werk en bourgondisch uiterlijk:face-with-tongue: val ik in de risicogroep. Zelf ben ik heel streng in het naleven van alle regels. Dat geeft ook effect want waar ik normaal door de aard van mijn werk jaarlijks een paar keer met "snottebellen" loop ben ik sinds vorig jaar niet meer verkouden geweest.:slightly-smiling-face:

 

Vanaf december hebben we zware maatregelen waarvan ik zelf geen effect zie in de cijfers (hooguit een stabilisatie) Dat zou imho betekenen dat of de regels niet streng genoeg zijn of dat hele volksstammen ze niet naleven.:frowning-face:

 

Maak me wel zorgen om de economische gevolgen, in mijn netwerk zie ik diverse ondernemers waar het water tot aan de lippen staat en een enkele al op het punt van verzuipen staat. Soms vraag ik me af of dit leed wel in verhouding tot de maatregelen staat.

Ha Henk, 

Het kan ook zijn dat juist een exponentiële groei in besmettingen door de maatregelen gestopt is. Het vervelende is dat je nooit met zekerheid kunt stellen welke maatregelen exact hoeveel effect hebben. Veel ondernemers vangen klappen. Het kabinet blijft doen wat mogelijk is, bijvoorbeeld met het onlangs verruimde steun- en herstelpakket. Meer info hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-financiele-regelingen/overzicht-financiele-regelingen

Veel succes in deze moeilijke tijd, 
^NS 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Openingstijden winkels

 

Maar wat mogen non-food of zobedachte niet-essentiële winkeliers nu op dit moment precies?

 

Tot 20:35 uur twee nieuwe klanten binnenlaten voor 10 minuten private shopping? Of nee, dat is na beter lezen om 20:00 uur sluiten.


Mag nog wel langer afgehaald worden voor de deur? Mag je een klant die om 16:00 uur bestelt niet meer dezelfde dag afhandelen?

 

Mvg,

 

Wigbolt

 

 

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 3-3-2021 om 13:59, Mikky Vrolijk zei:

Ik snap wel waarom de regels er zijn, maar ik ben het met henkh eens dat ze niet logisch zijn in de keuze die er nu gemaakt worden vwb de versoepeling.

Oké  essentiële winkels, die waren al toegankelijk genoeg met in acht name van de regels. Maar nu mogen qua versoepeling contactberoepen als kappers, nagel stylisten, tattoo-shops e.a. open,  maar niet de zonnestudio's? Volgens het Kabinet vallen Zonnestudio’s onder ‘publieke plaatsen’.  Vraag mij af wie dat ooit bedacht heeft? Want juist daar is er meer dan 1,5 afstand; nauwelijks tot geen contactmoment en qua reisbeweging zal het daar geen vaart lopen. Én zo zullen er meer voorbeelden zijn waar ondernemers maar ook consumenten hen vraagtekens bij hebben. Ik krijg er rimpels van. Maar gelukkig zijn de botox shops nooit dicht geweest, want valt onder medisch en dus essentieel?

Valt het nog uit te leggen?

Ha Mikky, 

Het Ministerie van VWS gaat over de indeling en welke sectoren wanneer open kunnen. Het gaat hierbij om publiek toegankelijke plaatsen, zoals zwembaden, bioscopen, bibliotheken. We hebben nagevraagd wat de afweging hier is. Los daarvan hopen we dat met de maatregelen er voldoende ruimte komt voor versoepeling zodat zoveel mogelijk ondernemers weer wat lucht krijgen. 
 

Veel succes in deze moeilijke tijd, 
^NS 

aangepast door Ministerie EZK
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
37 minuten geleden, Gast zei:

Openingstijden winkels

 

Maar wat mogen non-food of zobedachte niet-essentiële winkeliers nu op dit moment precies?

 

Tot 20:35 uur twee nieuwe klanten binnenlaten voor 10 minuten private shopping? Of nee, dat is na beter lezen om 20:00 uur sluiten.


Mag nog wel langer afgehaald worden voor de deur? Mag je een klant die om 16:00 uur bestelt niet meer dezelfde dag afhandelen?

 

Mvg,

 

Wigbolt

 

 

 

Ha Wigbolt, 

Hier vind je alle huidige maatregelen op een rij:  

Winkelen op afspraak: 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/winkels-en-contactberoepen/winkelen-op-afspraak  

Algemeen (incl openingstijden): 
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/ondernemen-en-werken-in-coronatijd/winkeliers

Groet, 
^NS

aangepast door Ministerie EZK
Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
21 uur geleden, Ministerie EZK zei:

Het Ministerie van VWS gaat over de indeling en welke sectoren wanneer open kunnen. Het gaat hierbij om publiek toegankelijke plaatsen, zoals zwembaden, bioscopen, bibliotheken. We hebben nagevraagd wat de afweging hier is.

Super dat je het navraagt. Dankjewel ! Ik ben benieuwd naar het antwoord waarom m.n. Zonnestudio's onder "publieke plaatsen" valt. 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.