• 0

Balansverschil

Hallo,

 

Kan iemand mij met het volgende helpen? Ik heb de eindbalans van 2020 opgemaakt, echter valt het saldo aan de Passiva kant € 1726,66 hoger uit dan de activa kant. De oorzaak is mij onbekend, en we hebben intern besloten hier verder geen tijd aan te besteden om het uit te zoeken, maar willen de balans wel in balans hebben per 31-12-2020. De vraag is dus hoe kan ik dit verschil verhelpen, wat voor een boeking kan ik hiervoor doen? Ik ben geen fiscalist en kom op dit punt kennis te kort hoe ik dit kan oplossen. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

Activa ongelijk aan passiva...

Hoe krijg je dat voor elkaar?

Passiva en activa zijn altijd gelijk aan elkaar.

Het kan zijn dat met de W&V er een verschil ontstaat maar met alle drie samen moeten die in balans zijn.

 

Je kunt zelf even € 1726,66 op de zakelijke bankrekening storten zonder dit te boeken. Maar de vraag is of je dat in je boekprogramma kunt doen (omdat daar vaak aan beide kanten geboekt moet worden). Anders zul je met de W&V moeten gaan sleutelen maar dat is ook absoluut niet juist.

 

Beste blijft uit te vogelen waar het verschil zit.

Met een boekhoudprogramma zou dit toch niet voor mogen komen?

 

Link naar reactie
  • 0

Waar doet het verschil zich voor in de aangifte of in de boekhouding? als je een boekhoudpakket gebuikt er geen onbalans ontstaan.

 

Zomaar wegboeken gaat geheid later opnieuw onbalans opleveren en voor je het weet boek je elk jaar bedragen weg omdat intern besloten is er geen tijd aan te besteden en wordt bij een controle je boekhouding verworpen omdat hij niet sluitend is

 

MAar als je persé een sluitpost wilt weten, alles wat niet klopt boek je dan maar weg op privé opname (of storting) want alle andere balansposten bevatten verplichtingen naar derden dus kan je niet zomaar verlagen om je boekhouding kloppend te krijgen.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

Je kunt zelf even € 1726,66 op de zakelijke bankrekening storten zonder dit te boeken.

Dat is echt de slechts mogelijke optie en feitelijk helemaal niet mogelijk.. ten eerste  is het wel zo ongeveer de meest basale en meest makkelijk te controleren post op de balans is het de banksaldo. Daarnaast hoe denk je nu nog geld met een transactiedatum in 2020 op je bankrekening te krijgen?

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Roel J zei:

Dat is echt de slechts mogelijke optie en feitelijk helemaal niet mogelijk..

Boeken als privé opname is ook niet mogelijk. Elk boekhoudprogramma zal hier ook op activa of W&V een wijziging willen.

 

Ik noemde eigenlijk de privestorting om een stimulans te geven om toch maar het verschil te zoeken, maar je hebt gelijk dat dat niet meer gaat voor 2020 :flushed-face: Een (fictieve) priveopname is dan inderdaad beter (maar kun je ook niet boeken).

 

Het feit blijft dat je geen officiele boeking kunt doen omdat heb enkel boekgoudprogramma dat toelaat. Er zit gewoon ergens een telfout die naar binnen moet komen (vroeg of laat).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.