• 0

Bedrijf verkopen

Geachte,

 

Naast mijn studie heb ik een internetbedrijf. Ik ontwikkel websites, die zijn voorzien van een gebruiksvriendelijk CMS. Nu ga ik dit jaar afstuderen en wil ik het bedrijf misschien gaan verkopen, als dat mogelijk is.

 

Even de achtergrond:

 

In 2003 ben ik websites gaan ontwkkelen om naast mijn studie wat bij te verdienen. Omzet:

 

2003 = 4000 euro

2004 = 4000 euro

2005 = 12000 euro

 

Omdat ik 2005 stage voor mijn eigenbedrijf heb gelopen heb ik gelijk meer omzet. De netto winst is jaarlijks ongeveer 40%. Ik heb nu 14 klanten, waarvan 10 op basis van een abonnementen. Deze bepalen ongeveer 50% van de omzet. Ik heb geen schulden en geen personeel, maar wel goede freelancers in mijn netwerk aan die ik opdrachten uitbesteed.

 

Mijn klanten werken allemaal met een door mij ontwikkeld CMS, dat goed werkt. De klanten zijn tevreden, ik ben nog geen klant kwijtgeraakt.

 

Dit bedrijf is voor mij een leuke aanvulling op mijn opleiding, maar het genereerd nog geen jaarinkomen. Mijn vraag is, is dit bedrijf al te verkopen en zo ja wat zou het kunnen opbrengen?

 

Hopelijk kan mij iemand verder helpen. Alvast bedankt.

 

Groetjes Andi79

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor de reactie. Wat zijn de criteria wanneer een bedrijf verkoop baar wordt. Waar ligt de grens. Moet er een minimale omzet zijn? Of een aantal werknemers?

 

Als ik mijn bedirjf niet kan verkopen, maar wel mijn klantenbestand, hoe bereken je dan de waarde ervan?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op de link gekeken, ook al een keer eerder. Op deze link staat slechts weinig info, over de vragen die ik heb.

 

Ik heb al meerdere keren folders aangevraagd ook voor andere onderwerpen en afspraken bij de KvK gehad. Daar heb ik ook voor betaald, maar ik vind de info die ik daar krijg altijd vrij beperkt.

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk verkoop je geen bedrijf, maar je omzet dus je klantenportfolio.

 

Nu is het de kunst om een gegadigde te vinden die je klanten wil hebben/overnemen en jou daar een vergoeding voor wil betalen.

 

Waarde berekening is wat moeilijk in dit geval.

 

Je hebt 10 klanten die een vaste omzet genereren op basis van een abonnement. Je zou kunnen uitrekenen wat dit per jaar NETTO oplevert en dit als een eenmalige vergoeding kunnen vragen aan de nieuwe gegadigde. Extra zou zijn de variabele klantenkring, maar dat is wat moeilijker omdat er bijna geen verleden is.

 

Er zijn verschillende methodes om een waarde voor een bedrijf te bepalen. In dit geval zou ik er niet heel moeilijk over doen. Met respect: er is nog niet heel veel te verkopen.. het is meer een emotionele waarde.

 

Hoop dat je er iets aan hebt.

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

denk er ook aan dat jij het bedrijf bent. Natuurlijk stuur je freelancers aan, maar die zijn er zat, daar zou ik niet voor betalen. Je portfolio kan handig zijn, je koopt meteen een klantenkring, maar mijn zorg zou zijn hoe je klanten hierop zouden reageren. Je bedrijf is feitelijk niet meer dan de relatie die jij met je klanten hebt, dus kan je me garanderen dan ik na overname ook welkom wordt geheten door jouw klanten. Willen zij dit wel? Ik werk ook zelfstandig en besteed dan wel niets uit, maar de meeste van mijn klanten hebben al aangeven dat ze met niemand anders willen werken dan met mij.

 

 

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als de topic-starter. Echter ik ben al langer bezig en kan er ook van leven. Toch is het niet helemaal meer wat ik wil en wil dus de hele "winkel" van de hand doen.

