• 0

Definitie van werkelijk behaalde rendement op beleggingen

Ik ben een beetje in dubio over de definitie van werkelijk behaalde rendement in de context van beleggen vanuit de BV.

 

In mijn optiek is rendement pas werkelijk behaald wanneer een aandeel/optie/etf/etc. verkocht is. Op dat moment is het rendement pas behaald en tot dat moment is het slechts de waarde van het aandeel/optie/etf/etc.. Dan zou rendement op beleggingen redelijk lang uitgesteld kunnen worden totdat het pas na jaren verkocht wordt.

 

Of is het zo dat de belastingdienst kijkt naar de waarde van de portefeuille en het verschil t.o.v voorgaand boekjaar is winst waarover vennootschapsbelasting betaald moet worden of verlies wat verrekend mag worden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Effecten (beursgenoteerd) mag je waarderen op kostprijs of lagere beurswaarde per einde boekjaar (of tegen beurswaarde maar vaak wordt voor de eerste optie gekozen). Dus als je iets inkoopt voor € 1,000 en het is op 31-12-2020 € 1,200 waard waardeer je deze op € 1,000. Als deze € 800 waard is mag je deze voor € 800 op de balans zetten. In de jaarrekening moet je wel in de toelichting aangeven wat de totale beurswaarde is.

 

Mocht je geen degelijk overzicht ontvangen per einde boekjaar is het handig om zelf een overzicht in Excel te maken waarin je kostprijs, beurswaarde en waardering eindejaar verwerkt. 

 

Link naar reactie
  • 1
19 minuten geleden, Jeroen86 zei:

Dat klinkt goed. Is het dan ook zo dat dat over jaren heen gaat?

 

Ja, voor beleggingen gelden dezelfde boekhoudkundige (en fiscale) principes als voor alle andere Balansposten. Er zijn ook duizenden bedrijven die een bedrijfspand nog voor de aanschafwaarde van 1999 op de balans hebben staan. Daar zitten enorme verborgen of stille reserves in. Als men het bedrijfspand verkoopt dan maak je een enorme klapper in de winst, maar dan is het geld er ook.

 

De belastingdienst belast in principe alleen gerealiseerde winst, ook al zou je nu Koninklijke olie kopen en die 20 jaar houden. dan gelden dus dezelfde regels als bij een gebouw. historische waarde of lagere marktprijs.

 

Bij aandelen zou ik 99 van de 100 keer op de historische aanschafwaarde blijven zitten. Tenzij er een grote meer structurele waardedaling optreed, voor zover dat valt te voorzien. Het heeft namelijk niet altijd veel zin om verlies te nemen om bij een koerspiek dan over een nog grotere winst af te rekenen.
En het ligt ook een beetje aan je beleggingshorizon als dat 1-5 jaar is dan kan afwaarderen naar lagere marktwaarde wel zinvol zijn omdat de herstelperiode kort is.

Terwijl als je beleggingshorizon 30 jaar is dan groeit zo'n aandeel wel weer uit die koersdip en is het niet meteen noodzakelijk af te waarderen.

 

Je moet daar wel een beetje consequent beleid op voeren dus niet op 31-12 eens kijken wat het meest voordelig is.

Link naar reactie
  • 1

Je moet vooral consistent zijn. Als je dus kiest voor "kostprijs of lagere beurswaarde", dan moet je dus bijvoorbeeld niet het ene jaar kostprijs doen (1000 euro) en dan het volgende jaar de - hogere - beurswaarde (1200 euro).

 

Als de kostprijs 1000 euro is, dan houd je de waarde lekker op 1000 euro, tenzij de daadwerkelijke beurswaarde láger is. Dan houd je die lagere waarde aan. Gaat de beurswaarde weer naar boven de kostprijs, dan houd je weer de kostprijs aan.

 

Zoals gezegd kun je ook gewoon de beurswaarde aanhouden. Ook dit moet je dan consistent doen. Je neemt dan uitsluitend de daadwerkelijke waarde op. Dat betekent dat tussentijdse winst meteen in de winst valt, maar ook dat eventuele beleggingsverliezen meteen afgetrokken kunnen worden.

 

Het ene of het andere systeem is niet beter of slechter, de winsten en verliezen op de beleggingen worden alleen op een ander moment verwerkt. Omdat ze nooit weet hoe goed een belegging het doet, weet je eigenlijk ook niet welke methode uiteindelijk het beste fiscaal uitkomt.

 

De eerste methode is overigens wel erg gebruikelijk voor kleine bedrijven. De winst of het verlies op de beleggingen wordt dan pas verwerkt bij verkoop van de beleggingen of het einde van de onderneming.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank!!

