• 0

Bedrijfspand kopen

Beste Lezers

 

A:

Ik ben eigenaar (DGA 40 jr) van een goedlopende BV met 5 werknemers.

Nu kan ik het pand wat ik huur kopen en dat ga ik doen.

Ik ga het pand kopen in volledig eigendom met de buren en die krijgen ook hun volledige eigendom.

Gezamenlijke gaan we in een ontwikkel constructie 6 appartementen opbouwen en verkopen.

De opbrengsten en kosten worden 1/3 aan mij en 2/3 aan de buren verdeeld

Nu is mijn vraag is het niet verstandige dat ik dit in prive aankoop?

Ik wil die beslissing wel overwogen nemen.

 

Pand:                                                                     650.000

Verbouwing appartementen:                    1.200.000

Afgerond + andere kosten                          2.000.000

 

Opbrengst appartementen                        3.000.000

 

3.000.000-2.000.000= 1.000.000              

 

1000000 1/3 deel voor mij =      € 333.333

 

Die €333.333 heb ik dan privé i.p.v. in de BV, dat is toch veel verstandiger of zie ik iets over het hoofd?

Stel dat ik die in de OG bv zou hebben en ik wil die naar privé halen dan betaal ik +/- 45% (winst en dividend) dan blijft er 183.333 over i.p.v. 333.333

In privé behoudt ik die € 333.333 dan toch en hier betaal ik geen (zakelijke) belasting over?

 

B:

Ik weet dat de huurinkomsten vanuit de werk bv straks maximaal worden belast in de inkomsten belasting omdat ik ook eigenaar ben van het pand (1/3)

Echter weegt dit niet op in mijn optiek tov het voordeel hierboven, eens?

Daarnaast zal het pand in waarde gestegen zijn wat mij privé dan ook altijd weer toekomt.

Daarnaast kan ik naar de toekomst overige ruimtes ook aan derden verhuren.

 

C:

Wat zijn de risico’s; mijn gedachte is stel dat de appartementen niet door gaan dan kan ik altijd het pand weer verkopen vanuit privé aan de zaak alsnog (wel extra overdrachtsbelasting natuurlijk).

 

Hoor heel graag, hartelijk dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarschijnlijk wordt dit door de belastingdienst niet geaccepteerd. I.v.m. onderstaande. Let op ik ben geen fiscaal adviseur maar met onderstaande zeker rekening houden en advies bij een fiscalist gaan vragen. Het zijn geen kleine bedragen uiteindelijk.

 

1. verbouwen/ontwikkelen/verkopen is geen normaal vermogens beheer.

2.  je wil in een gedeelte van het pand blijven zitten met je bedrijf? Je bent dan meestal verplicht dat gedeelte zakelijk te hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Sports dit is precies waarom ik de vraag stel

 

Ik vraag me af of het inderdaad zo is dat die eventuele € 333.333,00 in privé (bij ontwikkeling en verkoop) ook als box 3 vermogen (geen/weinig belasting) kwalificeert of dat dergelijke activiteiten als inkomen uit onderneming worden gezien (wordt in box 1 progressief belast).

 

Als ik 1/3 eigenaar waarom ook mijn onderneming gehuisvest is dan zou dit toch maximaal voor dit deel ook box 1 progressief belast mogen worden?

Geen fiscalisten hier? :)

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich zou dit zich binnen box 3 kunnen bevinden. Maar box 1 ligt op de loer als, bijvoorbeeld, de winst op de verbouw en verkoop te verwachten is, je specifieke voorkennis hebt, je beschikt over specifieke vakkennis, jij zelf erg ijverig bent met verbouwen (Of een aan jou gelieerde onderneming), etc.

 

Dit is bij uitstek niet zwart wit. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Joost 

 

Helder, zo denk ik er ook over.

Zelf ben ik veel te druk ook maar heel druk te zijn met bovenstaande, ik onderneem hier niet in als buiten gewoon ondernemen.

De buren een bedrijf op zich zijn in de lead, ik ben volgzaam.

