• 0

Zoektocht naar startkapitaal/kredietverstrekkers

Ik ben sedert juni gestart met een BV. In mijn business heb ik veelal te maken met contracten en voorfinancieringen.

Het voorfinancieren draait me de nek om.

Daarom heb ik bij diverse banken aangeklopt voor een (starters)krediet en ben vrijwel overal afgewezen.

Ben niet in het bezit van zekerheden, zoals een eigen huis.

Kan iemand mij advies geven waar ik nog meer terecht kan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ambitie,

 

Welkom op Higher Level.

Voor jou van mij 'e'en levensles die in het bijzonder bij ondernemen relevant is: zonder inspanning zal het niet lukken je ambitie waar te maken.

 

Inspanning betekent in het geval van een kennismaking met een forum dat je enigszins je best doet om de geschreven en ongeschreven gedragsregels te achterhalen.

 

Als je dat gedaan had, dan wist je dat

1. cross-posten op dit forum niet toegestaan is

2. je eerst zult naslaan of bepaalde informatie niet al op het forum beschikbaar is (over het onderwerp startkapitaal zijn er een aantal heel waardevolle columns geschreven door Ties van der Laan, de zoekfunctie levert andere nuttige referenties).

 

Wanneer je dat gedaan en er nog vragen zijn (ook over het onderwerp startkapitaal), stel ze dan gerust. Voor een bruikbaar antwoord is het in het algemeen verstandig specifieke vragen te stellen en alle relevante informatie te verstrekken waaronder wat je zelf al gedaan hebt of wat je eigen voorlopige antwoord op de vraag is. Wees je ervan bewust dat het vragen om geld/investeerders niet toegestaan is op dit forum.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je geen zekerheden hebt moet je op zoek naar risicodragend vermogen van investeerders. Dat kunnen vrienden, relaties of familie zijn, maar ook wat professionele types. Een beetje afhankelijk van je business en je kapitaalsbehoefte is de ans dat je wat vind redelijk groot.

 

Kijk ook voor adressen op www.startkapitaal.com

 

Heb je vragen, stel ze.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat de meeste investeerders het doen om de lol, niet om het geld. Denk eens na welke vreugde jij een potentiële investeerder heb te bieden, anders dan alleen een leuk rendement. Mag hij/zij met je meedenken, heb je plannen voor nieuwe concepten, kun je advies gebruiken waarmee je bedrijfvoering nog verder kunt verbeteren ?

 

Kortom, het gaat om de jus niet om het vlees.

 

Gr, Niek

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat de meeste investeerders het doen om de lol, niet om het geld. Denk eens na welke vreugde jij een potentiële investeerder heb te bieden, anders dan alleen een leuk rendement. Mag hij/zij met je meedenken, heb je plannen voor nieuwe concepten, kun je advies gebruiken waarmee je bedrijfvoering nog verder kunt verbeteren ?

 

Kortom, het gaat om de jus niet om het vlees.

 

Gr, Niek

 

 

 

Ik neem dat soort uitspraken nooit serieus. Veel investeerders (m.n. informal investors) roepen inderdaad dat het hen vooral om de lol gaat, maar die lol die vergaat ze heel snel als het bedrijf waarin zij investeren het vlees niet snel genoeg verdient.

Het gaat dus absoluut niet alleen om het spel, maar wel degelijk ook om de knikkers.

 

Ben jij de enige persoon die in de BV werkzaam is? Wat gebeurt er met de business als jij om wat voor reden dan ook plotseling wegvalt? Waar investeert hij eigenlijk in? Wat zijn de assets van de BV?

Dit zijn factoren waar een investeerder goed naar zal kijken alvorens een beslissing te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat de meeste investeerders het doen om de lol, niet om het geld. Denk eens na welke vreugde jij een potentiële investeerder heb te bieden, anders dan alleen een leuk rendement. Mag hij/zij met je meedenken, heb je plannen voor nieuwe concepten, kun je advies gebruiken waarmee je bedrijfvoering nog verder kunt verbeteren ?

