• 0

Domeinnaam beschermen

Beste leden,

 

Ik heb een .NL-domeinnaam. Die heb ik lang geleden geregistreerd, gebruik ik nog steeds en wil ik blijven gebruiken. Nu is er een Amerikaans software bedrijf dat de .com versie heeft. Deze heeft inmiddels ook een aantal Europese varianten. Ik was ineens bang dat ze mijn domeinnaam zouden kunnen afnemen. 

Ik heb wel een handelsnaam in de KvK ingeschreven, maar ik begreep dat dat niet heel sterk is. Ik denk er dus aan om het als merk te registreren. Wel in een andere klasse dan het Amerikaanse software bedrijf. 

Het is namelijk zo dat ik geen echte website heb staan op de domeinnaam. Had ik wel, maar die werkzaamheden zijn al een tijd geleden gestopt. Maar ik gebruik de domeinnaam nog steedsl om mee te e-mailen. En ben in de toekomst wel weer van plan iets er mee te gaan doen. In die klasse wil ik het dan ook alvast registreren.

Ik heb nu twee vragen:

1) Heeft het zin om het als merk te registreren om zo mijn domeinnaam te beschermen? Ondanks dat er op dit moment geen omzet wordt gegenereerd met de domeinnaam.

2) Kan ik het merk het beste op mijn privé naam registreren of op naam van mijn BV?

 

Alvast dank voor jullie reacties. 

 

Met vriendelijke groet,

Muskus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Muskus, Allereerst welkom op Higherlevel! 

 

9 minuten geleden, Muskus zei:

Ik was ineens bang dat ze mijn domeinnaam zouden kunnen afnemen. 

 

Die angst is mogelijk onterecht. Jij gebruikt die domeinnaam nu niet in het economisch verkeer: er is  geen verwarring tussen handels- en/of merknamen, dus kan een ander de domeinnaam ook niet zo maar vorderen. 

 

12 minuten geleden, Muskus zei:

1) Heeft het zin om het als merk te registreren om zo mijn domeinnaam te beschermen? Ondanks dat er op dit moment geen omzet wordt gegenereerd met de domeinnaam.

 

Het heeft zin als je dat merk dan vervolgens in de toekomst wel gaat gebruiken. Zonder gebruik is  een merkregistratie waardeloos

Binnen de EU moet een merk binnen 5 jaar na registratie in het economisch verkeer worden gebruikt, anders kan het komen te vervallen. 

 

17 minuten geleden, Muskus zei:

2) Kan ik het merk het beste op mijn privé naam registreren of op naam van mijn BV?

 

Beide kan, zolang je de registratie maar niet op een werkmaatschappij doet maar in een IE-holding of personal holding: zo houd je het intellectuele eigendom uit de risicosfeer van de werkmij.  

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert, bedankt voor je hartelijke welkom. En bedankt voor je reactie.

 

Quote

Die angst is mogelijk onterecht. Jij gebruikt die domeinnaam nu niet in het economisch verkeer: er is  geen verwarring tussen handels- en/of merknamen, dus kan een ander de domeinnaam ook niet zo maar vorderen. 

Ik dacht hier eerder iets over gelezen te hebben. Maar ik heb dat blijkbaar verkeerd begrepen. Ik kwam nu ook onderstaande link tegen welk het nogmaals uitlegt.

https://blog.iusmentis.com/2015/05/11/moet-je-een-nl-domeinnaam-afstaan-als-een-amerikaanse-merkhouder-dat-vraagt/

 

Op onderstaande link staat wel nog dat het mogelijk is dat je de domeinnaam moet afstaan als je inbreuk maakt op hun merk (doe ik niet) of als je de domeinnaam hebt gekocht met enkel de intentie het voor veel geld te verkopen (heb ik niet). 

https://www.charlotteslaw.nl/summer-school-domeinnaam/

 

Nogmaals bedankt. En ik denk niet dat ik nu al een merknaam ga registreren dan.

Link naar reactie
  • 0

Als je de domeinnaam al lang in je bezit hebt dan hoef je je geen zorgen te maken. Je hebt er een website op gehad, dus gebruikt voor eigen doeleinden en niet om mee te varen op een Amerikaans bedrijf. En ze kunnen een domeinnaam niet zomaar afpakken.

Wat ze wel kunnen doen is een vergelijkbare naam vastleggen en daar veel reclame voor maken. Dan zal jij veel meer moeite moeten doen om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen met je website. Maar niet iedereen heeft de behoefte om bovenaan te staan, is lang niet altijd nodig om succesvol te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste DaMedia, bedankt voor je bevestiging. Reclame mogen ze van mij maken wat ze willen. Voor mijn toekomstige idee met dit domein heb ik inderdaad niet per se een goede zoekmachine resultaat nodig.

 

Quote

of als je de domeinnaam hebt gekocht met enkel de intentie het voor veel geld te verkopen (heb ik niet). 

Nu zette mij dit wel nog aan het denken. Wat nu als ik besluit om de domeinnaam aan te bieden aan ze. Omdat ik geld nodig heb voor een ander project en ik momenteel niks doe met de domeinnaam behalve mail. Stel we komen er niet uit. Kunnen ze dan alsnog claimen dat ik de domeinnaam puur houd om het aan ze te verkopen? Ik ben trouwens niet van plan de domeinnaam aan te bieden, want er zit nu ook emotionele waarde en herinneringen aan de domeinnaam voor mij. Maar je weet nooit hoe je er in de toekomst over denkt.

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, Muskus zei:

Wat nu als ik besluit om de domeinnaam aan te bieden aan ze. Omdat ik geld nodig heb voor een ander project en ik momenteel niks doe met de domeinnaam behalve mail. Stel we komen er niet uit. Kunnen ze dan alsnog claimen dat ik de domeinnaam puur houd om het aan ze te verkopen?

 

Dat kunnen ze claimen ja, maar ze kunnen er geen enkel recht aan ontlenen. Je hebt de domeinnaam namelijk ooit gewoon te goeder trouw gekocht (en zelf ook gebruikt). Het is aan jou om die domeinnaam vervolgens alleen voor de juiste prijs te verkopen, en anders niet te verkopen. 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.