Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
dennis-zorgnu

ZZP'er en betalings constructie

Recommended Posts

Heeft iemand ervaring met het inzetten van ZZP’ers als huishoudelijk verzorgende? Ik wil als thuiszorg bureau voor mijn klanten vrouwen en mannen uit de directe woonomgeving van de klant inzetten als huishoudelijk verzorgende (AWBZ).

Ik kan deze mensen niet vast in dienst nemen omdat ik niet kan garanderen dat wanneer mijn klant geen thuiszorg meer nodig heeft, ik een nieuwe klant voor deze medewerker vlak bij zijn/haar huis heb (dat is een vereiste in dit project). Aan de andere kant denk ik dat “volledig” ondernemerschap als ZZP’er met alle verantwoordelijkheden daarbij problemen geeft voor de gemiddelde huishoudelijk verzorgende.

 

Waar ik aan zit te denken is een constructie waarin ik namens mijn medewerker/zzp’er een factuur stuur aan mijn klant (in geval van een PGB) of aan mijzelf wanneer het Zorg in Natura betreft.

 

-- PGB (de klant heeft een budget) --

De klant betaald de rekening (die op naam van de ZZP’er staat) van zijn/haar PGB naar mijn rekening waarna ik de belasting/premies die de ZZP’er moet betalen reserveer, mijn percentage er af haal en hierna een netto betaling naar de ZZP’er doe. Op deze wijze kan ik het geld dat later afgedragen moet worden aan belasting door de ZZP’er veilig stellen.

 

-- In Natura (ik lever zorg en krijg geld van de overheid) --

Wanneer het zorg in natura betreft krijg ik een beetje vreemde situatie, in die situatie moet ik een factuur namens de ZZP’er aan mij zelf sturen waarna ik de ZZP’er betaal op mijn rekening, waarna ik de ZZP’er weer betaal maar nu netto.

 

Dit is het idee, maar of het werkt weet ik niet. Wie kan mij verder helpen?

 

Groetjes,

Dennis

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand ervaring met het inzetten van ZZP’ers als huishoudelijk verzorgende? Ik wil als thuiszorg bureau voor mijn klanten vrouwen en mannen uit de directe woonomgeving van de klant inzetten als huishoudelijk verzorgende (AWBZ).

Ik kan deze mensen niet vast in dienst nemen omdat ik niet kan garanderen dat wanneer mijn klant geen thuiszorg meer nodig heeft, ik een nieuwe klant voor deze medewerker vlak bij zijn/haar huis heb (dat is een vereiste in dit project). Aan de andere kant denk ik dat “volledig” ondernemerschap als ZZP’er met alle verantwoordelijkheden daarbij problemen geeft voor de gemiddelde huishoudelijk verzorgende.

 

Waar ik aan zit te denken is een constructie waarin ik namens mijn medewerker/zzp’er een factuur stuur aan mijn klant (in geval van een PGB) of aan mijzelf wanneer het Zorg in Natura betreft.

 

-- PGB (de klant heeft een budget) --

De klant betaald de rekening (die op naam van de ZZP’er staat) van zijn/haar PGB naar mijn rekening waarna ik de belasting/premies die de ZZP’er moet betalen reserveer, mijn percentage er af haal en hierna een netto betaling naar de ZZP’er doe. Op deze wijze kan ik het geld dat later afgedragen moet worden aan belasting door de ZZP’er veilig stellen.

 

-- In Natura (ik lever zorg en krijg geld van de overheid) --

Wanneer het zorg in natura betreft krijg ik een beetje vreemde situatie, in die situatie moet ik een factuur namens de ZZP’er aan mij zelf sturen waarna ik de ZZP’er betaal op mijn rekening, waarna ik de ZZP’er weer betaal maar nu netto.

 

Dit is het idee, maar of het werkt weet ik niet. Wie kan mij verder helpen?

 

Een zzp'er is een zelfstandig ondenemer. Jij kunt dus nooit belastingafdrachten gaan inhouden! Jij dient dus gewoon het aantal gedeclareerde uren conform afgesproken tarief uit te betalen. Daarnaast zul je de zzp'ers moet begeleiden m.b.t hun verplichtingen naar o.a de belastingdienst want idd, de meest zzp'ers in de thuiszorg hebben daar geen kaas van gegeten. Deenk met name aan minstens 3 gelijkwaardige klanten per jaar, het urencriterium en de verzekeringen.

 

Als je daar geen kaas van heb gegeten zou ik mij niet aan het avontuur wagen. Ik zie inmiddels de eerste zzp'ers in de thuiszorg zwaar nat gaan bij de belastingdienst doordat ze niet goed door de "bureaus" zijn voorgelicht/begeleid. Een behoorlijke beroepsaansprakelijkheidsverzekering lijkt mij voor jou daarom ook geen overbodige luxe!.

 

Gr, Niek

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indien jij de ZZP-er geen VAR hebt gevraagd, dan kan de belastingdienst jouw ZZP-er aanmerken als iemand die bij jou in loondienst is. Het gevolg is dat jij als werkgever nog even wordt aangesproken voor de sociale lasten en belastingen van die werknemer. Het probleem zit dus niet zozeer bij jouw bureau, maar meer bij de zzp-er. Die moet zelfstandigheid en onafhankelijkheid richting de fiscus aantonen. Gebeurt dit niet dan kan de constructie nog zo mooi zijn, maar dan hang je uiteindelijk toch.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 315 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept