• 0

Bewijslast margeregeling

Beste forumleden,

 

ik ben mij aan het oriënteren en had nog een enkele vraag waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden.

 

ik wil graag spullen (veelal gebruikte) inkopen via marktplaats, rommelmarkten en garagesales voornamelijk van particulieren.

nu kan je hierbij gebruik maken van de margeregeling. Alleen zit ik met de vraag welke bewijslast moet ik er tegenover zetten:

 

het lijkt mij niet wenselijk als ik bijvoorbeeld een spel a 1 of 2 euro inkoop bij een particulier, deze een heel formulier in te laten vullen en dat te laten ondertekenen.

tevens zouden ze daardoor ervan af kunnen zien om dat ze dat vreemd kunnen vinden.

 

ik meen dat als je voor 500 euro inkoopt je wel een verklaring moet opstellen en laten tekenen. Maar bij een particulier kom ik hier nooit aan, zou wel kunnen dat ik voor meer dan 500 euro inkoop op een markt.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Heel simpel ook die spellen van 1 en 2 euro verschijnen niet als vanzelf zonder kosten in jou voorraad. Dus jou "eigen verklaring" dat je er 1 euro voor betaald hebt is in principe voldoende. Wat wel verstandig is dat je zoveel mogelijk werkt met een goed kasboek voor contante aankopen. Dus als je gaat inkopen neem je 100 of 200 euro op en eind van de dag schrijf je alle uitgaven op.

 

Als je via online marktplaatsen inkoopt is ook het mailverkeer bewijs.

verder kan je ook betalen met tikkies of andere micropayment apps.. dan gaat het meteen van je zakelijke rekening af.
je zou nog kunnen kijken of je grotere inkopen onder de 500 euro maar boven zeg 50 euro betaald via marktplaats gelijk oversteken (of hoe heet dat)

En tegenwoordig heb je directe verwerking van banktransacties bij de grote banken dus soms is aan de deur per bank betalen ook een optie. want de klant zal binnen een paar minuten in de app zien dat het geld is bijgeschreven.

 

Link naar reactie
  • 0

Hans van den Bergh en Roel J, sorry ik ben nog redelijk nieuw met het gebruik van dit platform. Ik heb jullie antwoorden dan ook niet eerder gezien.

 

uiteraard wil ik jullie beide bedanken.

 

een kwitantie laten tekenen lijkt mij niet handig om 2 redenen: het kan de verkopers wantrouwig maken, en sommigen verkopen niet zo graag aan handelaren. Of zie ik dat verkeerd?

 

Roel J is mij. Eigen verklaring genoeg bewijs voor goederen onder de 500 euro? Uiteraard hou ik dan een kasboek bij waar alles duidelijk omschreven wordt.

het betalen via tikkies is ook een handige tip.

 

dankjewel voor jullie reacties.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
1 uur geleden, Maximus078 zei:

Hans van den Bergh en Roel J, sorry ik ben nog redelijk nieuw met het gebruik van dit platform. Ik heb jullie antwoorden dan ook niet eerder gezien.

 

uiteraard wil ik jullie beide bedanken.

 

een kwitantie laten tekenen lijkt mij niet handig om 2 redenen: het kan de verkopers wantrouwig maken, en sommigen verkopen niet zo graag aan handelaren. Of zie ik dat verkeerd?

 

Roel J is mij. Eigen verklaring genoeg bewijs voor goederen onder de 500 euro? Uiteraard hou ik dan een kasboek bij waar alles duidelijk omschreven wordt.

het betalen via tikkies is ook een handige tip.

 

dankjewel voor jullie reacties.

 

 

 

De norm is niet 'genoeg bewijs', maar 'administratieplicht'. Zoals hierboven al gezegd: alle correspondentie behoort tot je administratie. Dus bij een marktplaatsaankoop maak je schermafdrukken van de chats, bij Whatsapp net zo. Daarnaast moet je ook structuur aanbrengen in je betalingen. Dat kan een goed kasboek zijn, maar ook tikkie of andere betaalsystemen kunnen daarbij helpen.

 

Wat betreft het niet willen tekenen van een kwitantie: als jij goederen verhandelt die gestolen blijken te zijn en je hebt niet de identiteit van jouw leverancier bewaard, dan ben in beginsel al snel schuldig aan schuld- of opzetheling.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.