• 0

Bedrijf opzetten in e.g Cyprus

Hi iedereen.

 

Ik run nu sinds een jaar een online store met digitale producten en ik verkoop deze producten voor 99.99% aan klanten buiten NL.

 

Nu is mijn plan om mijzelf in NL uit te schrijven en mijn bedrijf in bijvoorbeeld Cyprus te registreren. Dit omdat ik toch niet aan NL ben verbonden ben, dan zorg ik ervoor dat ik meer dan de helft van het jaar mijzelf buiten NL begeef en kan ik genieten van de voordelen van een in Cyprus gevestigd bedrijf.

 

Heeft iemand hier ervaring in een soortgelijke bedrijfsopzet, en via welke partij kan ik bijvoorbeeld het beste mijn bedrijf in Cyprus (met bijbehorende bank account e.d.) oprichten.

 

En zijn er nog andere aspecten waar ik aan moet denken bij dit plan? :)

 

Alvast bedankt, 

 

Groeten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Dankjewel voor je reactie Joost!

 

De bedoeling is dat ik mijn bedrijfsvoering in NL volledig stop zet en het bedrijf ook (eenmanszaak) ook uitschrijf bij de KVK.

 

Ik heb toch geen NL klanten of doe geen zaken met andere NL bedrijven

aangepast door ThomasN
Link naar reactie
  • 2

Het simpele feit dat je jezelf (en je bedrijf) uitschrijft in Nederland betekent niet dat je van de Nederlandse Belastingdienst af bent.  Deze hanteert nl. een zeer eenvoudige doch ook zeer ruime regel om je toch binnenboord te houden: men kijkt niet zozeer naar de papieren werkelijkheid maar naar wat er in werkelijkheid aan de hand is. Oftewel: men beoordeelt de feitelijke situatie. Als je dus hier woonruimte aanhoudt, een bankrekening hebt, vaak verblijft, hier verzekerd bent etc etc dan bestaat er een grote kans dat ze je toch gewoon belastingtechnisch beoordelen als zijnde een Nederlands fiscaal ingezetene. En daarmee wordt de kans groter dat ze ook je zakelijke activiteiten belastingtechnisch als zodanig gaan beoordelen.

Daarbij zijn 2 zaken van belang: het door de Belastingdienst vastgestelde woonland, en de door hen vastgestelde fiscale woon- c.q. vestigingsland.

Van de website van de Belastingdienst:

 

Kunt u aantonen dat u niet in Nederland woont? Dan kijken wij met welk land u de meest duurzame band van persoonlijke aard heeft.

De feitelijke omstandigheden bepalen voor ons uw woonland. Wij gebruiken daarbij onder andere de antwoorden op de volgende vragen:

In welk land werkt u?

In welk land verblijft uw gezin?

Hebt u een woning in Nederland, heeft u ook een woning in een ander land ?

Hebt u financiële banden met Nederland, en/of met een ander land ?

Bent u in Nederland ingeschreven in de BRP?

Bent u voor de Nederlandse inkomstenbelasting een binnenlandse of buitenlandse belastingplichtige?

In welk land bent u verzekerd?

Hebt u in Nederland een bankrekening?

 

Na de beoordeling van de feitelijke omstandigheden, beoordelen wij met welk land u de meest duurzame of innige banden heeft.

 

Regels in Nederland

 

In Nederland spelen bij het bepalen van het fiscale woon- of vestigingsland de omstandigheden een belangrijke rol. Die omstandigheden verschillen voor natuurlijke personen en organisaties.

 

Een natuurlijk persoon is fiscaal inwoner van Nederland als hij zijn permanente woon- of verblijfplaats in Nederland heeft.

Daarbij wordt gekeken of onder meer de volgende omstandigheden voor u gelden; dan wel :

 

U brengt de meeste tijd door op een adres in Nederland.

Uw partner en uw gezin wonen in Nederland.

U werkt in Nederland.

U bent verzekerd in Nederland.

U hebt een huisarts in Nederland.

U bent lid van een of meer Nederlandse verenigingen.

Uw kinderen volgen een opleiding in Nederland.

 

Bij het bepalen of een organisatie fiscaal in Nederland is gevestigd, spelen onder meer de volgende omstandigheden een rol:

 

de plaats waar de belangrijkste beleidsbeslissingen worden genomen

de plaats waar de directieleden werken en vergaderen

de plaats waar de administratie wordt bijgehouden en de jaarstukken worden opgemaakt

Daarnaast kunnen voor organisaties een rol spelen: de plaats waar de aandeelhouders wonen en vergaderen, de plaats waar de organisatie is geregistreerd en de plaats waar de organisatie is opgericht.

 

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
  • 0

Norbert Bakker

Ik zal mij uitschrijven en een appartement/airbnb in een ander land huren voor dan meer 184 dagen per jaar.

Ik heb hiervoor al 8 jaar buiten NL gewoond en gewerkt dus dit voelt voor mij als een normale invulling of voortgang.

 

Thanks voor de uitgebreide info JohanPL

Ik heb eigenlijk niets in NL, behalve dan een bankrekening, geen apartment/huis of kinderen en als ik mij uitschrijf dan kan ik ook mijn NL zorgverzekering opzeggen. dus ik denk dat ik dan geen fiscaal ingezetene ben van Nederland.

 

nogmaals thanks iedereen, wel verhelderende informatie :)

Link naar reactie
  • 0

* lees ook eens iets van Ester Jacobs, zij werd door gemeente zelf uitgeschreven omdat ze er bijna nooit was en heeft flinke ervaring v.w.b. zaken waar je dan tegenaan loopt

* als je ergens anders verblijft maar nergens ingeschreven staat: hoe dan om te gaan met ziektekostenverzekering? lijkt me een belangrijk punt!

* zelfde geldt bij bv verlengen rijbewijs....

http://www.onym.nl

voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg

ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.