• 0

Buitenlandse inkoopfactuur berekend met nederlandse BTW

Het volgende. Ik ben ondernemer voor de IB en BTW via een eenmanszaak.

 

Nu heb ik onlangs een factuur gekregen van een bedrijf uit de VS met een EU VAT ID t.b.v. het leveren "subscription plan". Deze factuur is uitgereikt op mijn persoonlijke naam. Op deze factuur hebben ze ook 21% Tax berekend. Bij navraag aan hen blijkt dit volgens hun de nederlandse BTW die ze (sinds dit jaar?) in rekening moeten brengen. 

 

Normaal gesproken ben ik gewend dat ik facturen krijg waarbij de BTW naar mij verlegd word. In dit geval is dat niet gebeurd omdat ze mij aanzien voor een prive persoon en niet als bedrijf. Men weigert om mij een nieuwe factuur met "tax exemption" te sturen, gezien het type subscriptie plan bestemd is voor individuen en niet voor bedrijven.

 

Mijn vraag is, mag ik deze BTW gewoon aftrekken door de factuur als een "normale"  factuur in te boeken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Staat hun NL BTW-nummer op de factuur?

Het mag vokgens mij ook een EU btw nummer zijn.

Een soort one-stop systeem voor bedrijven buiten de EU.

 

Quote

 

You're a U.S. company. Why are you making us pay VAT?

As a non-EU supplier of electronically supplied services we are required to account for VAT on these services provided to EU non-business customers as a result of the VAT place of supply rules contained in Council Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax.

In order to fulfill our EU VAT obligations, we have opted to register for VAT under the special scheme for non-EU suppliers of electronic services, also known as the one-stop scheme, in accordance with Article 357 to 369 of the above EC Directive rather than register for VAT in each EU member state individually.

As we are registered for VAT under this one-stop scheme we are required to charge VAT to non-business customers at the rate which applies in the customer's member state. The VAT collected will be paid over to HM Revenue & Customs in the UK as this is the place where we have chosen to register for the one-stop scheme from an administrative perspective.

 

https://www.hostgator.com/help/article/european-union-value-added-tax-vat

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, RubenT zei:

Aangezien de factuur aan jou als privépersoon is gericht, met een product/dienst die alleen voor privépersonen is, kun je deze toch überhaupt niet in je zakelijke administratie opnemen? 

 

De dienst ansich is niet specifiek voor privépersonen. Het gaat om technische online trainingen die ik nodig heb om mijn beroep te kunnen uitoefenen en daarmee dus in mijn optiek volledig als zakelijke kosten te verantwoorden. Echter het type subscriptie wat ik afneem is een "individual plan". Ze bieden alleen een "business plan" aan wanneer ik 2 of meerdere subscripties afneem bij ze.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, MrZatox zei:

Het gaat om technische online trainingen die ik nodig heb om mijn beroep te kunnen uitoefenen en daarmee dus in mijn optiek volledig als zakelijke kosten te verantwoorden.

Het verantwoorden van deze kosten is ook helemaal geen probleem. Je mag ze gewoon (incl. Btw) op kosten boeken.

 

De vraag is of de BTW aftrekbaar is wanneer er op de factuur een EU btw nummer (en geen NL nummer) staat en de dienst aan een 'particulier' geleverd wordt.

 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Rik · zei:

Het verantwoorden van deze kosten is ook helemaal geen probleem. Je mag ze gewoon (incl. Btw) op kosten boeken.

 

De vraag is of de BTW aftrekbaar is wanneer er op de factuur een EU btw nummer (en geen NL nummer) staat en de dienst aan een 'particulier' geleverd wordt.

 

Precies, dat dus. 

Link naar reactie
  • 0

Het EU VAT number voor non-residents lijkt mij alleen van toepassing voor non-EU bedrijven die leveren binnen de EU aan niet-ondernemers (wat hier dus ook gebeurd is):

Quote

 

As a non-EU supplier of electronically supplied services we are required to account for VAT on these services provided to EU non-business customers as a result of the VAT place of supply rules contained in Council Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax.

In order to fulfill our EU VAT obligations, we have opted to register for VAT under the special scheme for non-EU suppliers of electronic services, also known as the one-stop scheme, in accordance with Article 357 to 369 of the above EC Directive rather than register for VAT in each EU member state individually.

As we are registered for VAT under this one-stop scheme we are required to charge VAT to non-business customers at the rate which applies in the customer's member state.

