• 0

Huurwoning op naam van de zaak

Goedemiddag,

 

Om even met de deur in huis te vallen: is het mogelijk om een huurwoning op naam van de zaak te zetten?

 

Op dit moment run ik mijn VOF vanuit mijn koopwoning. Hier heb ik mijn kantoor en behandel ik cliënten die eens per maand langskomen. Aangezien ik geen aparte ingang en sanitair heb voor voor het zakelijke gedeelte, kan ik het niet aftrekken. Daarnaast wil ik  de zaak en privé gescheiden houden. Om deze redenen wil ik een klein appartement/studio zakelijk huren. Ik begrijp dat het in veel sommige gevallen niet mogelijk is, omdat men bang is voor overlast. In mijn situatie is dat niet van toepassing, aangezien het als kantoor wordt gebruik en hooguit twee keer per maand worden er cliënten ontvangen. Is dit fiscaal mogelijk? Mocht dit niet mogelijk zijn omdat  de desbetreffende huurwoning alleen als woning gebruikt kan worden, is het dan mogelijk om die huurwoning te huren als een pied-à-terre en gedeeltelijk te gebruiken als kantoor?

 

Alvast bedankt voor uw reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Een woning, omdat deze wat betreft locatie en sfeer perfect aansluit op onze behoefte.

We zijn met z'n tweeën (vrouw en ik), dus we maken er beide gebruik van (wel vaak los van elkaar). Wel wil ik binnenkort mijn dochter in dienst nemen, die er dan er dan samen met mij (of met mijn vrouw) of alleen gaat zitten werken. De huurwoningen die wij op het oog hebben zijn zowel voor ons, als voor mijn dochter, per fiets bereikbaar.

aangepast door Ortelius
Link naar reactie
  • 0

Fiscaal zal het geen belemmering zijn daar kijkt men niet naar de bestemming.

 

Maar de gemeente of de verhuurder gaan daar wel wat van vinden. Wat de verhuurder toestaat regel je in het contract met hen, 

Maar elke gemeente heeft regels voor kantoor aan huis, risico op overlast is slechts één van de criteria. Maar onttrekken van een woning aan de woonvoorraad is vaak een andere.. Een kantoor aan huis mag vaak niet meer dan 20-25% van de totale oppervlakte beslaan.

Wat de exacte regels zijn zul je via de gemeente moeten uitzoeken. De regels zullen in Noord Groningen of Limburg vast anders zijn dan in de randstad waar een enorm tekort huurwoningen is.

Link naar reactie
  • 0

Op het moment raadt de overheid aan dat mensen zoveel als mogelijk vanuit woonhuizen werken.

 

Dat advies blijft niet eeuwig in werking en daarnaast is er een verschil tussen werken in het huis waar je ook woont en een tweede huis huren dat je alleen voor werk gebruikt.

 

In het door Cosara gelinkte artikel staat veel nuttig vergelijkingsmateriaal.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Cosara zei:

ter informatie:

Een bedrijf in de huurwoning. Wat zijn de grenzen?

15 februari 2018 - Vastgoedrecht nieuws

Bedankt voor je bericht. Deze heb ik inderdaad ook gezien.  Als ik het goed begrijp is het een grijs gebied. Zomaar een kantoor openen in woning met het bestemmingsplan 'wonen' kan dus niet. Hebben alles appartementen het bestemmingsplan wonen? Van overlast, zoals bij een bakkerij aan huis of gastouderopvang, is dus niet van toepassing in mijn geval.

aangepast door Ortelius
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Roel J zei:

Fiscaal zal het geen belemmering zijn daar kijkt men niet naar de bestemming.

 

Maar de gemeente of de verhuurder gaan daar wel wat van vinden. Wat de verhuurder toestaat regel je in het contract met hen, 

Maar elke gemeente heeft regels voor kantoor aan huis, risico op overlast is slechts één van de criteria. Maar onttrekken van een woning aan de woonvoorraad is vaak een andere.. Een kantoor aan huis mag vaak niet meer dan 20-25% van de totale oppervlakte beslaan.

Wat de exacte regels zijn zul je via de gemeente moeten uitzoeken. De regels zullen in Noord Groningen of Limburg vast anders zijn dan in de randstad waar een enorm tekort huurwoningen is.

Bedankt voor je bericht. Een kantoor aan huis mag mits het kantoor een eigen ingang en sanitair heeft. In 2016 was dit even anders, maar dit hebben ze weer rechtgetrokken per 2017.

Als de verhuurder akkoord gaat, dan moet ik nog wel toestemming vragen aan de gemeente?

aangepast door Ortelius
Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Ortelius zei:

Als de verhuurder akkoord gaat, dan moet ik nog wel toestemming vragen aan de gemeente?

Die kans is groot als het voor meer dan 25% gebruikt voor een ander doel dan het bestemmingsplan. In het algemeen heb je toestemming nodig als je een ruimte gebruikt in afwijking van het bestemmingsplan.
misschien is je gemeente aangesloten bij omgevingsloket.nl dan kun je vaak al online bepalen of je een vergunnings- of meldplicht hebt.
En anders even via de site van je eigen gemeente zoeken naar info over woning als kantoor gebruiken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.