Jump to content
ToonInterieur
Verberg

Volgende stap onderneming

Beste Mede ondernemers,

 

Momenteel zit ik met een dilemma waar ik graag jullie advies/ervaring voor wil raadplegen.

 

Situatie:

Ik bezit samen met mijn partner een webshop, wat we tot op heden er bij doen naast onze fulltime baan. Pakketjes inpakken gebeurd door een familielid waarvoor we 1e per pakketje voor betalen. 

 

Probleem:

Nu is het zo dat de ruimte bij familielid te klein wordt (al is) en dat het te veel tijd voor hun kost om het te blijven doen, dus we moeten een volgende stap gaan maken.

 

Nu zijn er een paar scenario's (baan opzeggen en zelf doen, e-fullfilment, stoppen, etc...) die we zouden kunnen doen maar ben erg benieuwd naar wat jullie ervaring / advies is.

 

Wellicht handig om te weten;

- Webshop draait een aardige omzet pmnd (10k+)

- We bezitten een eigenhuis van waar we eventueel weer kunnen versturen (alleen tijd..)

 

Graag verneem ik van jullie!

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Een belangrijke factor in deze situatie is wat jullie willen. Er zijn inderdaad een aantal scenario's, zoals je zelf al noemt, maar het gaat er vooral om welke kant jullie op willen. 

 

Zien jullie voldoende potentie in de webshop om de omzet (en winst) te laten groeien en daar van te gaan leven? En zo ja, zouden jullie dat ook willen? Of een tussenstap door parttime in loondienst te blijven en daarnaast meer tijd aan jullie bedrijf te kunnen besteden? 

 

Je logistieke proces uitbesteden (fulfilment) kan natuurlijk ook, als dat vooral het knelpunt is. Dan kun je de hele voorraad bij dat familielid de deur uit doen en heb je er geen omkijken meer naar. Als je nu € 1,- per pakket betaalt voor de afhandeling (ik neem aan dat dat exclusief verpakkingsmateriaal etc. is), kun je dat voor vergelijkbare kosten vast ook door een fulfilmentpartij laten doen.

 

Je geeft aan thuis wel de ruimte te hebben om voorraad op te slaan en bestellingen te verzenden, maar de vraag is of jullie dat ook willen. Je houdt meer grip op je proces en kunt kosten waarschijnlijk lager houden (alleen al omdat je je eigen uren waarschijnlijk niet echt als kosten ziet), maar je hebt er wel omkijken naar. Ik weet niet hoe groot jullie voorraad is en om hoeveel bestellingen het per dag gaat, maar je kunt ook overwegen om het thuis in te richten en dan een buurjongen of neefje/nichtje een paar euro per uur te geven om dagelijks die bestellingen in te pakken.

 

Stoppen is, zoals je noemt, ook een scenario. Maar volgens mij heeft dat niet de voorkeur, anders had je deze vraag niet gesteld.

 

Kortom, vertrekpunt zou moeten zijn wat jullie met het eigen bedrijf willen. De stap zetten om er meer tijd in te gaan investeren om te groeien, of lekker ernaast blijven houden zoals het nu is. Dus: wat willen jullie?

Link to post
Share on other sites
  • 0
31 minutes ago, RubenT said:

Een belangrijke factor in deze situatie is wat jullie willen. Er zijn inderdaad een aantal scenario's, zoals je zelf al noemt, maar het gaat er vooral om welke kant jullie op willen. 

 

Zien jullie voldoende potentie in de webshop om de omzet (en winst) te laten groeien en daar van te gaan leven? En zo ja, zouden jullie dat ook willen? Of een tussenstap door parttime in loondienst te blijven en daarnaast meer tijd aan jullie bedrijf te kunnen besteden? 

 

Je logistieke proces uitbesteden (fulfilment) kan natuurlijk ook, als dat vooral het knelpunt is. Dan kun je de hele voorraad bij dat familielid de deur uit doen en heb je er geen omkijken meer naar. Als je nu € 1,- per pakket betaalt voor de afhandeling (ik neem aan dat dat exclusief verpakkingsmateriaal etc. is), kun je dat voor vergelijkbare kosten vast ook door een fulfilmentpartij laten doen.

