• 0

ZZP'er en betalings constructie

Heeft iemand ervaring met het inzetten van ZZP’ers als huishoudelijk verzorgende? Ik wil als thuiszorg bureau voor mijn klanten vrouwen en mannen uit de directe woonomgeving van de klant inzetten als huishoudelijk verzorgende (AWBZ).

Ik kan deze mensen niet vast in dienst nemen omdat ik niet kan garanderen dat wanneer mijn klant geen thuiszorg meer nodig heeft, ik een nieuwe klant voor deze medewerker vlak bij zijn/haar huis heb (dat is een vereiste in dit project). Aan de andere kant denk ik dat “volledig” ondernemerschap als ZZP’er met alle verantwoordelijkheden daarbij problemen geeft voor de gemiddelde huishoudelijk verzorgende.

 

Waar ik aan zit te denken is een constructie waarin ik namens mijn medewerker/zzp’er een factuur stuur aan mijn klant (in geval van een PGB) of aan mijzelf wanneer het Zorg in Natura betreft.

 

-- PGB (de klant heeft een budget) --

De klant betaald de rekening (die op naam van de ZZP’er staat) van zijn/haar PGB naar mijn rekening waarna ik de belasting/premies die de ZZP’er moet betalen reserveer, mijn percentage er af haal en hierna een netto betaling naar de ZZP’er doe. Op deze wijze kan ik het geld dat later afgedragen moet worden aan belasting door de ZZP’er veilig stellen.

 

-- In Natura (ik lever zorg en krijg geld van de overheid) --

Wanneer het zorg in natura betreft krijg ik een beetje vreemde situatie, in die situatie moet ik een factuur namens de ZZP’er aan mij zelf sturen waarna ik de ZZP’er betaal op mijn rekening, waarna ik de ZZP’er weer betaal maar nu netto.

 

Dit is het idee, maar of het werkt weet ik niet. Wie kan mij verder helpen?

 

Groetjes,

Dennis

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heeft iemand ervaring met het inzetten van ZZP’ers als huishoudelijk verzorgende? Ik wil als thuiszorg bureau voor mijn klanten vrouwen en mannen uit de directe woonomgeving van de klant inzetten als huishoudelijk verzorgende (AWBZ).

Ik kan deze mensen niet vast in dienst nemen omdat ik niet kan garanderen dat wanneer mijn klant geen thuiszorg meer nodig heeft, ik een nieuwe klant voor deze medewerker vlak bij zijn/haar huis heb (dat is een vereiste in dit project). Aan de andere kant denk ik dat “volledig” ondernemerschap als ZZP’er met alle verantwoordelijkheden daarbij problemen geeft voor de gemiddelde huishoudelijk verzorgende.

 

Waar ik aan zit te denken is een constructie waarin ik namens mijn medewerker/zzp’er een factuur stuur aan mijn klant (in geval van een PGB) of aan mijzelf wanneer het Zorg in Natura betreft.

 

-- PGB (de klant heeft een budget) --

De klant betaald de rekening (die op naam van de ZZP’er staat) van zijn/haar PGB naar mijn rekening waarna ik de belasting/premies die de ZZP’er moet betalen reserveer, mijn percentage er af haal en hierna een netto betaling naar de ZZP’er doe. Op deze wijze kan ik het geld dat later afgedragen moet worden aan belasting door de ZZP’er veilig stellen.

 

-- In Natura (ik lever zorg en krijg geld van de overheid) --

Wanneer het zorg in natura betreft krijg ik een beetje vreemde situatie, in die situatie moet ik een factuur namens de ZZP’er aan mij zelf sturen waarna ik de ZZP’er betaal op mijn rekening, waarna ik de ZZP’er weer betaal maar nu netto.

 

Dit is het idee, maar of het werkt weet ik niet. Wie kan mij verder helpen?

 

Een zzp'er is een zelfstandig ondenemer. Jij kunt dus nooit belastingafdrachten gaan inhouden! Jij dient dus gewoon het aantal gedeclareerde uren conform afgesproken tarief uit te betalen. Daarnaast zul je de zzp'ers moet begeleiden m.b.t hun verplichtingen naar o.a de belastingdienst want idd, de meest zzp'ers in de thuiszorg hebben daar geen kaas van gegeten. Deenk met name aan minstens 3 gelijkwaardige klanten per jaar, het urencriterium en de verzekeringen.

 

Als je daar geen kaas van heb gegeten zou ik mij niet aan het avontuur wagen. Ik zie inmiddels de eerste zzp'ers in de thuiszorg zwaar nat gaan bij de belastingdienst doordat ze niet goed door de "bureaus" zijn voorgelicht/begeleid. Een behoorlijke beroepsaansprakelijkheidsverzekering lijkt mij voor jou daarom ook geen overbodige luxe!.

 

Gr, Niek

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Indien jij de ZZP-er geen VAR hebt gevraagd, dan kan de belastingdienst jouw ZZP-er aanmerken als iemand die bij jou in loondienst is. Het gevolg is dat jij als werkgever nog even wordt aangesproken voor de sociale lasten en belastingen van die werknemer. Het probleem zit dus niet zozeer bij jouw bureau, maar meer bij de zzp-er. Die moet zelfstandigheid en onafhankelijkheid richting de fiscus aantonen. Gebeurt dit niet dan kan de constructie nog zo mooi zijn, maar dan hang je uiteindelijk toch.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.