• 0

Beloning bij ongelijke inzet BV

Ik ben aandeelhouder in een BV met 2 aandeelhouders met ieder 50% aandelen.

We zijn beide directeur en worden verloond in de BV. We hebben hetzelfde bruto salaris op basis van 40u/wk. 

Nu wil de andere directeur 4 dagen (en later misschien zelfs 3 dagen) gaan werken voor de BV.

Het salaris wordt dan naar rato van gewerkte dagen aangepast.

Echter zijn we nu ook in gesprek of er geen extra beloning naar mij moet gaan, aangezien ik meer zal bijdragen aan de groei van het bedrijf.

Het bedrijf heeft, inclusief 2 directeurs, 8 medewerkers en maakt jaarlijks gemiddeld 300k winst.

 

Ik kan me voorstellen dat deze situatie regelmatig voorkomt en ik ben dan ook benieuwd hoe andere ondernemers dit met elkaar geregeld hebben.

Heeft iemand voorbeelden voor me of dit soort beloning gebruikelijk is, en zo ja wat voor soort en hoogte van beloning (bijv. % over behaald resultaat) ? 

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
27 minuten geleden, samsam zei:

Nu wil de andere directeur 4 dagen (en later misschien zelfs 3 dagen) gaan werken voor de BV.

Het salaris wordt dan naar rato van gewerkte dagen aangepast.

Blijft zijn salaris dan nog wel boven de grens van gebruikelijk loon? (Zie link van Hans)

 

27 minuten geleden, samsam zei:

Echter zijn we nu ook in gesprek of er geen extra beloning naar mij moet gaan, aangezien ik meer zal bijdragen aan de groei van het bedrijf.

Als zijn salaris wordt verlaagd, is jouw salaris toch al hoger dan dat van hem? Of ga jij meer bijdragen dan je nu doet? In dat laatste geval zou je kunnen voorstellen om jouw salaris te verhogen met hetzelfde percentage als de procentuele toename van jouw bijdrage/arbeid.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, samsam zei:

Ik kan me voorstellen dat deze situatie regelmatig voorkomt en ik ben dan ook benieuwd hoe andere ondernemers dit met elkaar geregeld hebben.

Heeft iemand voorbeelden voor me of dit soort beloning gebruikelijk is, en zo ja wat voor soort en hoogte van beloning (bijv. % over behaald resultaat) ? 

 

Elementen die een rol spelen.

1. Regels van de belastingdienst rondom aanmerkelijk belang

2. Afspraken in CAO over beloning directie of bestuurders

3. Wat je zelf afspreekt / redelijk vind als directie in de onderlinge verhoudingen.

 

Ook al krijg jij er taken bij vind ik het geen automatisme dat je ook meer salaris moet  krijgen. Als directeuren en bestuurders moet je nu eenmaal alles oppakken wat niet door het team kan gebeuren. Ik mag aannemen dat je als directielid dat zijn eigen salaris kan bepalen niet ontevreden bent met je salaris en meer salaris je niet zal motiveren harder of beter te gaan werken.

Als je naar de elementen kijk die ik noem. De eerste noemen de meeste al, het is gewoon belangrijk dat je aan de regels van gebruikelijk loon voldoet.

Of een CAO iets bepaald over salaris van bestuurders hangt af van de branche, sommige hebben daar bepaalde richtlijnen voor in andere CAO's vallen bestuurders buiten de beloningsregels en komt het aan op je eigen (moreel)kompas bij vaststelling van een beloning of verhoging.

 

Je zou kunnen werken met persoonlijke doelen waar een bonus aan hangt, maar persoonlijk vind ik dat altijd wat raar bij bestuurders die ook grootaandeelhouder zijn. Je mag van de ondernemers volle inzet verwachten, daar hoeft geen geldzakje aan die motivatie komt van nature..

Anders gezegd bonusregelingen vind ik meer iets voor directueren / bestuurders die geen aandeelhouder zijn.

 

Als je grootaandeelhouder bent en bestuurder dan zou ik gaan voor het salaris wat de BV kan dragen of het fiscaal optimale salaris. Variabele bonusregelingen werken voor een DGA niet omdat je daarmee wellicht meer loon krijgt dan fiscaal moet op handig is. Terwijl optieregelingen de aandeelverhoudingen onderling verstoren.

 

Als ik nou naar de jou laatste reactie kijk, als veel uitvoerend werk naar het team gaat en alleen een verantwoordelijkheid extra bij jou komt te liggen dan zou ik het salaris laten zoals het is.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Hans, Ruben, Joost en Roel voor jullie input.

 

 

Uitgaande van een salaris van 100k/jr op basis van 5 dagen, gaat mijn compagnon 3/5*100= 60k/jr verdienen wat boven de ondergrens loon aanmerkelijk belang valt. 

 

Waar het mij om gaat is het volgende:

 

Zou ik meer dan de bovenstaande evenredige beloning moeten ontvangen voor het feit dat ik meer werk? De gedachte hierachter is dat ik hierdoor meer bijdraag aan de groei van het bedrijf. In de uitkering van de winst wordt ik hier ivm de 50/50 aandelenverhouding echter niet meer voor beloond. Of vinden jullie dat die 'extra' beloning al plaats vind doordat ik meer salaris ontvang?  

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, samsam zei:

De gedachte hierachter is dat ik hierdoor meer bijdraag aan de groei van het bedrijf.

Je 8 werknemers dragen ook bij aan de groei van het bedrijf. Krijgen die dan ook een extra bonus?

 

Draagt de andere compagnon met zijn toekomstige 4 dagen ook niet mee aan de groei? (Wat dus gewoon met het mindere salaris beloont wordt)

 

Is (normale) groei van een bedrijf niet gewoon ondervangen door salaris?

 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, samsam zei:

Zou ik meer dan de bovenstaande evenredige beloning moeten ontvangen voor het feit dat ik meer werk? De gedachte hierachter is dat ik hierdoor meer bijdraag aan de groei van het bedrijf.

Vind je dat je een onevenredig hogere beloning zou moeten ontvangen voor het feit dat jij 5 dagen werkt en je compagnon 3 dagen? 

 

20 minuten geleden, samsam zei:

Of vinden jullie dat die 'extra' beloning al plaats vind doordat ik meer salaris ontvang?  

Ja.

 

Jij ontvangt voor 5 dagen p/w 100k salaris en je compagnon ontvangt voor 3 dagen p/w 60k salaris. Jij levert meer arbeid en krijgt daar evenredig meer salaris voor. Als jij, omdat je compagnon van 5 naar 3 dagen gaat, 6 dagen p/w gaat werken, zou je kunnen stellen dat jij naar 120k gaat. Maar als jij 'gewoon' op 5 dagen blijft, lijkt me de verdeling in salaris eerlijk.

 

24 minuten geleden, samsam zei:

In de uitkering van de winst wordt ik hier ivm de 50/50 aandelenverhouding echter niet meer voor beloond.

Dividend voor een aandeelhouder is dan ook niet direct te relateren aan geleverde arbeid, dus dat dit 50/50 blijft, lijkt me correct. Jullie zouden het er natuurlijk wel eens over kunnen worden dat er een te groot deel naar dividend i.p.v. salaris gaat. Maar in dat geval zouden jullie het salaris van beide evenredig kunnen verhogen (en daarmee de overgebleven winst die 50/50 verdeeld wordt, kunnen verlagen), waardoor jij een hogere beloning voor je arbeid krijgt.

