Jump to content
pieter_jan
Verberg

Geen loonkosten en sociale lasten in aangifte VPB

Ik zit met het volgende. Op dit moment spit oude cijfers na. Ik ben begonnen om de aangiftes VPB van mijn bv onder de loep te nemen. Er zijn door accountant zelf de nodige fouten gemaakt, die vast wel te fixen zijn. Maar ik heb geen uitleg voor onderstaande issue in de aangifte VPB:

 

Ik begin bij aangifte VPB van 2012 omdat dit eerste jaar was dat mn huidige accountant de boekhouding deed.

Dus 2011 zie ik gewoon de loonheffing, mijn DGA salaris en sociale lasten.

 

Als ik kijk bij 'fiscale winstberekening' over 2012, dus dat officiële aangifterapport van de Belastingdienst " aangifte vennootschapsbelasting"

De post Personeelskosten is gewoon leeg. Op de post 'overige personeelskosten' na. Een bedrag van tweeduizend nogiets euro.

Maar in 2012 heb ik gewoon DGA-salaris gehad, loonheffingen betaald en dergelijke.

 

Vervolgens zie ik jaar later, in 2014 bij Personeelskosten, wel weer lonen en salarissen een deel van mijn salaris, maar geen sociale lasten. Overige personeelskosten is -900 euro.

 

Nu waren dit niet de makkelijkste jaren, we draaien verlies. Maar het was niet zo dramatisch dat de loonheffingen over 2012 en 2013 en mijn salaris niet betaald werden.

Ik probeer dus te snappen waarom in deze vakjes niet gewoon de daadwerkelijk betaalde loonheffing is opgenomen, zoals in latere jaren. (Voordat ik aan accountant ga vragen hoe dit zit)

 

Is het mogelijk dat dit eea verrekeningen zijn geweest? Zodat dit niet in die aangifte terecht komt? Ook al ligt hier voor me op tafel de stapel betaalde loonheffingen en salarisstroken uit 2012 en 2013.

 

 

Edited by pieter_jan
wat tikfoutjes
Link to post
Share on other sites

1 answer to this question

Recommended Posts

  • 0

Zo op het eerste gezicht lastig, zo niet onmogelijk om je vraag te beantwoorden zonder de documenten (cijfers & aangifte) zelf te zien. Maar omdat er (nog) niemand heeft geantwoord, laat ik proberen je een heel klein stapje verder te helpen.

 

Kan je de totale aangifte (m.n. de netto winst en balansposten) wel aansluiten tussen je aangifte (fiscaal) en eigen (commerciële) cijfers?

Stel dat je netto winst in je aangifte gelijk is aan je commerciële cijfers, dan moeten die personeelskosten elders staan. Stel dat de netto winst niet aan elkaar gelijk is, dan zou je in staat moeten zijn om de verschillen te vinden tussen beiden. Dan weet je in ieder geval of de personeelskosten (Salaris en sociale lasten) wel in de aangifte waren opgenomen.

 

Verder totaal niet relevant, maar de eerste vraag die me te binnen schiet is waarom ben je nog bezig met de aangifte van 2012? Is er nog geen definitieve aanslag opgelegd?

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 310 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept