• 0

Vraagje over de KOR

Sinds December 2020 ben ik zzp'er als eenmanszaak. Vaak is mij aangeraden me in te lezen over de KOR, aangezien het aannemelijk is dat ik onder de 20.000 euro zal (blijven) verdienen voor een tijdje. Ik zou er zeker mijn belastingvoordeel uit kunnen halen omdat ik nu toch wel een hoop aan OB kwijt ben, alleen heb ik nog niet mijn aanloopkosten en andere bedrijfs-gerelateerde kosten gedeclareerd. 

Is het mogelijk om eerst alles te declareren en daarna in de KOR te treden? Of zijn hier regels aan verbonden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
11 minuten geleden, NicoleS zei:

Is het mogelijk om eerst alles te declareren en daarna in de KOR te treden?

Ja. Zodra je wil deelnemen aan de KOR moet je je aanmelden bij de Belastingdienst. De Belastingdienst bevestigt je ingangsdatum van de KOR dan, tot die tijd doe je dus nog wel BTW-aangifte en heb je de mogelijkheid om betaalde BTW terug te vragen. Zodra je in de KOR zit factureer je zonder BTW, hoef je geen BTW-aangifte meer te doen en heb je dus ook geen mogelijkheid meer om BTW terug te vragen.

 

Houd er wel rekening mee dat je deelname aan de KOR 3 jaar vaststaat, tenzij je boven de omzetgrens van € 20.000,- komt. Je kunt je dus niet over een jaar weer afmelden, als het je dan wel goed uit lijkt te komen om weer BTW terug te willen vragen.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, RubenT zei:

Ja. [...] tot die tijd doe je dus nog wel BTW-aangifte en heb je de mogelijkheid om betaalde BTW terug te vragen. Zodra je in de KOR zit factureer je zonder BTW, hoef je geen BTW-aangifte meer te doen en heb je dus ook geen mogelijkheid meer om BTW terug te vragen.

Dus ook de kosten die ik voor het starten van mijn bedrijf heb gedaan, kan ik nu nog wel aftrekken, na de KOR niet meer?

Als duidelijker voorbeeld: ik heb in midden 2019 een iPad gekocht om op te tekenen (ben een Digitaal Kunstenaar) en ben dus in december 2020 gestart als zzp'er. Die kosten zijn nu dus nog terug te krijgen? Of is dat te ver weg?

Wat als ik nu een nieuwe iPad koop, omdat deze al oud wordt, kan ik die dan nu nog wel aftrekken voordat ik me in de KOR inschrijf?

Ik vraag het nog even extra duidelijk omdat ik conflicterende antwoorden lijk te krijgen op andere plekken. Zo zei een adviseur laatst tegen mij: "Alleen het gebruik willen/kunnen maken van allerlei fiscale voordelen in het begin is denk ik niet het goede argument om geen gebruik te willen maken van de KOR." Terwijl ik toch het idee had dat de KOR alleen voor belastingvoordeel is voor beginnende ondernemers. Misschien zit er meer achter dan belastingvoordeel en heb ik het verkeerd opgevat.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, NicoleS zei:

Dus ook de kosten die ik voor het starten van mijn bedrijf heb gedaan, kan ik nu nog wel aftrekken, na de KOR niet meer?

Er zijn twee zaken die je door elkaar lijkt te halen, namelijk  1) betaalde BTW als voorbelasting aftrekken bij je BTW-aangifte en 2) gemaakte kosten opvoeren in je administratie (om met je winst te kunnen verrekenen).

Zodra je deelneemt aan de KOR doe je geen BTW-aangifte meer, dus kun je geen betaalde BTW meer terugvragen. Je mag uiteraard nog wel kosten maken in je bedrijf.

 

13 minuten geleden, NicoleS zei:

Als duidelijker voorbeeld: ik heb in midden 2019 een iPad gekocht om op te tekenen (ben een Digitaal Kunstenaar) en ben dus in december 2020 gestart als zzp'er. Die kosten zijn nu dus nog terug te krijgen? Of is dat te ver weg?

In dit voorbeeld moet je dus de betaalde BTW van die iPad en de kosten van de iPad uit elkaar houden. Stel dat je de iPad Pro 12.9 inch voor € 1.118,50 (zo staat 'ie nu op Apple.nl)  hebt gekocht, dat was inclusief 21% BTW. De iPad zelf kostte dus € 924,38 en de BTW bedroeg € 194,12,-. Je hebt de iPad gekocht voordat je eenmanszaak was ingeschreven, maar je mag deze in je eenmanszaak inbrengen als je deze nu voor je bedrijf gebruikt. Dat doe je tegen de economische waarde, waarbij je dus met die € 924,38 rekent en daarvan de huidige economische waarde bepaalt. Dat staat dus los van de KOR. De betaalde BTW van die iPad is iets lastiger, die mag je alleen opgeven bij je BTW-aangifte als je de iPad kocht met de insteek om die voor je eenmanszaak te gebruiken. Dat deed je ongeveer 1,5 jaar voordat je de eenmanszaak inschreef, wat wel een lange periode is. Ik denk niet dat je dat nog goed aannemelijk kunt maken.

Dus: de kosten van de iPad zijn (tegen economische waarde) nog op te voeren, maar de BTW lijkt mij niet meer aftrekbaar.

 

25 minuten geleden, NicoleS zei:

Wat als ik nu een nieuwe iPad koop, omdat deze al oud wordt, kan ik die dan nu nog wel aftrekken voordat ik me in de KOR inschrijf?

In lijn met bovenstaande, alleen heb je nu niet meer te maken met het inbrengen van privé goederen en de economische waarde. De kosten van de nieuwe iPad kun je opvoeren, de BTW kun je terugvragen zolang je niet in de KOR zit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verkoop je veel aan bedrijven? Als je veel B2B hebt dan verwachten de ondernemers vaak wel een factuur met BTW (omdat ze die af kunnen trekken). Nu kun je wel een factuur sturen zonder BTW maar dan kun je de prijs dus niet 'opdrijven' tot hetzelfde bedrag als het was incl. BTW. Dat kun je bij particulieren wel doen. Als je dus veel B2B hebt en misschien ook nog inkoop dan is de KOR niet voordelig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.