 

Kortom, het gaat om de jus niet om het vlees.

 

Gr, Niek

 

 

 

Ik neem dat soort uitspraken nooit serieus. Veel investeerders (m.n. informal investors) roepen inderdaad dat het hen vooral om de lol gaat, maar die lol die vergaat ze heel snel als het bedrijf waarin zij investeren het vlees niet snel genoeg verdient.

Het gaat dus absoluut niet alleen om het spel, maar wel degelijk ook om de knikkers.

 

Ben jij de enige persoon die in de BV werkzaam is? Wat gebeurt er met de business als jij om wat voor reden dan ook plotseling wegvalt? Waar investeert hij eigenlijk in? Wat zijn de assets van de BV?

Dit zijn factoren waar een investeerder goed naar zal kijken alvorens een beslissing te nemen.

 

De ondernemer is en blijft natuurlijk het hart van de onderneming, dat is waar. Daar verandert ook een geldbron niets aan, al heb je met een vc natuurlijk kans dat het bedrijf alsnog tot wasdom komt.

Van een bank hef je wat dat betreft niets te verwachten.

 

@hulpdirecteur, kun je iets meer vertellen over jouw ervaringen op dit gebied ?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat de meeste investeerders het doen om de lol, niet om het geld. Denk eens na welke vreugde jij een potentiële investeerder heb te bieden, anders dan alleen een leuk rendement. Mag hij/zij met je meedenken, heb je plannen voor nieuwe concepten, kun je advies gebruiken waarmee je bedrijfvoering nog verder kunt verbeteren ?

 

Kortom, het gaat om de jus niet om het vlees.

 

Gr, Niek

 

 

 

Ik neem dat soort uitspraken nooit serieus. Veel investeerders (m.n. informal investors) roepen inderdaad dat het hen vooral om de lol gaat, maar die lol die vergaat ze heel snel als het bedrijf waarin zij investeren het vlees niet snel genoeg verdient.

Het gaat dus absoluut niet alleen om het spel, maar wel degelijk ook om de knikkers.

 

Ben jij de enige persoon die in de BV werkzaam is? Wat gebeurt er met de business als jij om wat voor reden dan ook plotseling wegvalt? Waar investeert hij eigenlijk in? Wat zijn de assets van de BV?

Dit zijn factoren waar een investeerder goed naar zal kijken alvorens een beslissing te nemen.

 

De ondernemer is en blijft natuurlijk het hart van de onderneming, dat is waar. Daar verandert ook een geldbron niets aan, al heb je met een vc natuurlijk kans dat het bedrijf alsnog tot wasdom komt.

Van een bank hef je wat dat betreft niets te verwachten.

 

@hulpdirecteur, kun je iets meer vertellen over jouw ervaringen op dit gebied ?

 

Nico, ik heb in het verleden veel contact gehad met informals. Het is gevaarlijk om te generaliseren, maar 80% deed zich bij het eerste contact groter (=rijker) of royaler voor dan ze later waar konden of wilden maken.

Ook bleek in mijn geval dat ze heel vaak (in ongeveer 50% van de gevallen) uit waren op een adviseursvergoeding van het bedrijf waarin zij investeerden.

Een extreem voorbeeld is een informal die (toen nog) f. 50.000 in een project zou investeren en als onderdeel van de deal per jaar een adviseursvergoeding van f. 15.000 wilde hebben. Dat terwijl hem nooit gevraagd was of beloofd was om adviseur te worden. Let wel, hij zou voor die f. 50.000 waarvan een deel aandelenkapitaal en een deel achtergestelde lening ook nog eens 30% van de aandelen krijgen.