 

Je geeft aan thuis wel de ruimte te hebben om voorraad op te slaan en bestellingen te verzenden, maar de vraag is of jullie dat ook willen. Je houdt meer grip op je proces en kunt kosten waarschijnlijk lager houden (alleen al omdat je je eigen uren waarschijnlijk niet echt als kosten ziet), maar je hebt er wel omkijken naar. Ik weet niet hoe groot jullie voorraad is en om hoeveel bestellingen het per dag gaat, maar je kunt ook overwegen om het thuis in te richten en dan een buurjongen of neefje/nichtje een paar euro per uur te geven om dagelijks die bestellingen in te pakken.

 

Stoppen is, zoals je noemt, ook een scenario. Maar volgens mij heeft dat niet de voorkeur, anders had je deze vraag niet gesteld.

 

Kortom, vertrekpunt zou moeten zijn wat jullie met het eigen bedrijf willen. De stap zetten om er meer tijd in te gaan investeren om te groeien, of lekker ernaast blijven houden zoals het nu is. Dus: wat willen jullie?

 

Bedankt voor je reactie en heldere uitleg! De potentie is er zeker maar goed ergens is er altijd een "twijfel". Wij hebben meerdere offertes laten maken voor e-fullfilment maar daar zit je gauw op 1 a 2000e pmnd (snelle winst als je zelf doet). Waar wij vooral tegen aanlopen is als we het zelf gaan doen, willen we het vanuit een pandje gaan doen ipv thuis (scheidingslijn prive/zakelijk wordt anders te dun), maar dat kan er dan niet meer "bij" naast de fulltime baan, en zal 1 van ons zijn/haar baan moeten opzeggen, wat ergens natuurlijk spannend is.

 

We zouden graag willen groeien en dit met beide handen aanpakken, het is de vraag of het realistisch is om het er naast te blijven doen of realistisch is dat 1 stopt met werken. Parttime is helaas voor beide partijen niet mogelijk i.v.m. functies.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Waarom niet gewoon in de buurt iets huren (een loods / kleine kantoorruimte / etc.) voor niet al te veel geld - en op zoek naar een scholier of student (of neefje) zoals Ruben al voorstelde? Die werken met liefde voor €4-€8 / uur en zijn qua tijden ook aardig flexibel. Dan blijf je ruim onder die €1,000 / maand lijkt me.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Schrijf voor jezelf om te beginnen eens alle scenario's uit . Soms helpt het als je de feiten voor je op een groot papier hebt staan.

 

Verder valt me op hoe goedaardig de buren van je familielid mogelijk zijn. Gaat het om één levering en één ophaling per dag? Hoe zou dat gaan als jullie bij jullie huis zouden verpakken?

 


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 hour ago, Wigbolt said:

In de meubelbranche heb je nogal snel iemand met een rijbewijs nodig.

 

Mvg,


Wigbolt

Dat is correct maar voor nu niet zo interessant, eerst maar de basis goed hebben.

 

56 minutes ago, Branko Collin said:

Schrijf voor jezelf om te beginnen eens alle scenario's uit . Soms helpt het als je de feiten voor je op een groot papier hebt staan.

 

Verder valt me op hoe goedaardig de buren van je familielid mogelijk zijn. Gaat het om één levering en één ophaling per dag? Hoe zou dat gaan als jullie bij jullie huis zouden verpakken?

 

Interessant en gaan we is doen wat betreft scenario's. Wat betreft levering/ophaling, we versturen eens per 2 werkdagen via postnl naar de klant, dit zou niet veranderen vanuit huis.

 

2 hours ago, Mark_W said:

Waarom niet gewoon in de buurt iets huren (een loods / kleine kantoorruimte / etc.) voor niet al te veel geld - en op zoek naar een scholier of student (of neefje) zoals Ruben al voorstelde? Die werken met liefde voor €4-€8 / uur en zijn qua tijden ook aardig flexibel. Dan blijf je ruim onder die €1,000 / maand lijkt me.

Is opzich een optie, los van dat "zwart" werken is en verder niet aftrekbaar, daarnaast als je het wel wit doet komt daar natuurlijk veel meer bij kijken. Maar zeker een scenario!

Link to post
Share on other sites
  • 0
4 uur geleden, ToonInterieur zei:

De potentie is er zeker maar goed ergens is er altijd een "twijfel".

Dat is ook niet vreemd, ondernemerschap biedt weinig garanties, behalve dat je hard moet werken om (leuke) winst te gaan maken ;)

 

4 uur geleden, ToonInterieur zei:

Wij hebben meerdere offertes laten maken voor e-fullfilment maar daar zit je gauw op 1 a 2000e pmnd (snelle winst als je zelf doet).

Inderdaad snelle winst als je dat volledig zelf zou doen, behalve dat het je (kostbare) tijd en focus kost. Bij een fulfilmentproces komt van alles kijken. Inslag, opslag, order picken, verzendmaterialen en de verzending. Voor die ene euro per bestelling die je je familielid nu betaalt ben je ook niet klaar, dus het is wel goed om te kijken wat er in dat bedrag zit wat een fulfilmentpartij vraagt. Dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel bestellingen ze voor je moeten verwerken, hoeveel producten je op voorraad hebt, of ze goed hanteerbaar zijn of afwijkende maten hebben, etc. Zitten de verzendkosten er bij in? Als jullie pakketten versturen, zal je nu ook 5-6 euro per pakket betalen, dat kan wellicht voordeliger via een fulfilmentpartij.

 

4 uur geleden, ToonInterieur zei:

Waar wij vooral tegen aanlopen is als we het zelf gaan doen, willen we het vanuit een pandje gaan doen ipv thuis (scheidingslijn prive/zakelijk wordt anders te dun)

Dit staat vrij haaks op de laatste opmerking die je in je openingsbericht maakte, waar je nog aangaf thuis de ruimte te hebben (of kunnen maken) om daar je logistiek in te richten.

 

4 uur geleden, ToonInterieur zei:

We zouden graag willen groeien en dit met beide handen aanpakken, het is de vraag of het realistisch is om het er naast te blijven doen of realistisch is dat 1 stopt met werken. Parttime is helaas voor beide partijen niet mogelijk i.v.m. functies.

Het biedt wel duidelijkheid dat het i.c.m. parttime in loondienst voor jullie niet mogelijk is. Dan zal je de afweging inderdaad moeten maken of jullie het aandurven dat één van jullie niet meer in loondienst gaat werken en zich volledig op de eigen onderneming gaat richten. Zet eens voor jullie zelf op papier wat dat met de inkomsten doet, hoeveel jullie minimaal denken te moeten verdienen met het eigen bedrijf en hoe lang jullie reserves hebben om een (tegenvallende) opstartfase te financieren. Neem daarbij natuurlijk ook mee in hoeverre het jullie ligt om risico te nemen en welke gevolgen dat voor jullie situatie kan hebben.

 

Als jullie de keuze zouden maken dat één van jullie zich volledig op het bedrijf gaat richten, zou ik wel adviseren om diegene met zinvollere zaken bezig te laten zijn dan met de logistiek. Als jullie geen special care producten o.i.d. hebben, moet de logistiek echt minimale tijd en focus van jullie als ondernemers vragen. Het is een randvoorwaarde die 'gewoon' geregeld moet zijn: dat kan in eigen beheer of bij een fulfilmentpartij. Dat het tijd kost om het zelf goed op te zetten is logisch, maar als je vervolgens je halve week zelf orders staat te picken, ben je niet met de goede dingen bezig. Daar gaat je bedrijf niet van groeien en dan ga je niet de inkomsten genereren die je nodig hebt om te kunnen leven.

 

58 minuten geleden, ToonInterieur zei:

Is opzich een optie, los van dat "zwart" werken is en verder niet aftrekbaar, daarnaast als je het wel wit doet komt daar natuurlijk veel meer bij kijken. Maar zeker een scenario!

Niet om zwart werken aan te moedigen, maar als het goed is brengt het lagere kosten met zich mee wat minstens vergelijkbaar is met hogere kosten die anders aftrekbaar waren geweest. Een medewerker aannemen voor je logistiek kan alsnog met relatief weinig risico (zoals met een oproepcontract). Het brengt natuurlijk wat administratie met zich mee, maar dat is ook niet het einde van de wereld. Het kan wel eens een goeie investering zijn, zodat jullie je op groei van de onderneming kunnen richten. Maar ook dit is een afweging: het risico en de rompslomp koop je af bij een fulfilmentpartij, maar daar betaal je dan natuurlijk wel voor.

 

Tijd om al jullie hersenspinsels dus eens goed op papier te gaan zetten. Je geeft aan dat de potentie er zeker is om te groeien: is die potentie dus te benutten als een van jullie er al z'n tijd in kan gaan steken? Ondernemen is altijd risico's nemen, dus op voorhand zal je nooit zeker weten dat het een succes wordt. Maar je kunt er zelf wel alles aan doen om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 302 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept