• 0

Kosten- en fiscale berekening aanschaf bedrijfsauto

Goedemiddag. Ik heb al gezocht op bedrijfsauto kostenberekening maar vind niet wat ik zoek.

Wellicht bestaat er een site of een spreadsheet welke rekening houdt met de vele opties die er zijn zoals btw, bijtelling, afschrijving, investeringsaftrek etc. Dan zou ik deze graag te weten komen.

Mijn situatie: momenteel gebruik ik nog de oude privé-auto en maak daarbij gebruik van de regeling 19 cent per zakelijk gereden km naar privé vergoeden.

In eerste instantie was de overweging om een youngtimer aan te schaffen. Hier zie ik toch maar vanaf omwille van het risico op onverwachte, hoge onderhoudskosten en de bedrijfszekerheid. Nu ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe of maximaal 1 jaar oude bestelbus met ruime dubbele cabine.

Ik rijd ca 8000 km zakelijk en ca 5000 km privé. Ik ga geen km-registratie bijhouden. De cataloguswaarde van de beoogde bus zal ca 55000 euro bedragen. Het verzamelinkomen gaat denk ik een klein stukje in de hoge schijf uit komen. Zelf zat ik te denken aan ca. de helft financial lease. In verband met de KIA ga ik hem minimaal 5 jaar rijden.

Wat is wijsheid en wie kan me op weg helpen met een berekening daartoe?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uitgaande van een eenmanszaak:

De bijtelling voor privé is maximaal gelijk aan de werkelijke autokosten. Nu je moet bijtellen over 55k zal dit waarschijnlijk meespelen. Dus 22% bijtelling over 55k = 12.100. Maar als de werkelijke autokosten bijvoorbeeld maar 10k zijn, dan is je bijtelling ook maar 10k.

 

Effectief heb je dan dus nul autokosten in je winst zitten. 

 

Als je deze auto voor de IB privé houdt, dan heb je geen bijtelling, maar wel nog 19 cent per zakelijke kilometer. In jouw geval dus aftrek van 8.000 x 19 cent = 1.520 ten laste van de winst. 

 

Dus zakelijk aanschaffen levert niets op. 

Privé aanschaffen is nog 1.520 aftrek. 

 

Voor de btw kun je dan weer apart kiezen. Wat daarbij handig is, hangt van de exacte auto (brandstofverbruik, verwacht onderhoud) en koopsom af (btw auto of marge).

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Altijd mooi die flitsende uitspraken.

 

32 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dus zakelijk aanschaffen levert niets op. 

Mwah ... Geen BPM op een zakelijke bestelauto; recht op investeringsaftrek; terugvordering van btw op aankoop, brandstof en onderhoud ...  noem dat maar niets.

 

Echter ... een bestelauto moet wel voor je werken en geld verdienen dan wel besparen, want waarom zou je er anders eentje kopen?

Het mooie is dat je voor een luttel bedrag aan  bijtelling er ook privé in mag rijden.

Voor de goede orde ... de bijtelling van 22%  wordt aan de winst toegevoegd, waarover je (tot € 68.508) 37,10% belasting mag betalen.

De maximale bijtelling gaat in dit onderhavige geval van 55K slechts € 4.489 kosten. Zijn de werkelijke kosten (de afschrijvingskosten niet te vergeten) lager, dan ga je over het lagere bedrag belasting betalen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Cosara zei:

Geen BPM op een zakelijke bestelauto; recht op investeringsaftrek; terugvordering van btw op aankoop, brandstof en onderhoud ...  noem dat maar niets

Die investeringsaftrek geef ik je als champion een nieuwe bestelbus zou kopen, maar doe zelf nog even onderzoek naar je eigen opmerking over de btw en kijk dan nog eens naar wat ik al over de btw geschreven had.