Ik kijk uiteraard wel mee in de ontwikkeling maar uiteindelijk zal de aannemer gaan bouwen en niet ikzelf.

Verder heb ik ook geen ambities om mijn bedrijf met bedrijfspand te verkopen.

 

De verkoop van de appartementen worden gebruikt om het bedrijfspand te optimaliseren opnieuw in te richten bij opnieuw een aannemer.

Het bedrijfspand energie neutraal te maken en de werkplek naar wens te brengen voor de toekomst en de collega werknemers.

 

Stel dat ik over 5 jaar of 10 jaar toch verkoop dan zal de jaarlijkse marktstijging niet misstaan en gangbaar moeten zijn.

Verder is dit mijn eerste keer en onderneem ik binnen mijn werk bv, bovenstaande ontstaat nu naar 6 jaar te hebben gehuurd.

Ik denk een normale ontwikkeling in een groeicurve. 

 

Verwachting aantal uren ik hier mee bezig te zijn: 4 uur per maand voor de duur van 1,5 jaar.

 

2: Nog even een vraagje aangaande de ontvangen huur straks

Het pand is 500m2 groot.

Wij huren nu 100 m2.

De buren huren 200m2

Bedrijf 3 huurt 100m2 (zij zullen blijven huren tot groen licht gemeente bouw appartementen, duurt zeker nog 2 jaar)

Bedrijf 4 huurt 100 me (zij zullen blijven huren tot groen licht gemeente bouw appartementen, duurt zeker nog 2 jaar)

Inkomsten huur bedrijf 3 en 4 € 35000 per jaar, hiervan zullen wij 1/3 ontvangen en de buren 2/3 als wij straks het eigendom genieten.

 

Als ik straks het eigendom heb in privé en ik verhuur deze aan de werk bv voor bijvoorbeeld € 1500 per maand

Vallen deze inkomsten bij mij in privé dan in box 1 of box 3 Joost?

De inkomsten van bedrijf 3 en 4 vallen ook in box 3............... toch? :) (even dubbelcheck)

 

Dank voor jouw reactie Joost

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Hi Wunnie,

 

Je bent heel druk, je bent volgzaam in de verbouwing. Je verwacht een winst van ruim 300.000 die je fiscaal zo gunstig mogelijk wilt "incasseren"
Ik zou het antwoord van Joost opvatten als. "reserveer paar duizend euro voor een maatwerk advies van een fiscalist"

Dit is voor mij zo'n voorbeeld waarbij zelf (veel) tijd in het uitzoeken stoppen waarschijnlijk geen sluitend antwoord gaat opleveren vanwege de complexe regels
Ook is het bedrag groot genoeg om er even een goed advies over te krijgen, misschien wel om te weten welke handelingen jij niet moet doen in het verbouwingsproces van de appartementen.
En zelfs als een fiscalist maar 1% belasting weet te besparen met zijn advies dan verdient het zichzelf bij dit bedrag aan verwachte winst al terug.. 

 

Persoonlijk zou ik dus liever een paar uurtjes met een fiscalist praten dan een paar uurtjes gaan zitten googlen en inschatten hoe dat voor jou uitpakt..

Link naar reactie
  • 0

Beste Wunnie

 

Als junior projectontwikkelaar ben ik dagelijks bezig met dit soort plannen. Voor nu zie ik dat jou plan nog te vrijblijvend is en geen rekening houdt met de eventuele risico's. 

 

C:

Wat zijn de risico’s; mijn gedachte is stel dat de appartementen niet door gaan dan kan ik altijd het pand weer verkopen vanuit privé aan de zaak alsnog (wel extra overdrachtsbelasting natuurlijk).

 

MIjn voorstel is om een adviseur te benaderen die je hierbij kunt helpen. In je berekening houdt je geen rekening met alle extra bijkomende kosten en belastingen. Verder zou ik de technische haalbaarheid verder onderzoeken. Hieruit kan je de mogelijkheden en onmogelijkheden opmaken. Verder vraag ik mij af of je binnen het bestemmingsplan 6 appartementen mag bouwen. Wellicht wordt dit een buitenplanse afwijking. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.