• 0

traiteur of delicatessenzaak?

Ik heb plannen om een traiteur /delicatessen zaak te beginnen.

Nu heb ik op het internet gezien , dat traiteur en delicatessen twee verschillende branches zijn, namelijk detailhadel en horeca.

Wat geeft de doorslag?

Wat zijn de voor en nadelen, om bij een bepaalde branche toe horen?

 

 

 

Alvast bedankt voor de reactie

 

Ronald

 

[titel toegespitst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Er gelden waarschijnlijk andere regels voor zaken waar vers eten bereid en bewaard wordt (HACCP), dan voor winkels waar alleen voorverpakte voeding verkocht wordt. Op zich is die combinatie echter niet ongebruikelijk. Het verschil tussen die twee is ook een academische kwestie. Tenzij je marktgegevens van beide wilt vergelijken. Maar dat is sowieso lastig, want ook een slager, bakker of zelfs groentezaak en supermarkt kan in beide sectoren actief zijn.

 

Wat is je vraag percies?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik wil een zaak beginnen waar ik maaltijden verkoop , maar ook olijfolie verkopen en wijnen etc.

mijn voorkeur ligt in een delicatessenzaak , vanwege de strenge haccp eisen die voor een traiteur gelden(horeca/ catering/traiteur.

gelukkig heb ik al veel ervaring met haccp.

Is het mogelijk om als een delicatessenzaak te starten en toch de maaltijdcomponenten te verkopen? Deze vraag stel ik omdat ik daar rekening mee moet houden met het toekomstige pand, Ik heb panden op het oog , maar die mogen niet gebruikt worden voor horecadoeleinden.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb panden op het oog , maar die mogen niet gebruikt worden voor horecadoeleinden.

 

Je vraag heeft dus betrekking op bestemmingsplan en eventueel andere gemeentelijke bepalingen. Ik kan mij zo voorstellen (maar heb geen specifieke kennis op dit gebied) dat het onderscheid in dit geval betrekking heeft op:

1. het al dan niet gelegenheid bieden de produkten ter plekke te consumeren;

2. de openingstijden van de zaak.

Wellicht dat gemeentes hun eigen criteria op dit gebied hanteren.

Waarom vraag je niet na bij de betreffende gemeentes wat de door hun gehanteerde criteria zijn? Ik zou daarbij (nog) niet alle details van je plannen noemen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Er zijn meer zaken die hetzelfde doen. Bel hen eens en vraag naar hun ervaring. Zij hebben waarschijnlijk reeds met hetzelfde bijltje gehakt.

 

Als voorbeeld: Spanish Harlem in de Cronjestraat te Haarlem. Zij verkopen verse tapas (aanrader!) maar ook verpakte etenswaren, wijn en veel spaans aardewerk. Lijkt me een vergelijkbare situatie.

 

http://www.spanishharlem.nl/

 

succes!

Link naar reactie
  • 1

Dit wordt bepaald in een verordening van het Bedrijfschap Horeca & Catering. Voorwaarden zijn o.a. (doe ik uit mijn hoofd): verstrekking van maaltijden en/of dranken, dienstverlening en de aanwezigheid van zitgelegenheid voor gebruik ter plaatse. Bel daarom even het bedrijfschap om de vraag voor te leggen. www.bedr-horeca.nl.

Discussie speelt ook regelmatig bij tankstations. Bij deze discussies speelde het wel/of niet hebben van zitgelegenheid een doorslaggevende rol. Let op: het bedrijfschap zal bij twijfel snel geneigd zijn om beide exploitatievormen als horeca aan te merken. Zij genereren nl inkomsten uit verplicht ingeschreven bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Dit wordt bepaald in een verordening van het Bedrijfschap Horeca & Catering.

 

Dat het bedrijfschap Horeca een bepaalde definitie hanteert, betekent niet zonder meer dat deze definitie gewoonlijk of altijd gehanteerd wordt.

 

met andere woorden: de context van de vraag van de topicstarter is van invloed op het antwoord

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat er een delicatessenzaak of traiteurzaak wordt geexploiteerd, kunnen beide toch onder de inschrijvingsplicht vallen. Inschrijving heeft dan tot gevolg dat de algemeen verbindend verklaarde CAO gaat gelden (behalve als besloten wordt om lid te worden van het Nederlands Horeca Gilde). Een exploitant is dan dus gebonden aan de Horeca-CAO (vroeger was deze alles behalve gunstig), de nieuwe geldende CAO is voor de werkgever een stuk interessanter geworden. Daarnaast worden, indien de exploitatie toch als horeca wordt aangemerkt, diverse benodigde vergunningen relevant. Ook het zoeken naar een pand wordt bemoelijkt, omdat daar dan een horecabestemming op moet zitten en het financieren van Horeca is niet makkelijk. Het exploiteren van een zaak met een horecaoogmerk is beduidend lastiger dan een zaak met een detailhandelsoogmerk.

Ik ben zelf zeer actief betrokken bij horeca-exploitaties, dus mochten er aanvullende vragen zijn dan verneem ik dat graag.

Link naar reactie
  • 1

Als eigenaar van een traiteur/cateraar, vraag ik mij af of het verplicht is om je contracten onder een cao te laten vallen. (of dat nou horeca of detaillhandel is) Een Cao staat boven de gemaakte afspraken in een arbeidscontract. Dat is niet wenselijk in de meeste gevallen. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het niet verplicht was om een cao te hanteren.. (ik heb geen zitplaatsen). Dat is met name interessant voor onze arbeidsovereenkomsten; ik ben 7 dagen per week geopend en hanteer voor al die 7 dagen een zelfde uurloon. Ik geloof niet dat dat mag wanneer je onder een van de cao's valt. Is dat zo? Ook ben ik hierdoor niet verplicht lid van een branchevereniging, tot dusver heb ik dat ook met succes aangevochten. (ook daar betaal je een jaarlijkse contributie voor). Ook begreep ik dat de Cao voor detaillhandel sowieso niet meer van toepassing is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.