 

 

Edit: vrijstelling BPM heeft niets van doen met de keuze zakelijk of privé voor de IB. Voor de BPM vrijstelling is het voldoende om btw-ondernemer te zijn en de bus minstens 10% zakelijk te gebruiken

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:
5 uur geleden, Cosara zei:

Het mooie is dat je voor een luttel bedrag aan  bijtelling er ook privé in mag rijden

Over flitsende uitspraken gesproken :face-with-rolling-eyes:

... een kwestie van aanpassing aan het geldende taalgebruik. :smiling-face-with-sunglasses:
 

1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Het is maar wat je luttel noemt

Een relatief begrip. Voor de een een godsvermogen, voor de ander peanuts.

Voor de minder vermogenden ... een Peugeot Partner kost minder en levert meer op.


Na gedane arbeid - rekenen dus - een kwestie van het afwegen van belangen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties. Tja, zoveel mensen, zoveel wensen. De bus wil ik om niet nader te noemen redenen puur zakelijk aanschaffen dus voor de IB ga ik hem niet privé aanmerken. Ik weet dat (privé een jonge stevige) auto rijden een dure hobby is. In mijn geval zou het overigens om een luxe uitvoering Vito dubbele cabine gaan.

Ik ben aan het zoeken om de winst/IB wat te drukken. Aangezien ik mezelf alleen maar verhuur en dus geen bedrijfsmiddelen nodig heb en daardoor totaal geen afschrijvingen heb, ben ik aan het bekijken of de enige investering die ik kan doen dit IB drukken enigszins kan bewerkstelligen.

De KIA zou in mijn geval al ruim 9000 euro zijn.

Wat de werkelijke kosten bij de bijtelling betreft, had ik er nog niet bij stilgestaan dat de afschrijving daar ook onder gaat vallen. Ik schat de afschrijving op ca 3500 per jaar. Alleen is het me nog niet duidelijk of ik moet rekenen met bruto of netto bijtelling en werkelijke kosten. Cosara geeft namelijk aan dat ik in mijn geval op 4489 bijtelling zou komen. Maar dat is netto. Bruto zou het 12100 per jaar zijn, ik verwacht daar met mijn werkelijke kosten niet aan te komen.

Heeft een deel (stel voor het gemak 15000) financial leasen op dit alles ook nog invloed? Zelf denk ik dat dan alleen de rentekosten van die lease het verschil maken of zie ik dit verkeerd?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als de KIA 9000 is, dan is dat bruto. Netto ongeveer 2.900.

 

Daarvoor laat je 5 jaar de eerder genoemde aftrek van 1.520 lopen. Die is ook bruto, dus netto ongeveer 500 per jaar, dus 2.500 over 5 jaar. 

 

De vrijstelling voor de BPM is gekoppeld aan je btw en de eis dat de bus minimaal 10% zakelijk gebruikt wordt, ook als je de bus voor de IB privé koopt. 

 

Bij de autokosten die de bijtelling maximeert, hoort ook de afschrijving inderdaad. Het voorbeeld van Cosara was netto. Voor de berekening bijtelling is maximaal de autokosten gaan we uit van bruto. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De km-aftrek versus de KIA is dan een beetje broekzak/vestzak als ik het goed begrijp?

 

Helder die bpm-btw koppeling. Over de komende 5 jaren ga ik ca 50/50 zakelijk/prive rijden denk ik maar de vrijheid om meer prive te kunnen gaan rijden is me wel wat waard. De minimumeis van 10% blijf ik ruimschoots boven. Ik ga er van uit dat de btw-privé-verrekening (2,7%) aan het eind van het jaar gewoon dient plaats te vinden, ook al zou de auto voor de IB privé staan, klopt dat? Hier geldt toch ook de regel dat het nooit meer hoeft te zijn dan de werkelijk betaalde btw?

 

Stel dat ik autokosten (afschrijving, rente lease, verzekering, brandstof, onderhoud) heb van 10000 en de bijtelling 22% komt zoals eerder gemeld op 12100, mag ik dan die 10000 bijtellen?

