• 0

Aandelen in een holding BV

(aangepast)

Hallo,

 

Binnenkort ga ik met een buitenlands bedrijf samen zaken doen in Nederland.

Wij gaan een werk BV oprichten waarin de aandelen naar de helft worden verdeelt.

Ik beschik over een persoonlijke holding BV waarin ik als DGA per maand loon uitbetaal aan mijzelf.

In de nieuwe situatie word ik DGA in de nog op te zetten werk BV. De aandelen van de werk BV wil ik onderbrengen in mijn persoonlijke holding BV.

 

Mijn vraag is als volgt:

is het mogelijk om enig eigenaar te zijn van een persoonlijke holding zónder het DGA salaris uit te moeten betalen aan mijzelf?

Of is het verstandiger om de persoonlijke holding te ontbinden en de aandelen van de werk BV op mijn eigen naam te registreren?

Hartelijk dank.

Vriendelijke groet,

Mark

aangepast door mostdesign
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

Dank voor je snelle reactie.

 

1. Goed om te horen. Wel moet ik vermelden dat mijn holding ongeveer de helft van de aandelen gaat krijgen of nét iets minder van de werk BV. Maakt dat nog verder uit? Daarnaast zal ik de holding afmelden voor de verplichte belastingaangifte ivm de tijd en de (administratie, accountant) kosten ervan (geen winstbelasting, vennootschapsbelasting, jaarrekening etc.)  

 

Groet, Mark

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
32 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat maakt hier niet uit. Ben nog wel benieuwd naar punt 2...

 

 

 

 

Mooi! Dacht al dat ik wat vergeten was ;-)

Mocht ik tweemaal een DGA salaris uitkeren is het voor mij wat over de top. Vandaar dat ik de holding wilde sluiten wanneer het niet anders kon en de aandelen op privé zetten.

Klopt het trouwens dat als ik mijn holding niet meer btw plichtig aanschrijf bij de Belastingdienst, dat ik inderdaad niet meer te maken krijg met omzetbelasting, winstbelasting, vennootschapsbelasting én jaarrekeningen die gedeponeerd moeten worden? Een Excel administratie lijkt mij dan meer dan voldoende.

aangepast door mostdesign
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 uur geleden, Joost Rietveld zei:

De holding hiervoor opheffen, zorgt er wel voor dat dividend en ook toekomstige winst bij verkoop vd aandelen werk BV ineens belast zijn in box 2.

 

Hou je de holding aan, dan kun je ook afvoer van het btw-nummer vragen, maar de jaarrekening, aangifte vpb en deponeren KvK blijven verplicht

 

 

 

Hartelijk dank voor je waardevolle hulp. 

Ik denk dat ik de holding aanhoud mét btw-nummer, om zo benodigde artikelen btw vrij te kunnen bestellen.  De holding zelf is niet financieel actief, en dient alleen als holding voor de aandelen van de werk BV. 0,00 euro inkomsten, wellicht wel af en toe eigen kapitaal stortingen voor bestellingen etc. Is het mogelijk om bij de btw-aangifte, vpb en jaarrekening 0 euro op te geven (naast de btw teruggaaf dan), kan ik hier geen problemen mee krijgen?

Nogmaals dank.

aangepast door mostdesign
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als je holding geen omzet behaalt, is de BTW op uitgaven ook niet aftrekbaar

Ook niet wanneer het alleen gaat om zakelijke aankopen door privé stortingen?

Is het daarnaast geen probleem om bij de btw-aangifte, vpb en jaarrekening 0,00 euro op te geven?

Dank !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ook dan niet. De aftrek van voorbelasting gaat hand in hand met omzet.

 

Een nul aangifte voor de BTW zou kunnen. Voor de vpb onwaarschijnlijk omdat de holding aandelen houdt

Hartelijk dank ! Gezien er niets kan worden afgetrokken lijkt het me ook niet nodig een btw-nummer te hebben (en dus ook geen btw-aangifte te hoeven doen).

Mocht ik verder vragen hebben oid zal ik je een dm sturen .

 

Top forum !

aangepast door mostdesign
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.