Link naar reactie
  • 0

 

3 minutes ago, RubenT said:

Dividend voor een aandeelhouder is dan ook niet direct te relateren aan geleverde arbeid, dus dat dit 50/50 blijft, lijkt me correct. Jullie zouden het er natuurlijk wel eens over kunnen worden dat er een te groot deel naar dividend i.p.v. salaris gaat. Maar in dat geval zouden jullie het salaris van beide evenredig kunnen verhogen (en daarmee de overgebleven winst die 50/50 verdeeld wordt, kunnen verlagen), waardoor jij een hogere beloning voor je arbeid krijgt

 Ja, hierin zit misschien de oplossing. We hebben salaris nooit verhoogt sinds 2015 omdat er 'gelijk' in zaten en het dan fiscaal aantrekkelijker is om dividend uit te keren. Nu de werkverhouding veranderd zouden we de hoogte van het salaris misschien nog eens moeten bekijken en aanpassen naar de huidige situatie (winst/omzet niveau).

Link naar reactie
  • 0

Het is lastig hier van buiten iets van te vinden zonder de exacte details, maar afhankelijk van het type werk is het helemaal mogelijk dat arbeid werkt als een hefboom natuurlijk. Elke dag extra werk kan er op die manier voor zorgen dat er elke volgende week daarna een extra werkdag aan winst bijkomt, om maar iets te noemen.

 

Als jullie bedrijf op deze manier grote winsten vergaart is salaris uiteindelijk maar een piepklein onderdeel en is de winst een veel belangrijker component. Zoals hierboven al werd gezegd kun je overwegen om de winst verder op te knippen in een andere salaris/dividend verhouding, zodat je ook een gedeelte (of de hele winst) kan uitkeren naar rato.

Link naar reactie
  • 0
2 hours ago, robert21 said:

Het is lastig hier van buiten iets van te vinden zonder de exacte details, maar afhankelijk van het type werk is het helemaal mogelijk dat arbeid werkt als een hefboom natuurlijk. Elke dag extra werk kan er op die manier voor zorgen dat er elke volgende week daarna een extra werkdag aan winst bijkomt, om maar iets te noemen.

 

Als jullie bedrijf op deze manier grote winsten vergaart is salaris uiteindelijk maar een piepklein onderdeel en is de winst een veel belangrijker component. Zoals hierboven al werd gezegd kun je overwegen om de winst verder op te knippen in een andere salaris/dividend verhouding, zodat je ook een gedeelte (of de hele winst) kan uitkeren naar rato.

 

Ik denk zeker dat arbeid als een hefboom werkt, des te meer tijd mijn compagnon en ik erin steken, des te meer omzet en winst ik verwacht. We zijn nog volop bezig met ontwikkeling van nieuwe producten en betreden van nieuwe markten, dus 'ondernemerschap' speelt hierin een grote rol. 

Het verhogen van het salaris zou een goede richting kunnen zijn maar is fiscaal minder aantrekkelijk aangezien we in de BV verloond worden. 

Wellicht kunnen we dit door middel van een management fee oplossen waarbij we een deel als salaris naar privé uitkeren (als basis ons huidige salaris) en de rest van de fee achterhouden in onze Holding?  Of kun je naast verloning in de BV nog een additionele management fee of aandeelhouders-gerelateerde fee verstrekken? 

Link naar reactie
  • 0
3 hours ago, Roel J said:

Ik mag aannemen dat je als directielid dat zijn eigen salaris kan bepalen niet ontevreden bent met je salaris en meer salaris je niet zal motiveren harder of beter te gaan werken.

 

Hoi Roel, ik wilde nog even op deze terugkomen. Zoals in een later bericht ( na jouw reactie) aangegeven hebben wij de salarissen sinds 2015 niet meer verhoogd, omdat deze voldoen aan de salarisnorm binnen onze branch. Verhogen van salaris heeft dan geen direct voordeel, aangezien dividend uitkeren voordeliger is en de dividenden 50/50 verdeeld worden.  Nu het aantal werkdagen tussen mij en mijn compagnon veranderd zou ik dan toch de salarissen willen verhogen of anderzins compenseren op een manier die wellicht fiscaal aantrekkelijker is. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.