Jump to content
barttemeer
Verberg

[Corona] Overheid Steun de ondernemers

vraag

Beste Higherlevel leden,

Ik heb een vraag, ik heb een winkelpand sinds 2020 November maar helaas heb ik nog geen omzet gemaakt en de winkel is nog niet eens open en leeg. Ik betaal nu de huur vanuit een potje waarmee ik de winkel wilde inrichten en voorraad wilde kopen. Tot nu toe heb ik alleen maar kosten betaalt van huur, energie enz.

Is hier steun voor want het water loopt mij tot aan de lippen. Ik ben een winkel begonnen net in de tijd dat ik dacht dat de lockdown kort zou zijn.

Wat zijn mijn opties?

Edited by Mikky Vrolijk
Titel aangepast

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer
Posted 6842 - 1,194

Een andere mogelijkheid is ook een nieuwe regeling die komende weken bij de gemeenten komt. Deze regeling is gebaseerd op de Bijzondere bijstand en heet TONK Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke kosten.

Je zult daarvoor even de website van jou woongemeente in de gaten moeten houden. De eerste gemeentes hebben hun regelingen net online, de rest volgt de komende 2 weken. De inhoud kan per gemeente verschillen op details.

Deze regeling is niet bedoeld voor bedrijfskosten. Maar om financiële problemen in privé te voorkomen of beperken en te ondersteunen in de vaste lasten (noodzakelijke kosten) De meeste gemeente lijken voorkeur te geven aan  een tegemoetkoming in de woonlasten (huur of hypotheek) als er geen recht is op huurtoeslag.

Voordeel is dat deze regeling geen toetsing op ondernemerschap geldt. Ook een ontslagen werknemer of part time ondernemers/freelancers kunnen het aanvragen.

En ondanks dat je vanaf november pas huurt toch ook met de verhuurder gaan praten over tijdelijke huurverlaging. Als jij omvalt heeft hij ook niks..

• 0
  • Rate this answer

Beste Lex van roode, Bedankt voor de tip.

Beste Roel J,

De huur van november en december is een beetje apart gegaan. Er stond een waterput en hekken voor de deur van de winkel, dit omdat er gebouwd werd door hun boven de winkel want daar zit een appartementen complex. Nu zei hij dat hij 2 maanden geen huur aan ons liet betalen dit heeft hij ook gedaan tot en met december. Vanaf januari zijn wij gaan betalen, maar ik had het al een keer over huurverlaging gehad maar hij begon toen over de 2 maanden zonder huur en dat zij toen al compensatie hebben gegeven dus ik denk niet dat hij huurverlaging gaat geven. Maar de waterput en hekken heeft daar wel tot februari gestaan en nu staan er balken voor de deur, we kunnen met moeite de winkel in.

In de begin post staat november maar daar moest januari staan we betalen vanaf januari maar de huurcontract is sinds november getekend.

Edited by barttemeer
  • 0
  • Rate this answer
23 uur geleden, barttemeer zei:

Ik betaal nu de huur vanuit een potje waarmee ik de winkel wilde inrichten en voorraad wilde kopen. Tot nu toe heb ik alleen maar kosten betaalt van huur, energie enz.

Wat als het potje leeg is? stop met je afwachtende houding en kom direct in actie. Winkels kunnen inmiddels op afspraak klanten ontvangen.

23 uur geleden, barttemeer zei:

ik heb een winkelpand sinds 2020 November maar helaas heb ik nog geen omzet gemaakt en de winkel is nog niet eens open en leeg.

Voor dat je omzet kan maken moet de boel wel klaar zijn, dat had een mooie klus voor de lockdown periode geweest.

Om ondernemingen die zijn gestart in de periode 30 september 2019 tot en met 30 juni 2020 te kunnen ondersteunen, ontwikkelt het kabinet een separate regeling voor starters,

In het artikel van Lex hebben ze het over de periode t/m 30 juni 2020, als dat blijft staan val je buiten de boot.

Heb je werk, inkomen, uitkering of partner met inkomen maar zit je onder bijstandsniveau meld je dan bij de gemeente voor aanvulling of ga met ze in gesprek of een BBz traject mogelijk is. Ga iig niet stilzitten en je schulden op laten lopen.