Jump to content
TwaBla
Verberg

Chinese (web)winkels wagen overtocht naar Europa

 

Ze waren al leverancier van grote ketens zoals Blokker, HEMA en Action. Ze produceerden al kleding en mobieltjes voor vrijwel de hele wereld. Toen begonnen ze te dropshippen voor kleine ondernemers in Europa. En nu leveren ze direct vanuit hun eigen (web)winkelformules aan klanten in heel Europa en de VS. Vaak nog vanuit het Verre Oosten, maar steeds vaker ook vanuit pakhuizen in Europa.

 

Omdat ik wel eens wat bestelde bij Aliexpress en bij dropshippers rondneus, leidt Google Banner Network (of heet dat tegenwoordig anders?) ads naar de pagina's die ik bezoek. Bij Nu.nl, op Facebook en zelfs bij Quote: overal lachen Chinese webwinkels mij toe. Met kekke jurkjes zelfs. 

 

Floryday: een webwinkel die vanuit Hongkong opereert, eigendom van Colin (oprichter van Pinduoduo en de op een paar na rijkste man van China)

Fashline: één van de formules van Yiwu Cute Jewelry dat dmv WED2C allerlei diensten levert aan dropship-traders. 

 

Ik zie geen BTW-nummers, geen KvK-nummers en sowieso weinig dat erop duidt dat deze webretailers zich iets aantrekken van Europese regels. Wel een groeiend aantal klachten van klanten die op hun bestelde spullen wachten.

 

Nieuwe ontwikkeling of iets bestaands dat geleidelijk groeit?


Zucht...

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

De AV van Fashion-pure waarnaar in het artikel wordt verwezen deugt inderdaad niet. Producten exclusief BTW aanbieden is sowieso al in strijd met artikel 38 WOB en de constructie kopen bij een NL webshop/ goederen vanuit CN verzenden/inklaring door de klant is fiscaaltechnisch nogal bedenkelijk, Grote kans dat de fiscus invoerrechten en invoer-BTW misloopt. Maar  als vanaf 01.07.2021 de vrijstellingsgrens voor BTW verdwijnt en de klanten dus voor iedere DAP-zending 15 á 20 Euro afhandelingskosten aan PostNL of de koeriers mogen gaan aftikken, plus BTW en eventueel invoerrecht zal het wel een keer ophouden.

Edited by Bert.
Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, Bert. zei:

 voor iedere DAP-zending 15 á 20 Euro afhandelingskosten aan PostNL of de koeriers mogen gaan aftikken, plus BTW en eventueel invoerrecht zal het wel een keer ophouden.

sure, die gasten zijn niet gek, die verzenden straks alles vanuit de haven van oa malaga, lekker binnen de eu. 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ja, maar dan moeten die gasten wel eerst hun voorraad in bulk naar de EU brengen, wat het de douane in Spanje een stuk gemakkelijker maakt om te controleren op een correcte afdracht van belastingen, ondeugdelijke producten enzovoorts. We hebben met de Brexit al kunnen zien wat de gevolgen van het afschaffen van de BTW vrijstelling  zijn, er zal na 0.1.07 in de de rest van de EU ook wel het een en ander gaan veranderen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
9 uur geleden, Bert. zei:

Ja, maar dan moeten die gasten wel eerst hun voorraad in bulk naar de EU brengen, wat het de douane in Spanje een stuk gemakkelijker maakt om te controleren op een correcte afdracht van belastingen, ondeugdelijke producten enzovoorts. We hebben met de Brexit al kunnen zien wat de gevolgen van het afschaffen van de BTW vrijstelling  zijn, er zal na 0.1.07 in de de rest van de EU ook wel het een en ander gaan veranderen.

ze hebben al warenhuizen vol met meuk liggen, en btw import tja, op wat? Hun inkoopprijs van een paar cent?

Link to post
Share on other sites
  • 0

Enkele citaten uit een recent artikel op Emerce.

 

Quote

Het begon ooit met de komst van Cargo Airlines in 1996 en vooral TNT in 1998, maar sinds Alibaba is neergestreken in Luik gaat het extra hard. Momenteel zijn er drie Alibaba vluchten per week, elk goed voor 100 ton vracht, tussen China en Luik. Daarnaast zijn er drie treinen per week, die elk 800 à 900 ton vracht vervoeren. De verwachting is dat dit verder zal toenemen. Het aantal vervoerde pakjes steeg in 2019 al naar 362 miljoen, tegenover amper 9 miljoen in 2018. Inmiddels is de grens van 500 miljoen gepasseerd.

 

In Tilburg en Rotterdam arriveren zeven containertreinen per week.

 

Edited by TwaBla

Zucht...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 14 leden online en 293 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept