• 0

Btw-aangifte bij verkoop bedrijfsauto

Beste leden,

 

Hoe ziet de btw-aangifte eruit als een bedrijfsauto (100% zakelijk gebruik) wordt verkocht?

 

Bij aanschaf van een bedrijfsauto kan je de btw aftrekken door het in te vullen bij rubriek 5b voorbelasting. Waar moet je het aangeven als je de bedrijfsauto verkoopt om het btw afdracht in orde te maken? Telefonisch gaf de medewerker van de belastingdienst aan bij rubriek 1a btw hoog.  Klopt dit? 

 

Als voorbeeld ga ik ervan uit dat er geen verlies/winst is bij het verkoop van de bedrijfsauto:

Auto aanschaf op 1-1-2020 € 50.000 excl btw.

Auto afschrijving 1-1-2020 t/m 31-03-2020 = € 2.500 

Auto wordt verkocht op 1-4-2020 € 47.500 excl btw. 

 

Per saldo heb ik als ik het goed zie geen winst of verlies, maar als ik in dit geval 47.500 euro extra zou aangeven bij rubriek 1a, stijgt mijn omzet enorm. Dan zou ik ergens ook kosten van 47.500 moeten boeken denk ik? Kan zijn dat ik het ook verkeerd bekijk...

 

Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen. Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Of je een frietje verkoopt of een auto maakt voor je BTW aangifte niet uit. Je maakt een BTW factuur en dus draag je BTW af. 

 

Dat je tegenover die verkoop een mutatie op je balans hebt staan (de 'kosten' die je noemt) heeft met je BTW aangifte niks te maken.

Link naar reactie
  • 1

Steven heeft gelijk dat het "kosten" deel niks met je BTW aangifte te maken heeft. En alles wat je met 21% btw verkoopt komt onder vraag 1a.

 

maar als je vraag feitelijk is waar boek ik die 47500 als ik de verkoopfactuur inboek (of aanmaak) Dan is het antwoord op dezelfde rekning als waar je de aanschaf hebt geboekt.

 

Dus de verkoop factuur kan zo simpel zijn als

 

  Debet Credit
Debiteuren 57.475  
te betalen BTW   9.975
Vaste activa - Bedrijfauto   47.500
     
     

 

of als je een aparte rekeningen voor aanschafwaarde en  cumulatieve afschrijvng op de balans gebruikt dan wordt de boeking

  Debet Credit
Debiteuren 57.475  
te betalen btw   9.975
Vaste activa - aanschafwaarde bedrijfsauto   50.000
Vaste activa = cum. afschrijving bedrijfsauto 2.500  
     

 

En mocht de boekwaarde wel afwijken van de opbrengst dan komt er bij beide journaalposten nog een regelte

"Resultaat uit verkoop activa" bij en een debet of credit bedrag afhankelijk van of er verlies of winst is gemaakt op de verkoop.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor jullie reacties.

 

Welke van de twee is logisch?

 

1300 Debiteuren                                  57.475 

1500 te betalen BTW                                                  9.975

0200 Vaste activa - Bedrijfauto                           47.500

 

of 

 

1300 Debiteuren                                  57.475 

1500 te betalen BTW                                                  9.975

8000 Omzet Vaste activa - Bedrijfauto            47.500




 

   

   

aangepast door DailyF
Link naar reactie
  • 0

Helder en bedankt voor de link m.b.t. BPM.

 

In dit geval is er geen bedrijfsauto meer op de balans en moet ik het dus bij 1A aangeven. Het bedrag van 47.500 euro moet ook niet zichtbaar zijn bij  grootboeknr 8000 omzet hoog binnenland in mijn winst- en verliesrekening toch? Als ik een omzet heb van 20.000 euro bij grootboeknr 8000 dan moet dat ook zo blijven lijkt mij. Zal de Belastingdienst mij niet benaderen, omdat ik in mijn btw-aangifte totaal omzet heb aangegeven van € 20.000 (Q1) + € 47.500 (Q2), maar bij mijn winst- en verliesrekening en inkomstenbelasting zie je maar € 20.000?

 

  

 

Link naar reactie
  • 0

DailyF je moet bij de verkoop kijken wat het boekresultaat is van de verkoop van de auto. Stel dat de auto op moment van verkoop nog voor € 45.000 op de balans staat. De auto wordt verkocht voor € 47.500, dan is er sprake is van een boekwinst van € 47.500 - € 45.000 = € 2.500. Deze boekwinst van € 2.500 zal in de winst- en verliesverrekening worden verwerkt. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Dat is duidelijk. Hoe zit het met de btw-aangifte als ik in Q1 een omzet heb van € 20.000 rubriek 1A en Q2 verkoop auto van € 47.500 rubriek 1A? 

 

Dan is de omzet die ik in mijn btw-aangiftes laat zien totaal € 67.500 terwijl er in de winst er verlies rekening een omzet is van € 20.000 en inkomstenbelasting aangifte ook € 20.000. Zal de Belastingdienst hier niet naar vragen? 

Link naar reactie
  • 0

Nee want er zit geen direct verband tussen je aangiftes BTW en IB. Die aangiftes worden niet standaard vergeleken.

En als je wel een vraag krijgt is het zo uitgelegd.

Verder is het vrij simpel

- er is op de BTW aangifte geen andere vraag waar je het kan of mag zetten dus

- die 47500 is geen omzet dus ook geen winst, het moet gewoon van de balans af.

 

Als je uitleggen leest op internet zie je wel vaak dat je Omzet rekeningen moet aansluiten op de BTW grondslag, maar dat is een vereenvoudige weergave.

Als je activa verkoopt is het onvermijdelijk dat dit van de balanswaarde af gaat en niet het resultaat en het maakt alleen de boekhoudkundige "rondrekening" of aansluiting van BTW administratie op de BTW aangifte wat complexer omdat je met meer rekening moet houden dan omzetrekeningen.
 

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, herman van der helm zei:

Bij aanvraag NOW worden wel alle ontvangsten als omzet geteld. Ook verkoop van balansartikelen. Dus heb je hiermee te maken, opletten dus.

https://www.nba.nl/nba-helpt/helpdesk-now-regeling/faqs-omzetbegrip/

De categorie ‘Overige bedrijfsopbrengsten’ valt buiten het omzetbegrip bedoeld in artikel 2: 377 lid 6 BW vanwege het feit dat dit opbrengsten betreffen die niet voortkomen uit de gewone bedrijfsuitoefening (normale, niet-incidentele bedrijfsactiviteiten) en maakt daarom geen deel uit van het omzetbegrip voor de uitvoering van de NOW-regeling.

 

De verkoop van een auto die onder de vaste activa wordt vermeldt, hoort niet bij de normale verkoopactiviteiten van de onderneming.

Mocht er een boekwinst wordt gemaakt, dan is dat een slechts correctie op de afschrijving.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.