 

Het zal vooral gaan om een pensioen op te bouwen. Verwacht minimaal 15 jaar. Kostprijs of lagere waarde aanhouden zal het meest interessant zijn.

 

dus als ik het goed begrijp komt de winst pas op de balans en wv rekening zodra de aandelen verkocht zijn. Je wordt dus pas aangeslagen in de vpb zodra het geld er ook is, zoals in je voorbeeld.

 

stel dat ik 10k op een beleggingsrekening stort bij een broker. Kan je dat dan in zijn geheel als een belegging zien, totdat het terug komt op de zakelijke rekening? Bijv als ik besluit om wat actiever te gaan aan/verkopen of als ik besluit tijdelijk uit te stappen. 
 

of is het zo dat elk aandeel apart moet bekijken en of het in een jaar verkocht is en dus winst/verlies gerealiseerd heeft?

 

ik snap dat een broker daar een jaaroverzicht in zal bieden, maar als het als geheel als belegging gezien mag worden, dan is dat natuurlijk nog iets interessanter.

Link naar reactie
  • 1

De kenners hier kunnen wel aangeven of je het als geheel mag zien, ik denk het niet maar dit is meer gevoel dan kennis

 

Je geeft aan dat kostprijs of lagere beurswaarde het meest interessant is, waarom is het interessanter om het als geheel te zien? Als je 10k investeert in 2 verschillende aandelen (allebei kostprijs 5k) en de ene is 8,5k waard en de ander 3,5k dan is de balanswaarde 10k (want 12 waard). Als je per aandeel bekijkt is het 8.5k (5 + 3.5).

 

Als je het 15 jaar wil gaan beleggen moet je in de gaten houden dat eventuele verliezen niet verdampen, maar als je genoeg inkomsten/winst genereert vanuit je werkzaamheden hoef je je er geen zorgen over te maken

Link naar reactie
  • 0

De inkomsten kant zit goed. Er zal ook maandelijks een redelijk bedrag ingelegd worden in de beleggingen en ik ben van plan het te verdelen over verschillende portefeuilles, variërend van obligaties, etf's, conservatieve aandelen en een gedeelte actief belegde aandelen en crypto. De obligaties, etf's en conservatieve aandelen zullen jaren zoveel mogelijk blijven staan. Wellicht dat daar heel af en toe iets in wisselt. Het doel hiermee is natuurlijk om zo onbelast mogelijk samengesteld rendement (rente op rente) te creëren en het er pas uit te halen als pensioen. Vandaar mijn vraag over het werkelijk behaald rendement. Die uitleg is mij nu duidelijk.

 

Wat ik dus wil voorkomen (als dat überhaupt mag/kan) is dat door actief te handelen op een beleggingsrekening, elk verkocht aandeel met een beetje winst als gerealiseerd gezien wordt, terwijl het wellicht een paar dagen later weer aangekocht wordt enzovoort. Dan zou ik alleen de laatste aankoop (tegen die laatste aankoop waarde of lagere waarde) in de boeken moeten zetten, alle kleine beetjes winst daarvoor zijn dan gerealiseerd en dus belast in de VPB, terwijl dat geld er niet uitgekomen is.  In tegenstelling tot hetzelfde aandeel helemaal niet verkopen en dus (nog) niet belast in de VPB.

 

Een andere manier van beschouwen is wellicht je geld in een actief beheerd fonds stoppen. Dan doe je het niet zelf, maar er worden wel regelmatig aandelen gekocht en verkocht. Maar ik kan me voorstellen dat het pas als gerealiseerd beschouwd wordt als je je geld uit het fonds haalt. Kortom, kan een eigen beleggingsrekening in dat geval ook zo beschouwd worden??

 

Je voorbeeld snap ik. Voor de lange termijn investeringen is het sowieso geen issue. Als die verkocht worden (hopelijk pas bij pensioen met aanzienlijk rendement), dan is het geld er ook en dan is het prima. Het gaat meer om de actief belegde aandelen op een beleggingsrekening. Dan gaat het niet om 2 transacties, maar honderden. Mijn gevoel zegt dat het hooguit om het even is, maar dat heb ik niet doorberekend.

 

Er is ook nog een kans (hopelijk) dat die actief belegde aandelen een veel hoger rendement hebben. In dat geval zou het ook nog voordeliger kunnen zijn om die prive in box 3 te belasten. Mocht het zo zijn dat een beleggingsrekening als één gehele investering gezien mag worden (dus niet elk aandeel apart gerealiseerd), dan kan winst erop alsnog jaren uitgesteld worden. Dit weegt m.i. wel mee in de keuze om dat gedeelte in de bv te doen of prive.

