• 0

Winstberekening winst-en-verliesrekening en balans klopt niet

(aangepast)

Goedemiddag Allen,

 

Zoals waarschijnlijk velen van jullie ben ik bezig met het invullen van de aangifte inkomstenbelasting.

 

Helaas kom ik niet verder door de controle winstberekening. Ik maak hier waarschijnlijk ergens een denkfout.

 

Volgens de winstberekening kom ik uit op 5385,-

Volgens de winst en verlies berekening kom ik uit op 4361,-

 

Nu geef ik  bij de winst en verlies rekening natuurlijk de bruto omzet en kosten op (dus zonder BTW).

Bij de balans / prive ontrekkingen en prive stortingen vul ik de prive ontrekkingen op + betaling omzetbelasting (als zijnde prive ontrekking).

 

Het verschil tussen beide is precies het bedrag te betalen BTW (omzetbelasting) van dit jaar.  wat doe ik verkeerd?

 

Alvast bedankt

 

 

aangepast door vdellevoet
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW is geen prive onttrekking BTW is een zakelijke belasting.

 

Alleen de inkomstensbelasting die je (straks) betalen moet is een prive uitgave dus als je die via de zaak betaald is het een prive opname.

BTW boek je gewoon af van de (tussen)rekening voor de btw.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hallo Roel,

 

Bedankt voor je antwoord. Wellicht heb ik dat dan verkeerd gelezen en begrepen...

 

Hoe dien ik deze betaling te boeken (dus de betaling van ontvangen - betaalde BTW),

Als zijnde uitgave met 0% BTW? + een rest op de balans voor Q4 2020?

 

 

aangepast door vdellevoet
Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, vdellevoet zei:

Bij de balans / prive ontrekkingen en prive stortingen vul ik de prive ontrekkingen op + betaling omzetbelasting (als zijnde prive ontrekking).

Ik neem aan dat je bedoeld dat als je iets ter waarde van €100 ontrokken hebt je €121 als ontrekking boekt (incl. Btw). De €21 boek je dan ook weer als te betalen btw (balanspost) en de €100 gaat van de kosten of voorraad af.

 

Dan zou alles gewoon glad moeten zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

 

47 minuten geleden, vdellevoet zei:

Als zijnde uitgave met 0% BTW? + een rest op de balans voor Q4 2020?

Nu begrijp ik je niet meer want de aangifte van Q4 kan nooit betaald zijn in 2020. Dus hoe je een uitgave kan hebben voor Q4 snap ik niet.

En deze deel vraag heeft weer helemaal niets met je IB aangifte te maken waar de winstberekening niet klopt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allen,

 

Ik betaal de omzetbelasting per kwartaal. Dus dan komt Q4 op de balans als zijnde kortlopende schulden, toch?

 

De vraag kan ik het best samenvattend als: "Hoe ga ik met de te betalen omzetbelasting om binnen de winst- en verliesrekening en de balans / priveontrekkingen".  Waar moet ik bijvoorbeeld de betaalde omzetbelasting van Q1,Q2,Q3 vermelden die ik reeds heb betaald van de zakelijke rekening?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, vdellevoet zei:

Waar moet ik bijvoorbeeld de betaalde omzetbelasting van Q1,Q2,Q3 vermelden die ik reeds heb betaald van de zakelijke rekening?

Die staat niet meer op de balans.

(Ik vraag me af welk boekhoudsysteem jij gebruikt?)

 

Omzet = excl. Btw in je w&v

Te betalen door debiteur is omzet + btw

Door jou te betalen btw is een balanspost.

 

Wanneer jij de te betalen btw uiteindelijk afdraagt dan gaat het van jou bank af en boek je ook de te betalen btw weer tegen (zodat die 0 wordt). Aan het einde van het jaar staat btw q1+q2+q3 niet meer op de balans. Alleen nog de te betalen btw q4 staat daar op.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hallo Rik,

 

Ik gebruik Bunni, heeft helaas niet alle functies van een pakket zoals e-boekhouden maargoed.

Mijn inkomsten en uitgaven ex btw ziet er als volgt uit:

Inkomsten   -   13.586,96

Uitgaven  -        9.224,31

 

Totale netto winst      -        4.363

Totaal af te dragen BTW (omzetbelasting over dit boekjaar) 1021

 

Prive opnamen:       5585,99,-

Reeds betaalde BTW: 885:

Nog te betalen BTW: 151

 

Prive storingen:       530,-

Ontvangen BTW (vanuit KOR 2019): 556

 

Als ik bovenstaande bij elkaar optel (ex nog te betalen BTW ) kom ik uit op 5384.

Dit is precies het bedragen Netto winst + af te dragen BTW...

 

Ik maak ergens een denkfout maar ik durf niet te zeggen waar

 

 

 

aangepast door vdellevoet
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, vdellevoet zei:

Als ik bovenstaande bij elkaar optel (ex nog te betalen BTW ) kom ik uit op 5384.

Dit is precies het bedragen Netto winst + af te dragen BTW...

Wat voor zin heeft dat om bij elkaar op te tellen? Wat wil je daarmee bereiken/berekenen?

 

Een balans bevat meer gegevens.

Begin EV, eind EV, bank, openstaande debiteuren/crediteuren, leningen (ook te bet/vord btw), etc, etc.

 

Reeds betaalde btw q1-q3 doet er niet meer toe want dat bedrag kan/mag niet meer op de balans staan (als je ze goed weggeboekt hebt). De 556 kor stond als schuld van de belastingdienst aan jou op de balans. Dus je begin EV zal (waarschijnlijk) ook niet 0 geweest zijn.

 

Ps. 885+151=1036 en niet 1021 die je daar schrijft. Dus je winst plus btw is niet precies gelijk aan dat genoemde opgetelde bedrag (wat ook helemaal de bedoeling niet is).

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.