Ik kan zeggen dat informals voor twee van mijn bedrijven van cruciaal belang zijn geweest, maar je moet alert blijven. Ik heb met wel twintig informals onderhandeld in de loop der jaren.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Nico, ik heb in het verleden veel contact gehad met informals. Het is gevaarlijk om te generaliseren, maar 80% deed zich bij het eerste contact groter (=rijker) of royaler voor dan ze later waar konden of wilden maken.

Ook bleek in mijn geval dat ze heel vaak (in ongeveer 50% van de gevallen) uit waren op een adviseursvergoeding van het bedrijf waarin zij investeerden.

 

Dat is, de goede niet te na gesproken, ook wel mijn ervaring. Ze zeggen "50.000 euro is een hoop geld hoor" en stellen dan voor dat ze graag tijd willen investeren en aandelen willen krijgen en een vergoeding willen krijgen.

Er zijn ook informals die gewoon investeren en meewerken zonder vergoeding. Die moet je hebben.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat de meeste investeerders het doen om de lol, niet om het geld. Denk eens na welke vreugde jij een potentiële investeerder heb te bieden, anders dan alleen een leuk rendement. Mag hij/zij met je meedenken, heb je plannen voor nieuwe concepten, kun je advies gebruiken waarmee je bedrijfvoering nog verder kunt verbeteren ?

 

Kortom, het gaat om de jus niet om het vlees.

 

Gr, Niek

 

 

 

Ik neem dat soort uitspraken nooit serieus. Veel investeerders (m.n. informal investors) roepen inderdaad dat het hen vooral om de lol gaat, maar die lol die vergaat ze heel snel als het bedrijf waarin zij investeren het vlees niet snel genoeg verdient.

Het gaat dus absoluut niet alleen om het spel, maar wel degelijk ook om de knikkers.

 

Ben jij de enige persoon die in de BV werkzaam is? Wat gebeurt er met de business als jij om wat voor reden dan ook plotseling wegvalt? Waar investeert hij eigenlijk in? Wat zijn de assets van de BV?

Dit zijn factoren waar een investeerder goed naar zal kijken alvorens een beslissing te nemen.

 

He Hulpie,

 

Kun jij nu lezen of niet ??? :-\ Waar staat dat rendement niet belangrijk is? Ik probeer de OP alleen te laten inzien dat hij zijn propositie wellicht wat anders moet presenteren om een investeerder geïntresseerd te krijgen. Misschien zit er wel meer innovatie in zijn business dan dat hij zelf ziet..

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt investeerders in alle soorten en maten en je hebt investeerders die dat helemaal niet zijn. 80% van de mensen die zich bij "ons" als investeerder presenteerd is die term niet waardig (80% van de mensen die zich als ondernemer presenteerd is die term ook niet waardig.

 

So what's new? Het is de investeerders naturlijk altijd om het geld te doen, maar daar komen ze niet op af. Met de belofte van veel rendement vang je geen investeeerders. Nooit. Met de belofte van een mooi avontuur dat ook nog eens wat leuks op kan leveren vang je de beste investeerders.

 

We hebben zo'n 400 investeerders van nabij zien opereren en zo'n 2000 van iets grotere afstand. Niets menselijks is hen vreemd en ze halen ook rare streken uit, maar ze doen ook gewoon goede participaties die vlot en prettig verlopen. Dat beeld dat de hulpdirecteur schetst kan ik maar ten dele plaatsen. Het is naar mijn mening veel te negatief.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils, ik gaf al aan dat het gevaarlijk is te generaliseren. Mijn ervaring beperkt zich tot een twintigtal informals van verschillend pluimage en is overwegend negatief.

Uiteraard heb jij met een groot netwerk binnen het circuit van de informals een veel accurater beeld van hoe de gemiddelde informal denkt en opereert.

 

Als je er 20 gesproken hebt moeten er statistisch zo'n 3 a 4 "redelijke figuren" tussen zitten. De rest is bagger. De truuck is om het schuim zo snel mogelijk te spotten en te vergeten en door te gaan met die paar redelijke in de hoop dat ze bij je passen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.