• 0

Hoe WKR eindheffing aangeven bij VOF met 1 werknemer?

Beste forumleden,

Wij hebben VOF met twee vennoten en één werknemer in loondienst.
Ik heb twee vragen over de 80% eindheffing.

Indien de werknemer vergoedingen boven de vrije ruimte ontvangen heeft dan moet de werkgever zelf over dat deel 80% eindheffing betalen heb ik begrepen.
In geval van een B.V. moet de DGA dat uiterlijk in de 2de termijn van het jaar daaropvolgend aangeven bij zijn loonheffing aangifte. 
Hoe gaat dat in zijn werk bij een V.O.F. De vennoten doen voor zichzelf geen loonheffing aangifte maar ieder voor zich in april de aangifte inkomstenbelasting (winst uit onderneming). Is in die aangifte een mogelijkheid om de eindheffing aan te geven en omdat we met 2 vennoten zijn moet dan ieder de helft aangeven?

Bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
12 uur geleden, Joost Rietveld zei:

De eindheffing betekent voor de vof als werkgever meer loonkosten. Het gaat gewoon van de winst af, maar moet natuurlijk wel via de salarisadministratie lopen.

Bedankt voor je antwoord en het klinkt logisch zoals je het uitlegt. De dingen worden mij vaak wel duidelijker met een voorbeeld.
 

1) Stel de vrije ruimte is € 1.000,- en ik heb de werknemer een netto 13de maand uitbetaald van € 1.200,-
Dan zet ik de onbelaste  WKR ruimte van € 1.000,- sowieso op de kostenrekening en  de € 160,- (80% van € 200,-) dan ook? En de resterende € 40,- dan als privélasten voor de vennoten.
 

2) En indien het geen 13de maand betrof maar natura vergoedingen zoals kerstpakketten en andere giften die als loon moeten worden aangemerkt t.w.v. € 1.200,-.
De BTW van al die verstrekkingen gaat dan de BUA drempel te boven en kan de BTW dus niet in aftrek worden genomen.
Geldt dan hetzelfde zoals ik hierboven beschrijf hoe ik die natura vergoedingen incl. BTW op de kostenrekeningen zet. 
 

Klopt onderstaande stelling dan?
De werkgever(indien bij 1 vennoot) heeft 1.200 uitgekeerd en zet € 1.160 op de kosten rekening wat hem een "voordeel" oplevert van € 430,36 op zijn inkomstenbelasting (37,1% * 1.160)

Link naar reactie
  • 0
59 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Waarom als privé lasten? Het zijn gewoon kosten voor de vof! Je salarisadministrateur zal dit je gewoon kunnen laten zien in de loonjournaalpost.

 

Als er BTW niet aftrekbaar is ogv het BUA, dan is die niet aftrekbare BTW kosten.

Het is nu helder dat de 1.200 euro volledige loonkosten zijn voor de VOF, maar de werkgever(VOF) zelf moet toch over de 200 euro 80% eindheffing betalen die boven de vrije ruimte uitgekeerd is aan de werknemer. Hoe en waar doet de VOF dat.  In de bijlage zie je de mogelijkheden die een vennoot heeft in zijn  IB aangifte om personeelskosten aan te geven  maar vind daar niks over een eindheffing. Of moet de vennoot misschien gewoon 80% van de 200 euro bij zijn winst optellen o.i.d.

loonkosten_ personeel_ aangeven.jpg

Link naar reactie
  • 0

De eindheffing loonbelasting van werknemers heeft helemaal niets te maken met jou (of die van je vennoot) inkomstenbelasting aangifte.

 

Die eindheffing neem je gewoon volledig op als loon of personeelskosten. Het heeft helemaal niets met jou persoonlijke IB aangifte te maken.

de WKR eindheffing is geen financiele santie voor de vennoten maar gewoon een rekenregel hoe al te veel extra's extra worden belast maar daarvoor wordt het loon belast en daardoor de personeelskosten in de winst en verliesrekening hoger omdat de werkgever/onderneming voor deze kosten opdraait. maar het is gewoon zakelijke kosten.

 

Het is niet zo omdat je volgens de WKR regels te veel belastingvrij hebt uitgekeerd dat je dat als privé opname moet aanmerken.

Als je wilt mag je je werknemers 1000 euro onkostenvergoeding per maand geven.. Enige consequentie is dat je 80% eindheffing betaald zodra de vrije ruimte op is. en dus wordt 1000 euro ineens 1800 euro en ja dan zijn er vaak goedkopere opties om je personeel extra's te geven, zoals belast loon. En dat is precies het doel van WKR en eindheffing, binnen grenzen ruimte geven voor onkostenvergoedingen zonder meteen LB verschuldigd te zijn, maar als je boven die ruimte gaat dat meerdere zodanig hoog belasten dat je kiest voor ander soort beloningen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aha, het kwartje is gevallen, je moet het maar net even weten. :slightly-smiling-face:

Wij werken met online software waarmee wij de werknemer kunnen verlonen en er automatisch maandelijks loonheffing aangifte wordt gedaan. Wij moeten dan maandelijks invullen of wij vergoeding doen binnen de WKR. Ik ga bij hen navragen of zij dan automatisch de naheffing aangifte verzorgen indien dat al nodig is. In een journaalpost zie ik dat zij het wel bijhouden.
Verder begrijp ik dat de vrije ruimte berekend wordt van het totaal van de gehele loonsom van de onderneming. Mag je dan wanneer één werknemer geen gebruik maakt van de WKR een andere wat extra toebedelen zolang men binnen de gebruikelijkheidsnorm blijft voor die persoon?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.