• 0

praktijkpand overbrengen naar privé?

(aangepast)

Graag stel ik de volgende vragen op dit forum. Mijn zakenpartner en ik hebben een bedrijfspand in eigendom. Gezien de leeftijd van mijn partner wil deze zijn deel van het pand overbrengen naar privé. Hij werkt er nu nog maar 1 dag in dit pand, ik zelf 3 dagen. De vragen: 1. kunnen wij op een verschillend tijdstip het bedrijfspand overbrengen naar privé (ikzelf bijv. bijvoorbeeld een jaar later) en vraag 2: betekent dit ook dat er 2 taxaties (de eerste is al gedaan) gedaan moeten worden door een bedrijfsmakelaar  en vraag 3: is het mogelijk een bedrijfspand over te brengen naar privé, terwijl je er zelf nog in werkt? 

aangepast door Hans van den Bergh
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

het is een maatschap (dus feitelijk geen rechtsvorm), het pand is gemeenschappelijk privé bezit (50/50) en staat op  de balans van die maatschap geboekt als bedrijfspand.

Wij werken zelf in dit pand en verhuren het aan 4 anderen, einddatum van die huurovereenkomst is 31.12.21 en gaat niet verlengd worden met deze huurders.

Link naar reactie
  • 0

Dus de keuze was destijds ook het pand geheel als zakelijk aan te merken. Daar kan niet zomaar van afgeweken worden. Immers, de betreffende partner blijft er werken en het pand wordt niet ineens deels door hem privé benut. Een overgang naar box 3 zie ik niet eenvoudig gebeuren, bovendien blijft box 1 in het vizier vanwege eventuele ter beschikking stellen aan een onderneming waarin hij deelneemt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ha helder! Klopt het volgende dan wel? ik had begrepen dat op het moment dat wij beiden er niet meer in werken (of zo weinig uren werken dat je voor de fiscus geen ondernemer meer bent, (partner heeft ook AOW) en het pand dus niet meer verbonden is aan de uitvoering van onze werkzaamheden, er een overgang kan plaatsvinden van zakelijk naar privé, Er vindt een overgang plaats van box 1 naar box 3 na afgerekend te hebben met de fiscus.  Vervolgens zouden wij dan het pand vanuit privé opnieuw verhuren aan een derde partij, waar wij geen onderdeel van zijn. En dat is dan fiscaal een stuk aantrekkelijker. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.