• 0

BTW aftrekbaar voor bouw schuur?

Hallo allemaal,

 

Ik zit met de volgende vraag waarop hopelijk iemand van jullie antwoord weet:

 

Mijn vrouw heeft nu een jaar of 4 een webshop die gedurende deze tijd steeds beter is gaan draaien. Om die reden heeft ze inmiddels onze schuur die aan het huis vast zit 'ingenomen' en als kantoorruimte ingericht. Hier staat ook de voorraad. Dit betekent dat er inmiddels eigenlijk geen plek meer is voor de spullen die normaal gesproken in deze schuur staan (fietsen, grasmaaier, werkbank etc.). Ons plan is om daarom in onze tuin een extra schuur te laten bouwen (kosten ca. 15.000) om hierin deze spullen op te slaan. We willen dan de bestaande schuur die aan het huis vast zit volledig gaan gebruiken voor de webshop, omdat deze vloerverwarming heeft en volledig is geïsoleerd en afgetimmerd.

 

Nu gaan wij dus kosten maken voor die extra schuur, alleen wordt deze niet direct gebruikt voor de bedrijfsvoering. Mijn vraag is nu of wij de BTW kunnen aftrekken die wij betalen voor de bouw van deze extra schuur. Daarnaast zijn natuurlijk andere fiscale tips/tricks voor deze situatie ook welkom!

 

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties,

 

Erik 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt. voor je antwoord.

 

Ik snap wat je zegt, maar mijn redenatie is dat het zakelijke gebruik van de bestaande schuur de enige reden is dat we nu een nieuwe schuur moeten bouwen voor de niet-zakelijke spullen. Ik vind het zelf ook wel een beetje krom hoor. Is er dan nog fiscaal wat mogelijk voor het zakelijk gebruik van de prive schuur?

 

Groet,

Erik

Link naar reactie
  • 0

StevenK een onroerende zaak is in beginsel vrijgesteld van omzetbelasting. Hierop gelden twee uitzonderingen: één bouwterrein of een onroerende zaak die niet langer dan 2 jaar in gebruik is genomen. Dus die gedachte zal in de meeste gevallen niet opgaan.

 

Het is in principe mogelijk bij de bouw van een schuur de keuze maken om voor de omzetbelasting de schuur aan te merken als ondernemingsvermogen. Bij de in gebruik name van de schuur moet worden vastgesteld welk percentage van de schuur zakelijk wordt gebruikt. Het gedeelte dat zakelijk wordt gebruikt kan de omzetbelasting in aftrek worden gebracht. De omzetbelasting over een onroerende zaak wordt in een jaar teruggevraagd, echter wordt deze omzetbelasting over een periode van 10 jaar verdeeld. Dus elk jaar moet worden nagegaan of nog steeds dat percentage zakelijk wordt gebruikt. Indien het verschil groter is dan 10%, dan zal een gedeelte van de btw dat ziet op dat jaar terug moeten worden betaald.

 

Als een schuur langer dan twee jaar in gebruik is genomen, dan hoeft de schuur niet omzetbelasting worden verkocht. Echter als een schuur binnen 10 jaar wordt verkocht zonder omzetbelasting, dan moet een gedeelte van de omzetbelasting terug worden betaald. Zoals al eerder genoemd wordt de omzetbelasting bij een onroerende zaak verspreid over een periode van 10 jaar. Indien na 6 jaar wordt gekozen om de woning en schuur te verkopen, dan zal 4/10 van de omzetbelasting terug moeten worden betaald.

 

Voor de inkomstenbelasting gelden weer aparte regels. Afhankelijk van de situatie kan de schuur als ondernemingsvermogen worden aangemerkt. 

 

Het is mogelijk, echter dit is geen materie die een belastingplichtige zonder inhoudelijke kennis zelf moet gaan uitvoeren. Bij zulke zaken zal ik altijd de hulp van een belastingadviseur inschakelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.