 

Ook ik heb een CMS ontwikkeld wat mij totaal twee jaar heeft gekost om het op het huidige niveau te brengen.

 

Klanten kun je idd niet verkopen, maar ik zat er aan te denken om het produkt (CMS) zelf te verkopen aan een bedrijf die met CMS toepassingen wil starten. Immers zo'n bedrijf hoef dan niet eerste 2 jaar te gaan ontwikkelen en kan op deze manier meteen omzet genereren uit het produkt.

 

Heeft iemand misschien een tip hoe je ongeveer/grofweg de waarde van zo'n produkt kan bepalen?

 

Bedankt

Groeten Mirko

Link naar reactie
  • 0

 

Heeft iemand misschien een tip hoe je ongeveer/grofweg de waarde van zo'n produkt kan bepalen?

 

 

De waarde hangt sterk af van de partij die je tegenover je hebt en interesse heeft in je product. Iemand die het per jaar 5 keer weg kan zetten heeft er een ander bedrag voor over dan een partij die het 500 keer kan wegzetten.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Je hebt 10 klanten die een vaste omzet genereren op basis van een abonnement. Je zou kunnen uitrekenen wat dit per jaar NETTO oplevert en dit als een eenmalige vergoeding kunnen vragen aan de nieuwe gegadigde. Extra zou zijn de variabele klantenkring, maar dat is wat moeilijker omdat er bijna geen verleden is.

 

Ik las ergens op dit forum dat een bedrijf verkocht kan worden voor 2 keer de omzet. Bovenstaande optie komt daar natuurlijk lang niet bij in de buurt. De omzet gebasseerd op abonnementen is 50%. De netto winst daarvan is natuurlijk nog lager. Dus daarvoor zou ik mijn klanten inclusief het CMs niet voor weg doen, dan kan ik nog beter mijn bedrijf ene paaj laten doorgaan zonder er iest voor te doen en verdien ik meer.

 

Misschien moet ik mijn vraag anders formuleren. Ik wil aan het einde van mijn studie het bedirjf voor minimaal 25 000 euro (2 keer de huidge omzet) weg doen, wat moet ik dan doen, gezien mijn huidge situatie.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik heb geschreven is, dat je niet een bedrijf verkoopt, maar een omzet en klanten.

 

Je kunt uiteraard vragen wat je wilt. Maar zoals ook anderen hebben opgemerkt, is het sterk afhankelijk wat voor partij je tegenover je hebt zitten.

 

Jij als verkoper hebt een emotionele waarde bepaald. Je koper bekijkt het van een niet emotionele kant. Nu moet je tot elkaar komen.

Ga eens op de stoel van de koper zitten en bekijk de zaak dan nog eens. (eerlijk)

 

Succes

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Wat zou je kunnen vragen voor een webwinkel met:

  • 1e jaar 10.000 omzet, 2e jaar 50.000+ omzet
  • 2000 klanten
  • export subsidie
  • exclusiviteit voor bepaalde producten in nederland en benelux
  • 600 tot 1500 unieke bezoekers per maand
  • Stijgende lijn in bezoekers en omzet

???

Iemand een idee?

Link naar reactie
  • 0

Wat zou je kunnen vragen voor een webwinkel met:

  • 1e jaar 10.000 omzet, 2e jaar 50.000+ omzet
  • 2000 klanten
  • export subsidie
  • exclusiviteit voor bepaalde producten in nederland en benelux
  • 600 tot 1500 unieke bezoekers per maand
  • Stijgende lijn in bezoekers en omzet

???

Iemand een idee?

 

Bij internet winkels zul je denk ik aan 1 a 2 keer de jaarwinst van het voorafgaande jaar moeten denken bij een normale koper. Deze zal namelijk in personeel moeten investeren en deze zal indien je nog geen distributie centrum hebt dit ook op moeten zetten. Gewone websites doen normaal circa 1 jaar de winst, echter is een webwinkel die nog zo extreem groeit meer waard indien de naam zeer goed is.

Met vriendelijke groet,

Mark Scholten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.