 

Nouja... zoals je merkt zit ik nog met wat vragen voordat ik door kan rekenen. En wellicht klopt mijn beredenering helemaal niet. Hoor het graag.. ;)

 

Link naar reactie
  • 1
10 uur geleden, Jeroen86 zei:

stel dat ik 10k op een beleggingsrekening stort bij een broker. Kan je dat dan in zijn geheel als een belegging zien, totdat het terug komt op de zakelijke rekening? Bijv als ik besluit om wat actiever te gaan aan/verkopen of als ik besluit tijdelijk uit te stappen. 
 

of is het zo dat elk aandeel apart moet bekijken en of het in een jaar verkocht is en dus winst/verlies gerealiseerd heeft?

 

Nee zo'n feest is het nu ook weer niet.. Je zult elk aandeel apart bij moeten houden, maar heel spannend is dat ook weer niet. Met een goede excelsheet kom je al heel ver.

Een saldo overboeking naar een broker is niks meer of minder dan bankoverschrijving van de ene  bankrekening naar de andere.

Zelfs als je gebruik maakt van beheerd beleggen door de broker en je dus zelf geen directe toegang hebt tot je geld, dan zal de broker je jaarlijks voorzien van een overzicht met de gerealiseerde winsten (op de verkochte aandelen)

Winstbelasting betaal je namelijk altijd als het is gerealiseerd en zoals je ziet in de antwoorden kan je soms zelf bepalen dat je winst wat eerder wilt nemen. Dat zal je vooral zien als de beleggingen het tijdelijk parkeren van overtollig kapitaal is. (bijv om een investering over 1 of 2 jaar te kunnen betalen)

Link naar reactie
  • 1

Ja, ik sluit me aan bij Roel. Je zult uit moeten gaan van de zogenaamde "historische kostprijs" of lagere beurswaarde. Historisch is dus eigenlijk niets meer dan de prijs van het moment dat je het kocht. Die historische kostprijs zal dus anders voor elk plukje aandelen dat je aanschaft. Dat moet je bijhouden. Dat hoeft dus niet binnen je boekhouding, maar mag ook extracomptabel (buiten de boeken om). Dat kan in een Excel-sheet, een Word-document, een velletje papier, maakt niet uit. Binnen de boekhouding hoef je dan alleen de waarde van het totaalpakket bij te houden. Boekhoudkundig kun je dat doen op elk moment dat er een wijziging is (dan heb je een goed beeld van de ontwikkeling van de waarde) , maar fiscaal hoeft dat eigenlijk alleen aan het eind van het jaar, zodat de balans in ieder geval per 31 december weer klopt.

 

Je zit vervolgens nog met het boeken van de winst. Stel dat je een plukje van 100 aandelen voor 1000 euro koopt, en later een plukje aandelen van 100 aandelen voor 1200 euro. Het kan zijn dat je in feite 200 identieke aandelen hebt, maar dat je de ene helft voor een andere prijs hebt gekocht dan de andere helft. Stel dat je weer 100 aandelen gaat verkopen en dat die 1400 euro opleveren. Hoeveel winst is er dan? 400 euro? 200 euro? 300 euro?

 

Dat ligt ook weer aan je eigen keuze. Heel globaal gesproken ligt het eraan of je het FIFO of LIFO boekt. FIFO is first-in-first-out (oftewel, de eerste aandelen die je kocht, moeten ook de eersten weer zijn die je boekhoudkundig verkoopt). LIFO is last-in-first-out (oftewel, de laatst ingekochte aandelen boek je het eerste weer af). Ook hier geldt weer dat het niet uitmaakt welke je kiest. En ook het ene systeem is niet slechter dan het andere, maar je zult ook hier consequent moeten zijn. Eens gekozen voor FIFO, betekent altijd volgens FIFO blijven boeken. Als je verwacht dat de koers snel stijgt na aankoop en je denk binnenkort en/of regelmatig te verkopen, dan is wellicht LIFO fiscaal een handige keuze (het verschil is waarde tussen aankoop en verkoop is dan mogelijk wat kleiner dan bij FIFO). Maar goed, dat ligt helemaal aan wat je kiest en wat je verwachtingen zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Ik begrijp het verhaal rondom aandelen, qua boekhouding lijkt me dit vrij gemakkelijk op te zetten zodat ik ze voor kostprijs of lager op de balans zet. Nu wil ik graag ook in ETF's beleggen. Ik lees her en der, dat door de zogenaamde VBI status ik deze wel voor de werkelijke koers op de balans moet zetten, dus dat ik koerswinsten per jaar moet afrekenen. Klopt dit, of mag ik deze ook voor de kostprijs waarderen tot ik ze verkoop?

 

Dank,

Maurice

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.