 

 Doorgaans kun je dus niets met deze BTW als voorbelasting omdat de factuur niet op je bedrijfsnaam staat.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Het EU VAT number voor non-residents lijkt mij alleen van toepassing voor non-EU bedrijven die leveren binnen de EU aan niet-ondernemers (wat hier dus ook gebeurd is):

 Doorgaans kun je dus niets met deze BTW als voorbelasting omdat de factuur niet op je bedrijfsnaam staat.

Gezien ik een eenmanszaak heb zou dit in het algemeen voor de BTW toch niet uit moeten maken als het adres verder wel overeenkomt?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Doorgaans kun je dus niets met deze BTW als voorbelasting omdat de factuur niet op je bedrijfsnaam staat.

Voor eenmanszaken mag de factuur ook op naam van de ondernemer zelf staan (voor btw aftrek).

 

Ik dacht eigenlijk dat deze btw in dit geval wel aftrekbaar zou zijn (zie ook een ander topic) maar hier wordt gesteld dat btw op een factuur buiten de EU maar met EU btw nummer niet aftrekbaar is omdat deze verlegd had moeten worden (net als B2B binnen de EU, waar we ook topics over hebben waarin staat dat indien verlegging mogelijk was dit gedaan had moeten worden).

 

Quote

Als er op een B2B-factuur wel Nederlandse btw in rekening wordt gebracht, dan mag de Nederlandse ondernemer die btw niet terugvragen. Verzoek dan de leverancier om een correcte factuur, waarbij de btw naar je wordt verlegd. Je kunt de factuur dan als factuur uit ieder ander lidstaat waarbij btw is verlegd, in je administratie verwerken.

https://taxsupply.nl/eu-btw-nummers-voorbelasting/

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Rik · zei:

Ik dacht eigenlijk dat deze btw in dit geval wel aftrekbaar zou zijn (zie ook een ander topic) maar hier wordt gesteld dat btw op een factuur buiten de EU maar met EU btw nummer niet aftrekbaar is omdat deze verlegd had moeten worden (net als B2B binnen de EU, waar we ook topics over hebben waarin staat dat indien verlegging mogelijk was dit gedaan had moeten worden).

 

https://taxsupply.nl/eu-btw-nummers-voorbelasting/

 

Thx hiervoor! Duidelijk verhaal. Gezien de leverancier weigert om een juiste factuur te sturen waarop de BTW naar mij verlegd wordt, zit er dan voor mij nu niets anders op dan de factuur inclusief BTW als kosten op te voeren (btw-vrijgesteld).

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

De vraag is of de BTW aftrekbaar is wanneer er op de factuur een EU btw nummer (en geen NL nummer) staat en de dienst aan een 'particulier' geleverd wordt.

Het antwoord daarop is ... Nee.

 

Als niet-EU-leverancier van elektronisch geleverde diensten is het Amerikaanse bedrijf verplicht om btw te betalen over de diensten die worden verleend aan niet-zakelijke klanten in de EU. Dit als gevolg van de btw-regels voor plaats van levering in Richtlijn 2006/112 / EG van de Raad betreffende het gemeenschappelijke systeem van de belasting over de toegevoegde waarde.

 

Om aan de Europese btw-verplichtingen te voldoen, kan ervoor gekozen worden om voor btw te registreren onder de speciale regeling voor niet-EU-leveranciers van elektronische diensten, ook bekend als het éénloketsysteem, in overeenstemming met de artikelen 357 tot 369 van de bovengenoemde EG-richtlijn. Dit voorkomt dat bedrijven zich in elk EU-lidstaat afzonderlijk voor btw moeten registreren.

 

Omdat het Amerikaanse bedrijf onder dit éénloketsysteem btw-plichtig is, zijn zij verplicht om aan niet-zakelijke klanten btw in rekening te brengen tegen het tarief dat in de lidstaat van de klant geldt ... voor Nederland dus 21%.

 

Opties:

1. de leverancier/verkoper levert een nieuwe factuur op naam van de onderneming, waarbij de btw naar de koper wordt verlegd.  [Deze optie vervalt als de leverancier/verkoper hier niet aan mee wil werken]

2. Het hele bedrag, inclusief btw wordt als kosten geboekt.  [Zoals als Rik al aangaf ... Het verantwoorden van deze kosten is ook helemaal geen probleem. Je mag ze gewoon (incl. Btw) op kosten boeken.]

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.