• 0

Lening of schenking van ouders?

Vorig jaar ben ik vanuit de ziektewet als freelance ontwerper voor mezelf begonnen. Ik krijg nog steeds een uitkering, maar besteed de uren die ik aan kan aan het opbouwen van mijn freelance carrière.

 

Omdat ik veel met animatie en video werk heb ik om mijn werk en opdrachten uit te kunnen voeren een redelijk dure laptop nodig. Omdat ik nog erg weinig omzet heb kan ik daar zelf nog niet in investeren en wil mijn vader te hulp schieten. Het gaat om maximaal 3500 euro.

 

Ik kom er niet helemaal uit of het nu verstandiger is om dit bedrag als lening of  schenking te ontvangen, en hoe we dit wat rente betreft zouden moeten doen, hoeveel rente en of dat überhaupt verplicht is? Ik moet het sowieso terug betalen, maar zou dit voor de belasting verplicht maandelijks moeten of mag het ook flexibeler (meer aflossen bij meer winst en minder als het even krap is)?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verstandiger is krijgen. Ik hou van gratis geld, jij niet?

 

Maar het is dus een lening want je moet het terugbetalen. Daarmee is de keus toch al gemaakt?

Je kan het eenvoudigweg de vorm van een persoonlijke lening geven en dan kan je zelf de leningsvoorwaarden afspreken zoals jullie dat willen. Hou er rekening mee dat als er geen rente wordt geheven, het ontbreken van rente als gift kan worden gezien. Maar gezien het hier gaat om EUR 3.500 (dus al zou je er rente over berekenen, valt het bedrag in absolute zin mee) zou ik me daar geen zorgen over maken en doorgaan met de dag. Succes!

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Remco TH zei:

Verstandiger is krijgen. Ik hou van gratis geld, jij niet?

 

Maar het is dus een lening want je moet het terugbetalen. Daarmee is de keus toch al gemaakt?

Je kan het eenvoudigweg de vorm van een persoonlijke lening geven en dan kan je zelf de leningsvoorwaarden afspreken zoals jullie dat willen. Hou er rekening mee dat als er geen rente wordt geheven, het ontbreken van rente als gift kan worden gezien. Maar gezien het hier gaat om EUR 3.500 (dus al zou je er rente over berekenen, valt het bedrag in absolute zin mee) zou ik me daar geen zorgen over maken en doorgaan met de dag. Succes!

 

Klinkt logisch, lenen en krijgen zijn twee verschillende zaken :) dan lijkt het mij het meest handig om een zeer lage rente af te spreken voor de vorm, afbetaling over een ruime periode (zodat dat ook mogelijk is met weinig inkomsten) en alles goed vast te leggen. Omdat ik nog een uitkering krijg en zodra ik echt winst ga maken dit daarmee verrekend zal worden is dat vastleggen misschien ook extra belangrijk. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Keozdniv,

 

Bij het Nibud kun je een voorbeeld van een schuldbekentenis vinden, dat is in deze situatie voldoende.

Je vader wil gewoon zijn geld terug.

 

https://www.nibud.nl/consumenten/geld-lenen-aan-een-ander/

 

Er wordt in deze link (en ook op andere plekken) gesproken over een notariële akte maar dat is hier absoluut niet nodig in deze situatie.

Het is een heel normale lening tussen familie en vanwege je uitkering is het verstandig het vast te leggen. Rente zou ik me geen zorgen over maken bij dit bedrag.
Je kunt het opnemen in de schuldbekentenis maar of je het daadwerkelijk betaald is een tweede. Tegelijkertijd is rente aftrekbare kosten voor je onderneming en is die "paar euro" rente ook net een prettige manier om je vader te bedanken voor zijn hulp.

Kortom niet te ingewikkeld maken, maar wel verstandig om het in deze situatie even goed vast te leggen zowel om de lening zakelijk te kunnen houden en geen problemen met je uitkering te krijgen.

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, Roel J zei:

Hallo Keozdniv,

 

Bij het Nibud kun je een voorbeeld van een schuldbekentenis vinden, dat is in deze situatie voldoende.

Je vader wil gewoon zijn geld terug en bij dit soort bedragen.

 

https://www.nibud.nl/consumenten/geld-lenen-aan-een-ander/

 

Er wordt in deze link (en ook op andere plekken) gesproken over een notariële akte maar dat is hier absoluut niet nodig in deze situatie.

Het is een heel normale lening tussen familie en vanwege je uitkering is het verstandig het vast te leggen. Rente zou ik me geen zorgen over maken bij dit bedrag.
Je kunt het opnemen in de schuldbekentenis maar of je het daadwerkelijk betaald is een tweede. Tegelijkertijd is rente aftrekbare kosten voor je onderneming en is die "paar euro" rente ook net een prettige manier om je vader te bedanken voor zijn hulp.

Kortom niet te ingewikkeld maken, maar wel verstandig om het in deze situatie even goed vast te leggen zowel om de lening zakelijk te kunnen houden en geen problemen met je uitkering te krijgen.



Top! Hier gaan we eens even naar kijken. Ik denk dat we er er uit gaan komen zo, bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.