• 0

Fiscale Oudedagreserve (FOR) afbouwen

(aangepast)

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak sinds jan 2018 en doe mijn boekhouding zelf. Ik heb een vraag over afbouwen FOR hoe te boeken c.q. beste af te wikkelen. Ik wil namelijk bij belastingaangifte 2020 deze uitgestelde belasting 'terugbetalen'.

 

Ik heb over boekjaar 2018 €8775 opgevoerd tbv Oudedag reserve (dotatie FOR) met als doel uitgestelde belasting. Dit was mijn boeking op 31-12-2018 periode 13:

 

2000-kapitaal    Debet €8775

657-FOR                                             Credit €8775

 

En daarmee staat de FOR nog op de balans onder Credit.

 

Welke memoriaal boeking moet ik dan doen op 31-12-2020 periode 13? Is dat deze:

2000-kapitaal                                       Debet €8775

657-FOR                Credit €8775

 

Daarnaast heb ik vanaf 2018 elk jaar ongeveer €3500 gestort op een pensioenspaarrekening. Dat deed ik vanuit prive, dus niet vanuit mijn zakelijke rekening. Dit trok ik alleen af bij de belastingaangifte. Ik begrijp dat ik dit bedrag eigenlijk ook had kunnen opvoeren als bedrijfskosten? 

 

Bij voorbaat dank voor reacties.

aangepast door Jurgenr
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
23 uur geleden, Jurgenr zei:

Daarnaast heb ik vanaf 2018 elk jaar ongeveer €3500 gestort op een pensioenspaarrekening. Dat deed ik vanuit prive, dus niet vanuit mijn zakelijke rekening. Dit trok ik alleen af bij de belastingaangifte. Ik begrijp dat ik dit bedrag eigenlijk ook had kunnen opvoeren als bedrijfskosten? 

 

Nee, stortingen op een pensioenspaarrekening zijn geen bedrijfskosten. Wat je wél had kunnen doen is de FOR met deze stortingen verlagen (waardoor wél je winst wordt verhoogd met die storting, maar daar staat een privé aftrekpost tegenover die je nu al genoten hebt.. )

 

Overigens is de vraag of je jaarruimte van € 3.500,-over 2019 nu wel klopt. In dat jaar wordt de maximale jaarruimte namelijk flink verlaagd door de FOR-dotatie van 2018. Maar als je winst in 2019 net zo hoog of hoger was dan in 2018 (in 2018 € 92.955,- minimale winst nodig voor de maximale FOR-dotatie van € 8.775,- zijnde 9.44% van de winst) dan past het ook zonder inhaalruimte mogelijk net....

 

(Maar bij dat soort winsten zou ík niet snel besparen op een goede boekhouder of fiscalist :winking-face-with-tongue:)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Joost/Norbert, dank voor de reacties! Het is me duidelijk.  "Bezint eer gij begint" is hier voor mij van toepassing. Inderdaad is het wellicht tijd en beter om  goede boekhouder/fiscalist in te gaan schakelen...:smiling-face:

Ach,  ik wil wel veel zelf doen en ben leergierig maar dat is niet altijd meer bij te houden. "schoenmaker blijf  bij je leest" is er nog zo een  wat van toepassing is... :slightly-smiling-face:

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Op 15-3-2021 om 09:26, Norbert Bakker zei:

Nee, stortingen op een pensioenspaarrekening zijn geen bedrijfskosten. Wat je wél had kunnen doen is de FOR met deze stortingen verlagen (waardoor wél je winst wordt verhoogd met die storting, maar daar staat een privé aftrekpost tegenover die je nu al genoten hebt.. )

Dus dan zou ik bij de belasting aangifte voor 2020 wel  het gestortte bedrag op een pensioenspaarrekening over dat jaar (€4140)  de FOR verlagen maar dan niet meer opvoeren bij prive aftrekposten?. En dan  kan ik het jaar erop over 2021 hetzelfde doen, dan ben ik er ook?

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Jurgenr zei:

Dus dan zou ik bij de belasting aangifte voor 2020 wel  het gestortte bedrag op een pensioenspaarrekening over dat jaar (€4140)  de FOR verlagen

Ja

 

10 uur geleden, Jurgenr zei:

maar dan niet meer opvoeren bij prive aftrekposten?

Juist wel, anders doe je jezelf tekort. De FOR verlaging verhoogt je winst, de privé aftrekpost compenseert dat weer. 

 

10 uur geleden, Jurgenr zei:

En dan  kan ik het jaar erop over 2021 hetzelfde doen, dan ben ik er ook?

Dat klopt. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, Jurgenr zei:

Inderdaad is het wellicht tijd en beter om  goede boekhouder/fiscalist in te gaan schakelen...

 

Voel je niet slecht, dit is een eenmalige fout, waarvan je leert. De schade is volgens mij behoorlijk beperkt en makkelijk te herstellen. En inderdaad kan alle begin een beetje moeilijk zijn. En vooral bij zoiets dat fiscaal een "reserve" wordt genoemd, maar eigenlijk een "voorziening" is maakt het alleen maar verwarrender. De FOR is alleen iets dat fiscaal naar voren komt, maar niet commercieel. De FOR wordt dus wel afgetrokken van het belastbare winstbedrag, maar niet van je 'echte' winst. Het is echt een papieren reserve. Het kan dus zijn dat je echte winst 100.000 euro is, maar je fiscale winst door de FOR maar 90.000 euro.


Al is het vreemde dan weer dat toen ik persoonlijk naar een bank moest voor een hypotheek dat ze in m'n commerciële stukken graag wél de winst overeen zagen komen met m'n fiscale aangiftes, wat dus eigenlijk een rare verwachting is (want daar is de FOR al vanaf). Op zich is daar ook een mouw aan te passen. En op zich heb je het wel min of meer goed gedaan, maar moet je het eigenlijk nét op een ander momentje boeken en ná de aangifte, maar vóór het nieuwe jaar.

 

Persoonlijk deed ik dat op een wellicht vrij lelijke manier, namelijk door de FOR te boeken op een kostenrekening (4xxx Reserveringskosten Oudedagsvoorziening) naar het eigen vermogen (0xxx Oudedagsvoorziening) op 31 december ná de jaarafsluiting. Op die manier werd de FOR niet als kosten meegenomen in het nieuwe jaar, maar toch meegenomen in W&V voor dat jaar. Oftewel: eerst boekhouding afsluiten zonder FOR, vervolgens aangifte doen met die cijfers, in de aangifte de FOR reserveren, en vervolgens de toegestane FOR nog vastleggen in de boekhouding. Maar, zoals gezegd, het is een lelijke manier, en je moet dan dondersgoed blijven opletten als en wanneer de FOR vrijvalt. En je boekhoudprogramma moet het ook maar slikken. 

 

Wat ik hierboven deed was eigenlijk kunstmatig de commerciële winst gelijk te laten lopen met de fiscale winst. Maar wat je eigenlijk moet doen is de FOR niet in de kosten laten vallen. Je moet die eigenlijk in je boekhouding alleen binnen het eigen vermogen boeken. De reservering komt dan niet tot uitdrukking in de kosten (dus je winst blijft dan altijd hoger dan waar je belasting over betaalt), maar het is dan in ieder geval wel zichtbaar op je balans. Dus stel dat je 100.000 euro winst hebt gemaakt en dat je eigen vermogen aan het eind van het jaar 100.000 euro is. Je besluit om 10.000 euro aan de FOR toe te voegen. Fiscaal betaal je dan belasting over 90.000 euro. In je boekhouding boek je dan 10.000 euro van het eigen vermogen naar de FOR via een memoriaalboeking bijvoorbeeld. De FOR is ook gewoon eigen vermogen, maar het wordt dan alleen anders 'geoormerkt' in de boekhouding. In plaats van één balanspost van 100.000 euro heb je er dan opeens twee: eentje met 90.000 euro en eentje met 10.000 euro. Nog steeds 100.000 euro bij elkaar.

 

Stel nu dat je FOR hebt toegevoegd, maar ook privé hebt gespaard. Dat spaarproduct moet dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen (een normale spaarrekening voldoet niet). Dan kun je, zoals Norbert al aangaf, je FOR weer verlagen (boekhoudkundig is dat dan geen winst, maar fiscaal dus wél). De FOR neemt dan dus weer af in de onderneming, maar privé kun je de stortingen weer aftrekken. Die stortingen zijn weliswaar beperkt, omdat er een maximale "jaarruimte" is die je daarvoor mag benutten. Maar je mag eventueel ook nog ongebruikte jaarruimtes (dat heet dan weer "reserveringsruimte") van voorgaande jaren inhalen. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.