• 0

Mag je alles inkopen en verkopen?

Hallo allemaal,

 

Ik heb een eenmanszaak opgericht met als beschrijving van de bedrijfsactiviteiten "webdesign, hosting, exploitatie van sites en domeinregistraties".

 

Is het nu toegestaan voor mij om producten (bijvoorbeeld mp3spelers of telefoons) in te kopen en deze te verkopen in een webshop of buiten een webshop om? Alles natuurlijk netjes met facturen en de BTW wordt netjes afgedragen. Zou dit mogen van de belastingdienst en kvk, of hebben zij hier strice regels voor?

 

Dus als ik een Apple Ipod in de online Apple Store koop, mag ik deze dan wederverkopen. Moet ik hiervoor toestemming vragen aan de leverancier, in dit geval Apple?

 

Een ander minder belangrijke vraag is of jullie groothandel websites kennen waarop online is in te kopen. Dus sites die gericht zijn op wederverkopers en dealers. De branche is electronica. Persoonlijk lijkt mij pixmania-pro.nl wel een goede.

 

Hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus als ik een Apple Ipod in de online Apple Store koop, mag ik deze dan wederverkopen. Moet ik hiervoor toestemming vragen aan de leverancier, in dit geval Apple?

 

ik zou toch even goed naar de voorwaarden in d eiPod shop kijken, waarschijnlijk koop je daar een "end-user licentie".

 

Normaliter zijn er distributuers die exclusieve rechten op (bijvoorbeeld) een regio of land hebben, waardoor je bij die distrubuteur moet inkomen. Daarnaast kan het zijn dat je de garantie niet kan/mag doorgeven.

 

Oftewel je krijgt een niet-exlusief en niet-overdraagbaar gebuiksrecht en dat is iets anders dan een handelsrecht.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

In de regel mag je alles gewoon in- en verkopen, maar je kunt soms in de knoei geraken met bepaalde leveringsvoorwaarden naar jou toe (zoals vcc al zegt, vaak om paralelimport te voorkomen).

 

Verder behoor je deze activiteiten ook te vermelden bij je kvk inschrijving - in ieder geval wanneer je het op meer dan incidentele basis doet (1 pak papier aanschaffen maakt je geen papierhandel, you get the point).

Link naar reactie
  • 0

er bestaan beperkingen vanwege de gemeente:

1. bestemmingsplan (met name relevant waar invloed op de omgeving veranderd (lees: overlast));

2. vestigingsvergunning (slechts voor enkele branches relevant).

 

ook is er voor bepaalde handel (zoals die in vuurwerk en geneesmiddelen) een vergunning nodig, of worden er bijzonder opslag/hygiene-eisen gesteld (zoals bij de handel in levensmiddelen).

 

tot slot: een belangrijk adagium van succesvolle ondernemers is focus, focus, focus

Link naar reactie
  • 0

Als je wilt inkopen bij een groothandel/distributeur, dan zullen zij jou om een kvk uitreksel vragen waarop staat dat je computerhardware en randapparatuur verkoopt. Zo niet, dan kom je niet in aanmerking, want jij biedt volgens jouw kvk uitreksel tot nu toe alleen ict services. Gauw laten aanvullen dus bij de kvk in de buurt.

 

Daarnaast heb je ook nog met een bestemmingsplan te maken. Zit jij midden in een woonwijk, dan wilt de gemeente echt niet dat je elke dag (voor als het goed loopt) een dhl vrachtwagen voor je deur staat om pallets uit te laden.

 

En nog even iets anders. Als je een iPod in gaat kopen doe je dat niet bij de Apple store, dat is een end-user winkel. Tevens is Pixmania een end-user webshop. Ga jezelf dus nog even flink goed verdiepen in al deze zaken alvorens je hiermee start.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.