• 0

Inschrijving bestuurder: BV of persoonlijk

Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Vanaf 1 april ga ik optreden als directeur van een Nederlandse BV (werkmij). In deze BV heb ik geen aandelen. Echter, omdat ik meerdere activiteiten ontplooi, wil ik wel graag dat de financiën via mijn persoonlijke holding (holdmij) lopen. Ook holdmij heeft geen aandelen in werkmij. Ik heb een management overeenkomst tussen de werkmij en de holdmij, waarin duidelijke afspraken worden gemaakt - dat ik ga optreden als statutair directeur voor de werkmij. Dit gebeurt tegen vergoeding van een maandelijkse management fee, door holdmij gefactureerd aan werkmij.

 

Nu, dit dient natuurlijk wel bij de KvK als zodanig ingeschreven te worden. In de management overeenkomst (nog niet getekend) staat dat ik als persoon wordt aangesteld als statutair directeur. Nu... is het gebruikelijker dat de holdmij wordt aangesteld als directeur - en als zodanig bij de KvK wordt geregistreerd? Of is het gebruikelijker dat ik als persoon wordt aangesteld als directeur - en dat als zodanig bij de KvK wordt geregistreerd? Ik zie zelf weinig verschil. Mijn aansprakelijkheid blijft beperkt en in geval van wanbeleid, fraude, etc. ben volgens mij in beide situaties persoonlijk aansprakelijk.  Wat is gebruikelijker - en wat zijn de voor- en/of nadelen van deze situaties?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Joost, dat is zeker een goede vraag. Als eerste, een managementovereenkomst is natuurlijk erg gebruikelijk - al ligt deze meestal tussen een holdingmij en werkmij, wat in dit geval niet van toepassing is - aangezien mijn holdingmij geen directe aandelen in de werkmij heeft. Maar behalve dat is de constructie niet heel anders.
Ten tweede - ik doe dit part-time (< 50%) van mijn tijd - en heb daarna nog veel andere werkzaamheden. In de managementovereenkomst staan de gebruikelijke clausules m.b.t. het niet hebben van een dienstverband. Plus, het lijkt me duidelijk dat een gezagsrelatie hier niet echt van toepassing is (ik ben immers zelf bestuurder).

 

Even terugkomend op de vraag - is het bij een holding/werkmij constructie gebruikelijk om bij de KvK voor de werkmij de natuurlijke persoon (DGA holding) of de holdingmij als bestuurder in te schrijven?

Link naar reactie
  • 2

Bekende discussie! :smiling-face-with-sunglasses:

 

9 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Wie je als bestuurder inschrijft, hangt af van waar jij in eerste instantie de aansprakelijkheid wenst als bestuurder...

 

En daar doemt gelijk een rare  adder onder het gras op: een eventuele verzekering voor bestuurdersaansprakelijkheid (verzorgd en betaald door de werkmij)  is bedoeld voor de uiteindelijke bestuurder als natuurlijke persoon. Mocht je dus je holding inschrijven als bestuurder, dan kan het voorkomen dat bij een onverhoopte bestuurdersaansprakelijkheidsclaim de juridische kosten die zijn toe te rekenen aan jouw persoonlijke holding, niet voor vergoeding in aanmerking komen. 

 

Hoe krom het ook moge lijken: risicotechnisch is jouw personal holding praktischer als bestuurder van de werkmij, maar verzekeringstechnisch liever als natuurlijke persoon. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.