• 0

Blijvend zieke werknemer transitievergoeding

Een moeilijk onderwerp. 

 

Een werknemer is ziek. Blijvend ziek en zal komend jaar, in zijn tweede ziektejaar, volledig afgekeurd worden. En dus in aanmerking komend voor IVA. We zetten alles op alles om via het tweede spoor / poortwachter nog iets voor werknemer te kunnen betekenen. Werknemer is 55 en circa 20 jaar in dienst. We hopen op het beste, maar ben bang dat we afscheid van elkaar moeten gaan nemen. Dan komt dus onvermijdelijk ook het zakelijk element naar boven. Voor wat ik nu kan vinden en achterhalen maakt Tweede Spoor, IVA, WIA of welke uitkomst komende maanden ook zal brengen, niets uit voor de transitievergoeding als wanneer je dit vergelijkt met het afscheid nemen van een werknemer onder "normale" omstandigheden. 

 

Is dit vermoeden juist? Ik zal hoe dan ook moeten gaan reserveren komend jaar. Iedereen zal begrijpen dat voor elke ondernemer momenteel de liquiditeitsprognose een uiterst complexe exercitie is, en dan maken dit soort ontwikkelingen het niet bepaald eenvoudiger..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
7 minuten geleden, Vreede zei:

Is dit vermoeden juist? Ik zal hoe dan ook moeten gaan reserveren komend jaar. Iedereen zal begrijpen dat voor elke ondernemer momenteel de liquiditeitsprognose een uiterst complexe exercitie is, en dan maken dit soort ontwikkelingen het niet bepaald eenvoudiger..

 

Ja dat klopt maar de overheid heeft gelukkig ingezien dat dit toch wel erg nadeling uitpakt en dus een compensatieregeling gemaakt
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/compensatie-transitievergoeding

 

edit: pot jan dorie, zelfs binnen 5 minuten antwoorden en dan nog iemand die sneller is..

 

Link naar reactie
  • 1
14 minuten geleden, Vreede zei:

Ik zal hoe dan ook moeten gaan reserveren komend jaar. Iedereen zal begrijpen dat voor elke ondernemer momenteel de liquiditeitsprognose een uiterst complexe exercitie is, en dan maken dit soort ontwikkelingen het niet bepaald eenvoudiger..

 

Het is vanwege de eerder genoemde compensatieregeling inderdaad vooral een liquiditeitenkwestie: je kunt de compensatieregeling namelijk pas aanvragen nádat je de transitievergoeding betaald hebt.

 

Bij een dienstverband van 20 jaar en leeftijd 55  zit je als snel aan de maximale vergoeding van €84.000,- en dat is een bedrag dat er bij de meeste ondernemer serieus inhakt.  En helaas, hoe goed de compensatieregeling ook is: het biedt geen compensatie of oplossing voor het enige weken tot in een enkel geval maanden moeten voorschieten van dit bedrag. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Het is vanwege de eerder genoemde compensatieregeling inderdaad vooral een liquiditeitenkwestie: je kunt de compensatieregeling namelijk pas aanvragen nádat je de transitievergoeding betaald hebt.

 

Bij een dienstverband van 20 jaar en leeftijd 55  zit je als snel aan de maximale vergoeding van €84.000,- en dat is een bedrag dat er bij de meeste ondernemer serieus inhakt.  En helaas, hoe goed de compensatieregeling ook is: het biedt geen compensatie of oplossing voor het enige weken tot in een enkel geval maanden moeten voorschieten van dit bedrag. 

 

Dat laatste is interessant. Ik heb hier (gelukkig)  nog geen ervaring in, maar vanwaar de 84.000? Ik zou zeggen (fictief) 1/3 * 5.000 * 20 = 33.333? Mis ik dan nog een leeftijdscomponent?

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
20 minuten geleden, Vreede zei:

Dat laatste is interessant. Ik heb hier (gelukkig)  nog geen ervaring in, maar vanwaar de 84.000? 

 

Dat is het maximumbedrag. Dat ligt aan de daadwerkelijke omstandigheden (met name hoogte van het loon) en hoeft niet per se van toepassing te zijn in jouw geval. Er is overigens een rekenhulp om te berekenen hoe hoog de transitievergoeding is

 

aangepast door prinsrachid
link gecorrigeerd

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
9 minuten geleden, Vreede zei:

Dat laatste is interessant. Ik heb hier (gelukkig)  nog geen ervaring in, maar vanwaar de 84.000? Ik zou zeggen (fictief) 1/3 * 5.000 * 20 = 33.333? Mis ik dan nog een leeftijdscomponent?

 

Nee, ik heb het salaris iets te hoog ingeschat :smiling-face-with-sunglasses:.

 

Bij dit fictieve salaris is de transitievergoeding € 36.000,- inclusief 8% vakantietoeslag (bereken het zelf op rekenhulptransitievergoeding.nl)

Nog steeds een flink bedrag om voor te schieten... 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, prinsrachid zei:

 

Dat is het maximumbedrag. Dat ligt aan de daadwerkelijke omstandigheden (met name hoogte van het loon) en hoeft niet per se van toepassing te zijn in jouw geval. Er is overigens een rekenhulp om te berekenen hoe hoog de transitievergoeding is

Dank. Die had ik idd gevonden op de site van de Rijksoverheid. Het ging er mij over dat ik werknemer niets te kort wil doen (en uiteraard zakelijk gezien andersom mezelf niet tekort wil doen).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.