• 0

Amerikaans bedrijf heeft geen VAT nummer

Hi allen,

 

Ik lever een dienst aan een Amerikaans bedrijf (logo ontwerp). Ze zijn gevestigd in Dover, Delaware. Als ik het goed begrijp zet ik op mijn factuur 0% btw of BTW verlegd?

Daarnaast heb ik aan de klant gevraagd of ze een VAT number hebben. Is het zo dat ik hun VAT number op mijn factuur moet zetten om 0% btw te kunnen rekenen?

 

Maar nu het belangrijkste: mijn klant geeft aan dat ze geen VAT-nummer hebben omdat ze een Amerikaans bedrijf zijn. Ze vragen zich af hoe we dit op kunnen lossen om 21% BTW te voorkomen?

 

Ik hoor graag hoe jullie ervaringen hiermee zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals Bert ook aangeeft ook geen BTW verlegd.

 

Feitelijk zit het zo.

1. Nederland heeft alleen het recht om binnen Nederlands BTW te heffen op basis van de wet op de omzetbelasting.

Dat is vrij normaal je kunt in Duitsland ook geen snelheidsboete krijgen op basis van de Nederlandse wet. En NL BTW kun je er ook niet heffen

2. Omdat Nederland lid is van de EU en binnen de EU/EER een verdrag is gesloten mag je als aan de voorwaarden wordt voldaan BTW verleggen naar de buitenlandse koper.

Normaal ben je als verkoper verantwoordelijk voor de heffing en afdracht van de BTW, dankzij de verleggingsregeling voor levering aan ondernemers hoef je dus niet in 27 landen aangifte te doen maar verleg je de plicht tot BTW heffing en afdracht naar de afnemer.

3. Bij levering naar alle andere landen van de wereld blijft het als verkoper je verantwoordelijkheid om per land waar je aan levert na te gaan aan welke verplichtingen je moet voldoen bij levering aan een klant in dat land.

 

Verleggen is dus alleen binnen de EU sprake van en soms binnen Nederland, maar met de rest van de wereld zijn geen standaard verleggingsafspraken. daar reken je in elk geval geen NL btw, verlegd het ook niet, en in geval van de VS kennen ze geen BTW dus valt dat ook niet te heffen.

 

Link naar reactie
  • 0

Grotendeels mee eens Roel J, m.i. een van de vele spraakverwarringen rond BTW.  Als je verleggen letterlijk neemt, dus in de zin van "verplaatsen" , wordt er bijvoorbeeld verlegd met  artikel 23 of een binnenlandse "reverse charge". Daarbij gaat het immers om hetzelfde bedrag en hetzelfde BTW-tarief , maar een andere wijze, plaats of persoon voor de heffing. Zelfs bij een ICL is er mijns inziens (al mag iedereen dat met me oneens zijn) geen sprake van "verlegging". Het gaat daar immers niet om hetzelfde bedrag, BTW tarief en land van heffing. Bijvoorbeeld: Een levering in NL  van 1000 Euro zou goed zijn voor 210 Euro Nederlandse BTW, zou hetzelfde goed aan DE geleverd worden dan wordt daar 190 Euro geheven.  Je "verplaatst" zodoende geen Nederlandse BTW,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.