• 0

Fiscale winstberekening in IB aangifte

Goedemiddag,

 

Ik ben Lucas en ik ben sinds vorig (heel) jaar een zzp-er. Nu ben ik bezig met mijn inkomstenbelasting aangifte en loop even tegen het volgende aan, waarvan ik even wat raad nodig heb van kenners op het gebied van belastingen. 

 

Mijn winst in 2020 is (om het even wat makkelijker te maken rond ik het af naar)  50.000,-

Totaal privé onttrekking (in geld) is 15000,-

Totaal eigen vermogen is dus 35000,-

 

Nu heb ik een zakelijke auto op de balans waarmee ik ook privé rij, dus heb dan 22% bijtelling (totaal is dit dan 6600),   wat neerkomt op Echter zijn mijn autokosten in 2020 'slechts' 3000,-. Nu zie ik staan dat als mijn werkelijke autokosten (excl BTW prive gebruik) lager zijn dan de bijtelling, dat is uit mag gaan van de werkelijke kosten, die dus lager zijn. 

 

Bij de fiscale winstberekening in de aangifte heb ik het volgende ingevuld:

 

Ondernemingsvermogen einde boekjaar            35.000

Ondernemingsvermogen begin boekjaar                        0

Saldo ondernemingsvermogen                                 35.000

 

Prive onttrekking (in geld)                                           15.000

Prive onttrekking door auto vd onderneming     3.000

Totaal prive onttrekkingen                                         18.000

 

Winstberekening                                                              53.000

 

 

Maarrrr, mijn winst is niet 53.000 maar 50.000 in de boekhouding. Verschil wordt veroorzaakt door de autokosten. 

Hoe moet ik nu verder? Moet ik in mijn winst in de boekhouding een correctie maken? Dus verhogen met 3000,-?

 

Hopelijk kan iemand mij op dit forum helpen?

 

Groetend,

Lucas

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
42 minuten geleden, Lucas_1979 zei:

Maarrrr, mijn winst is niet 53.000 maar 50.000 in de boekhouding. Verschil wordt veroorzaakt door de autokosten. 

Hoe moet ik nu verder? Moet ik in mijn winst in de boekhouding een correctie maken? Dus verhogen met 3000,-?

Ja, de bijtelling verminderd de autokosten en dat verhoogd de winst.

Verwerk de bijtelling dus in de autokosten.

 

Voor de goede orde: de bijtelling voor het privégebruik wordt berekend over de directe autokosten plus de afschrijvingskosten van de auto.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hi Cosara, 

 

Bedankt! Nog even twee aanvullende vragen zodat ik het goed begrijp:

 

1. Moet ik die vermindering van de autokosten dan in mijn boekhouding verwerken zodat daar ook de winst hoger wordt? Of alleen in de IB aangifte?

2. Stel nu dat mijn autokosten in bijv. volgende jaar wel hoger zou uitvallen dan de bijtelling. Moet ik dan de 22% van de cataloguswaarde corrigeren op mijn winst?

 

Zal idd ook even kijken of ik rekening heb gehouden met de afschrijving, denk het niet namelijk.

 

Groet,

Lucas

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Lucas_1979 zei:

1. Moet ik die vermindering van de autokosten dan in mijn boekhouding verwerken zodat daar ook de winst hoger wordt? Of alleen in de IB aangifte?

Ook in de boekhouding, want anders klopt de jaarrekening niet meer.

 

2 uur geleden, Lucas_1979 zei:

2. Stel nu dat mijn autokosten in bijv. volgende jaar wel hoger zou uitvallen dan de bijtelling. Moet ik dan de 22% van de cataloguswaarde corrigeren op mijn winst?

Ja ... De bijtelling is maximaal 22% van de cataloguswaarde  of lager als de werkelijke autokosten lager zijn.

 

zie ook: Voorbeelden berekening privégebruik auto.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-3-2021 om 16:49, Lucas_1979 zei:

Maarrrr, mijn winst is niet 53.000 maar 50.000 in de boekhouding. Verschil wordt veroorzaakt door de autokosten. Hoe moet ik nu verder? Moet ik in mijn winst in de boekhouding een correctie maken? Dus verhogen met 3000,-?

 

Dat is overigens geen verkeerde oplossing en mag ook gewoon! Hoewel het wat ongebruikelijk is, deed ik dat persoonlijk altijd wel zo. Eigenlijk om de winst uit de boekhouding inderdaad wat meer gelijk te laten lopen met de fiscale winst.

 

Wat je daarvoor doet is één extra boeking maken, namelijk een zogenaamde correctie maken in de autokosten en die via de "privé" boeken. Je hebt nu 3.000 euro aan autokosten in de boeken staan, maar door je privégebruik kun je dan 3.000 euro aan privé-autokosten boeken. Per saldo heeft de onderneming geen autokosten. Je winst wordt dan dus opeens 53.000 euro.

 

Omdat je het privégebruik van de auto in die ene boeking als privéonttrekking boekt, gaat je hoeveelheid privéonttrekkingen naar 18.000 euro.

 

Nu zal het programma van de fiscus nog steeds de bijtelling berekenen, omdat ze er niet vanuit gaan dat de meeste mensen de autokosten al pro-actief corrigeren. Maar ook dat is geen probleem. Je vult namelijk gewoon ook 3.000 euro in in het vakje "Vanuit privémiddelen betaalde kosten voor deze auto". De bijtelling (of eigenlijk "Totaal onttrekking privégebruik auto van de onderneming") wordt dan 0. Maar alles klopt nog steeds.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.