 

Overigens heb ik eens iemand gesproken die zei dat je een auto het beste zakelijk kunt kopen als je veel privé rijdt en andersom als je veel zakelijk rijdt, dit het beste met een privé auto kunt doen. Hij doelde op de bijtelling versus de onbelaste km-vergoeding.

aangepast door champion
aanvulling
Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, champion zei:

Ik weet dat (privé een jonge stevige) auto rijden een dure hobby is. In mijn geval zou het overigens om een luxe uitvoering Vito dubbele cabine gaan.

 

En hobby's kosten geld.:face-with-tongue:

 

12 minuten geleden, champion zei:

dat je een auto het beste zakelijk kunt kopen als je veel privé rijdt en andersom als je veel zakelijk rijdt, dit het beste met een privé auto kunt doen.

 

Er bestaat ook nog zoiets als excessief  privé gebruik, wellicht een puntje van aandacht.

 

Zelf rij ik altijd zakelijk met bijtelling terwijl ik jaarlijks heel weinig kilometers maak, gemak dient de mens. Ruil de auto iedere 4 jaar in maar neem een wat goedkoper merk en uitvoering. En hou me vervolgens alleen nog bezig met omzet en winst maken.

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, champion zei:

Ik ga er van uit dat de btw-privé-verrekening (2,7%) aan het eind van het jaar gewoon dient plaats te vinden, ook al zou de auto voor de IB privé staan, klopt dat?

Ja

49 minuten geleden, champion zei:

Hier geldt toch ook de regel dat het nooit meer hoeft te zijn dan de werkelijk betaalde btw?

Ja, doch inclusief 1/5e van de btw op de aanschaf

 

50 minuten geleden, champion zei:

mag ik dan die 10000 bijtellen

Correct

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Joost Rietvelddank voor de bevestiging en aanvulling wat het 1/5 deel betreft.

henkhhet privégebruik zal bij mij niet excessief gaan worden. Voor de rest heb ik ook wel een beetje dezelfde gedachtegang als jou.

 

Komend weekend eens gaan stoeien met de (verwachte) cijfers; bovendien ook maar eens een overlegje met mijn accountant inplannen. Nu weet ik wat de speerpunten zijn.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Heb een spreadsheetje gemaakt om een en ander wat helder in beeld te krijgen. De btwcorrectie privé-gebruik (2,7% over cataloguswaarde) hakt er vrij stevig in vind ik.

Ik voeg het bestand even toe, als jullie er even naar willen kijken of ik wat fout doe of wellicht vergeet in de berekening hoor ik dat graag. Waardes zijn actueel, kosten berekend aan de hand van services die de dealer aanbiedt.

 

Berekening kosten zakelijke auto.xlsx

aangepast door champion
Gewijzigd bestand
Link naar reactie
  • 0

Nog eens flink aan het rekenen geweest waarbij ik uit ben gegaan van volledig zelf aftikken dus geen lease/rentekosten. Het verwachte kilometrage wat hoger aangehouden om niet voor verrassingen te komen staan. Voor het gemak geen renteverlies geteld gezien de actuele rentestanden ;-). Wel heb ik alsnog de optie in prive kopen meegenomen aangezien ik nooit geweten heb dat je ook dan (omdat ik ondernemer ben) het voordeel van bpm-vrijstelling en grijs kenteken tarief mrb hebt. Dan blijkt dat prive aanschaffen in combinatie met de 19 cent/km aftrek welke Joost Rietveld al eerder benoemde en de aftrek voorbelasting op autokosten betreffende de gereden zakelijke km's heel interessant is. Daarvoor zou ik wel mijn eis/wens van geen km-registratie bijhouden, moeten laten varen. Ook besef ik me dat de administratie v.w.b. de (btw op) gemaakte autokosten specificeren extra werk met zich meebrengt.

 

Zie ik nog iets over het hoofd waar ik terdege rekening mee dien te houden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.