• 0

Aftrekposten ondernemer inkomstenbelasting

Hi,

Ik wil dit jaar voor het eerst inkomstenbelasting doen.

Nu heb ik begrepen dat ik geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting. Maar heb ik dan ook geen recht op aftrekken van zakelijke kosten?

Ik krijg bij de inkomstenbelasting namelijk alleen het privé deel en niets over mijn onderneming. 

Zoals ik het heb ingevuld op de ondernemerscheck zal ik ook echt niet ondernemer voor de inkomstenbelasting worden, kan ik dan nooit mijn zakelijke kosten aftrekken?

 

Ik kan nergens een goed en duidelijk antwoord vinden over hoe dit precies zit, en over hoe ik dat zou moeten invullen.

Ik hoop daarom dat iemand mij antwoord kan geven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Hallo Kimberly888

 

als je geen aangifte gaat doen voor winst uit onderneming dan geef je winst op onder inkomsten uit overig werk.

Ook bij dat onderdeel van de aangifte mag je kosten van je omzet aftrekken.

Via onderstaande link kun je nalezen wat de regels daarvoor zijn
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/wat-zijn-inkomsten-uit-overig-werk

 

 

 

aangepast door Roel J
antiek linkje uit 2016 vervangen voor recentere versie
Link naar reactie
  • 0

Nee bij inkomsten uit overig werk kun je geen verlies opgeven, je kunt hooguit 0 als inkomen opgeven.

 

Maar verwacht je dat je dit jaar wel zeker gaat voldoen aan de voorwaarden voor winst uit onderneming?
want als je in 2020 gestart bent en misschien mede door corona nog geen winst maakt en minder hebt kunnen doen/bereiken dan zou ik toch overwegen winst uit onderneming aan te geven, van een starter wordt over het algemeen niet verwacht dat zij meteen 100% voldoen.
en de ondernemerscheck is te  streng en zwart-wit zijn de uitslag naar mijn smaak. In de praktijk ligt er wat meer regelruimte.
 

Link naar reactie
  • 0

Kan winst uit onderneming wel een negatief resultaat zijn?

Ik verwacht het komende jaar wel echt winst te gaan maken, maar mede door corona is het wat gek gegaan afgelopen jaar.

 

Ik heb geen apart deel van de inkomstenbelastin voor mijn onderneming. En ik ben 'winst uit onderneming' ook nergens tegengekomen...

Kan ik ook als ik via de ondernemerscheck geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting, toch inkomstenbelasting voor ondernemers doen?

 

Sorry voor de vragen, dit is helemaal nieuw voor mij😅🙈

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, kimberly888 zei:

Nu heb ik begrepen dat ik geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting. Maar heb ik dan ook geen recht op aftrekken van zakelijke kosten?

Ik krijg bij de inkomstenbelasting namelijk alleen het privé deel en niets over mijn onderneming.

 

Sta je wel als ondernemer ingeschreven bij de KVK?

Link naar reactie
  • 0

Ja bij winst uit onderneming kun je wel verlies maken, je krijgt dan wel een verrekenbaar verlies dat je met toekomstige winst mag verrekenen en soms mag je als starter dan je verlies verrekenen met ander inkomen.

 

Het onderdeel zit wel standaard in de aangifte zitten maar je moet ergens wat aanvinken volgens mij. Ik kan alleen niet inloggen want de site ligt er weer uit. En ik weet niet uit mijn hoofd waar het zit. :upside-down-face:

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 minuten geleden, Roel J zei:

Ik kan alleen niet inloggen want de site ligt er weer uit. En ik weet niet uit mijn hoofd waar het zit.

 

Haha, zocht ook al en kwam er ook niet in. In de OLA simulatie heb ik afgelopen weken voldoende huiswerk opgaven gemaakt en het iedere niet aangevinkt. Het ligt op mijn lippen maar ja leeftijd begint een beetje op te spelen.:upside-down-face:

aangepast door henkh
Link naar reactie
  • 0
Zojuist, kimberly888 zei:

Ja ik ben zeker ingeschreven bij de KVK.

 

In het aangifte programma komt een vraag bent u ondernemer voor de belasting (of zoiets) die moet je aanvinken. Je krijgt dan wel een berg vragen en cijfers in te vullen die moeten matchen ander krijg je je aangifte nooit afgesloten. Als je dit voor de eerste keer doet zou ik er hulp bij zoeken.

 

Heb je jaarstukken (balans en winst&verliesrekening) opgesteld?

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, kimberly888 zei:

Ik heb de balans en winst en verliesrekening via het boekhoudprogramma dat ik gebruik.

 

Dat maakt het al iets makkelijker maar je zal merken dat wanneer je alles invoert vaak de melding fiscale winstberekening klopt niet krijgt. Daar worden hier in deze tijd voldoende topics aan gewijd met het verzoek om hulp.

 

Heb je een boekhouder? is het een optie om je aangifte te laten verzorgen. Kost wel geld maar zal voor een startende ondernemer geen wereldbedrag zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alternatief is dat je gewoon aan de aangifte begint en bij problemen hier hulp vraagt al dan niet met fictieve cijfers? Kennis genoeg op dit forum.

 

Inloggen is weer een drama, lees net dat de aangifte termijn met 8 dagen verlengt is. :face-with-tongue:

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, kimberly888 zei:

ik wil dit jaar voor het eerst inkomstenbelasting doen.

Nu heb ik begrepen dat ik geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting.

Als de onderneming staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van  Koophandel en je hebt een btw-nummer van de Belastingdienst toegewezen gekregen, dan moet je aangifte doen als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

2 uur geleden, henkh zei:

Inloggen is weer een drama, lees net dat de aangifte termijn met 8 dagen verlengt is.

Vraag uitstel aan vóór 1 mei 2021 aan je krijgt uitstel tot 1 september 2021. ... Tijd zat dus.

Dat uitstel aanvragen doe je bij voorkeur online aan via MijnBelastingdienst ... tsja ...maar gelukkig de beller is sneller. 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 4-3-2021 om 21:05, henkh zei:

 

Dat maakt het al iets makkelijker maar je zal merken dat wanneer je alles invoert vaak de melding fiscale winstberekening klopt niet krijgt. Daar worden hier in deze tijd voldoende topics aan gewijd met het verzoek om hulp.

 

Heb je een boekhouder? is het een optie om je aangifte te laten verzorgen. Kost wel geld maar zal voor een startende ondernemer geen wereldbedrag zijn.

 

 

een beetje doorzetten mag wel als je ondernemer bent. hoef je echt geen boekhouder voor in te huren. voor een eenmanszaak zijn de balans en resultatenrekening uit je boekhoudpakket te halen. als je dat zorgvuldig invult, krijg je hooguit 1 euro verschil doordat je moet afronden. aanpassen en klaar. voor 99% van de eenmanszaken is het niet ingewikkelder dan dat.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.