• 0

btw herzien bij kor

Beste,

Ik heb een vraag. Ik heb vorig jaar 2020 een set diamantboor gekocht (950 inclusief) om bedrijfsmatig te gebruiken en de btw afgetrokken. 

Nu ben ik sinds 2021 aangemeld bij de KOR . Nu het volgende: ik heb de diamantboorset weer verkocht voor 950 euro omdat ik het toch laat doen door externe partijen.

Hoe verwerkt ik dat nou? Moet ik de btw herzien?  Ik heb nu het verschil (btw bedrag) als winst opgenomen voor bedrijfsmiddelen(5 jaar afschrijven) .

Ik loop een beetje vast nu !!

Help.

mvgr Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Destijds heb je de boor gekocht voor 950 euro (785 euro + 165 euro btw). Die 165 euro vroeg je terug via de omzetbelasting. Op die 785 euro schreef je ieder jaar 157 euro af via de inkomstenbelasting.

 

Nu heb je de KOR onlangs aangevraagd. Je moet dan inderdaad in sommige gevallen herzien.

 

Stel dat je de boor NIET had verkocht, dan had je ieder jaar een herziening moet je elk jaar doen. De hoogte van de herziening is dan 21% btw over de waarde van de jaarlijkse afschrijving (21% over 157 euro = 33 euro). Nu geldt er echter een drempel. Als de herziening minder dan 500 euro is, dan hoef je niet te herzien. Aangezien 33 euro minder is dan 500 euro, zou je niet hoeven herzien.

 

Maar ik jouw geval heb je de boor tussentijds verkocht. Dan moet je eigenlijk corrigeren over de restwaarde van de boor in de boeken. Ik gok dat de boekwaarde nog iets van 600 euro was op het moment van verkoop. Ook daar zou de herziening ver beneden de drempel van 500 euro liggen (600 euro maal 21% is zo'n 125 euro). Dus voor de omzetbelasting hoef je volgens mij niet de corrigeren.

 

Maar voor de inkomstenbelasting verandert er wel iets. Omdat je niets meer met de btw te maken hebt, en je de boor voor 950 euro hebt verkocht, heb je dus des te meer boekwinst (het verschil tussen de boekwaarde van zo'n 600 euro en de volle verkoopprijs van 950 euro).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.