• 0

btw betaling q4 boeken in nieuwe administratie

Dag Allemaal,

 

Per 1-1-2021 zijn we met de boekhouding gestart in E-boekhouden. Daarvoor ging de spreekwoordelijke schoenendoos met bankafschriften en facturen per kwartaal naar de boekhouder die dat voor ons deed.

Ik heb in E-boekhouden nog geen beginbalans (2020 nog niet afgerond door boekhouder). Ik heb alleen het banksaldo 1-1-2021 ingegeven in de beginbalans, om zo voor mezelf te kunnen dubbelchecken als er fouten gemaakt worden.

De vraag is: in januari heb ik btw q4 betaald. Hoe wordt deze boeking verwerkt in de 2021 administratie?

 

Alvast dank voor de hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 minuten geleden, Erhan Uz zei:

De vraag is: in januari heb ik btw q4 betaald. Hoe wordt deze boeking verwerkt in de 2021 administratie?

Die btw-betaling boek je gewoon tegen op "te betalen btw". Die staat nu op 0 en zal dus negatief duiken maar wanneer de begin balans ingegeven wordt zal daar ook die te betalen btw nog op staan waardoor die weer 0 wordt.

 

Mocht de boekhouder een andere rekening hiervoor gebruikt hebben (of gaan ggebruike) dan kun je later altijd nog een correctieboeking doen van "te betalen btw" naar die rekening.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zodra de boekhouding van 2020 klaar is, zal er op de eindbalans een bedrag openstaan dat aan omzetbelasting moet worden betaald. Het bedrag over q4 staat dan op 31 december 2020 nog open om te worden voldaan. Dat openstaande bedrag neem je over in je beginbalans. Vervolgens kun je de betaling daar weer tegen weg boeken.

 

Als je het bedrag overigens nu al weet, zou je dat btw-bedrag nu al op je nieuwe balans kunnen zetten. Zorg alleen wel dat die balans in evenwicht blijft. Je kunt gedurende het jaar de beginbalans overigens steeds aanpassen, als je nieuwe dingen tegenkomt. Het is mijn ervaring dat er altijd wat vervuiling boven water komt bij het overzetten naar een nieuwe boekhouding. Om de beginbalans in evenwicht te houden gebruik ik meestal een tweetal 'vraagposten', eentje aan de activakant en eentje aan de passivakant. Aan het eind van het jaar strijk ik alles glad via privé.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.