• 0

Betalingen auto's van en naar derden

Goedendag,

 

Ik schrijf me nu weer in als eenmanszaak om wat klussen legaal en fatsoenlijk te kunnen doen. Dit gaat om auto's exporteren.

Dit heb ik al eens eerder gedaan. Nu wordt het ook wat serieuzer, en daarbij komt ook hoe ik om moet gaan met de betalingen.

 

Wat ik doe is voor klanten buiten Europa op zoek naar auto's in Europa en deze inspecteren en transport organiseren. Dat is me duidelijk.

Echter, wat betreft het letterlijk kopen van de auto's (van bedrijven, niet particulier) heb ik twee opties. 

 

1: Ik laat de factuur opstellen direct naar eindklant buiten de EU, betaling gaat dan ook vanuit klant naar autodealer. Hierdoor doe ik echt alleen dienstverlening.

Lijkt me een simpelere vorm. Echter als ik nog marge wil pakken of andere kosten mee wil nemen, dan moet dat los.

 

2: Ik ontvang betaling op mijn zakelijke rekening en betaal de auto zelf. De auto zal ook gefactureerd worden aan mij.

Dan ben ik dus feitelijk de eigenaar van de auto voor een heel kort termijn, voordat hij alweer op de boot staat.

Ik heb hier de voorkeur voor, omdat ik dan meer controle heb om kosten in de prijs van de auto mee te nemen e.d.

 

Voor beiden opties probeer ik zonder BTW te kopen in het buitenland, waarna ik ze op de boot zet.

Op deze manier hoef ik geen BTW te betalen om later weer terug te vragen, wat nogal op kan lopen.

 

Maar, gezien mijn enige eerdere ervaring freelance/zzp werk betrof, kan ik wellicht niet helemaal goed de consequenties overzien.

Ook zijn de SBI codes hierbij relevant, val ik dan onder autohandel of niet? En is dat erg?

Bij optie 1 val ik er denk ik niet onder.

 

Ik wens verder ook andere (niet auto gerelateerde) werkzaamheden te gaan doen, en je mag maar 1 eenmanszaak hebben (wel met meerdere handelsnamen en activiteiten).

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.