• 0

Beginbalans IB aangifte

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn beginbalans voor de IB aangifte over 2020. Volgens mij een simpele vraag, maar confirmatie of ik goed zit zou ik erg prettig vinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.


Mijn situatie:

2019 ZZP-er geworden, werk sindsdien met het boekhoudprogramma e-boekhouden.nl. Heb in 2019 IB-aangifte gedaan. Pas daarna heb ik het programma het boekjaar officieel laten afsluiten.


Over de balans op 1 januari 2020:

Op mijn balans op 1 januari 2020 zie ik aan de activa-kant een bedrag in kas en een bedrag aan debiteuren. Aan de passiva-kant staat het totaal daarvan als prive opnamen en stortingen. Volgens mij is die prive-opname-mutatie bij het afsluiten van boekjaar 2019 automatisch door het programma gedaan. Achter Saldo is het leeg. Onder de streep staat datzelfde totaalbedrag opgeteld, zowel aan de passiva-kant als de activa-kant.

 

Nu moet ik de beginbalans invoeren in de IB aangifte. Wat geef ik in de IB aangifte als ondernemersvermogen (en in de activa kant van de balans bij vorderingen en liquide middelen) aan voor de balans van het begin van het boekjaar? Is dat 0? Of is het het bedrag dat ik zowel aan de activa-kant als aan de passiva-kant dikgedrukt onder de streep zie staan? Met andere woorden: wat vul ik in als beginbalans?

 

Op het moment dat ik dat bedrag onder de streep invoer in de IB-aangifte kom ik niet goed uit in combinatie met de fiscale winstberekening. Voer ik mijn ondernemingsvermogen op de beginbalans in als 0 kom ik wel goed uit.

Dat geeft mij het idee dat ik als beginbalans 0 moet invoeren. Klopt dit inderdaad?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, je vult niet het bedrag onder de streep in maar gewoon de balansposten (eventueel samengevoegd tot rubriek zoals gevraagd). Onder de vraagteken in de aangifte kun je zien welke posten dat zijn.

 

Verder is van belang voor het eigen vermogen:

eind EV = begin EV + winst - privé opname + privé storting

(Privé opname en storting geef je ook nog individueel op een andere plaats verderop op anders klopt het ook niet)

 

Link naar reactie
  • 0

Je privé opnamen en stortingen worden aan het eind van het jaar (dus bij de verwerking naar de beginbalans) inderdaad weer op 0 gezet en bij je  vermogen opgeteld conform de formule die Rik heeft aangegeven. Deze posten worden altijd samengevoegd op de beginbalans, waardoor je per jaar je daadwerkelijke saldo van privé opnamen en stortingen in je aangifte verwerkt

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor jullie antwoord.

 

Betekent dit dat mijn ondernemingsvermogen op 1 januari 2020   0   is? Op mijn balans in e-boekhouden.nl staat immers niets anders dan een bedrag debiteuren en kas aan activa, maar ook datzelfde bedrag als prive-opnamen en stortingen als passiva. Verder staat er niets op de beginbalans van 2020. En als ik dan de activa min de passiva doe op die beginbalans kom ik op 0.

 

Als ik probeer te begrijpen wat e-boekhouden.nl gedaan heeft bij het sluiten van boekjaar 2019 beredeneer ik het nu zelf zo: Ik moet die prive-opname en stortingen post die er aan de passiva-kant staat zien als een schuld van mijn bedrijf aan mezelf. Zo van: dat heb ik nog tegoed van m'n bedrijf. En aangezien dat precies hetzelfde is als het bedrag in kas en aan debiteuren is het totaal ondernemingsvermogen op dat moment 0.

 

Sorry, ik ben nogal een leek. Maar klopt dit? Is mijn ondernemingsvermogen op dat moment inderdaad 0 en klopt mijn redenatie daarbij? 

Link naar reactie
  • 0

Overigens, als ik de balansposten invul in de IB-aangifte als beginbalans (de debiteuren en de kas), zoals jij schreef Rik, kom ik niet uit in combinatie met de fiscale winstberekening. Dan heb ik precies dat bedrag aan debiteuren en kas te weinig op de balans staan en is het controlebedrag vanuit de winst-en verliesrekening precies dat bedrag meer. 

Link naar reactie
  • 0

Het is gelukt, de balans op de IB aangifte is kloppend.

 

Ik had het programma van e-boekhouden.nl boekjaar 2019 nog niet af laten sluiten toen ik IB-aangifte over 2019 deed. Door het afsluiten van boekjaar 2019 werd de balans op 0 gezet en had ik dus een andere beginbalans in 2020 dan de eindbalans in 2019. Belastingdienst gebeld, zij zeiden ook: zorg dat de beginbalans 2020 hetzelfde is als de eindbalans 2019. Dus heb ik het afsluiten van het boekjaar bij e-boekhouden.nl teruggedraaid en wat losse memoriaalboekingen op 2 januari 2020 gezet in plaats van op 1 januari, zodat ze niet in mijn beginbalans 2020 terechtkwamen. En toen ik vervolgens alles invoerde kwam ik goed uit qua balans over 2020 in combinatie met de fiscale winst en verliesrekening 2020.

 

De oplossing zat hem dus in het terugdraaien van het afsluiten van het boekjaar zodat het eigen vermogen inderdaad aan het eind van 2019 hetzelfde werd als aan het begin van 2020. Zoals jij zei dus, Rik.

 

Dank jullie wel voor jullie hulp!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.