• 0

Juiste timing voor het oprichten van een BV

(aangepast)

Goedemorgen allen,

 

Ik sta op het punt om een nieuw online platform op te richten. Dit platform wil ik in het buitenland (niet-EU) laten ontwikkelen vanwege de lagere kosten (ik heb momenteel een partij in gedachten). Het ontwikkelen van dit platform zal ongeveer 5 maanden in beslag nemen. Het platform zal tegen het einde van de ontwikkelperiode beschikbaar worden. De beoogde markt is in de eerste "fase" Nederland, bij succes verdere uitbreiding naar omliggende landen, de EU en daarbuiten. De verwachting is dat de inkomsten zeker het eerste half jaar vrijwel nul zullen zijn, aangezien het platform eerst aan content en poplariteit (gebruikers) zal moeten winnen. In de tussentijd wordt er wel al contact gezocht met bedrijven in Nederland, voor deelname aan het platform.

 

Het is belangrijk dat investeerders gemakkelijk kunnen aanhaken, maar dat ook bij eventuele verkoop van het platform  in de toekomst, de overdracht eenvoudig plaats kan vinden. 

 

De onduidelijkheid voor mij zit in het moment van oprichten van de BV. Is het verstandig om dit al direct te doen, en de partij die het platform gaat ontwikkelen de opdracht te geven vanuit de BV? Of kan ik dit prima prive aansturen (en betalen, bedrag is beschikbaar vanuit prive vermogen) en pas wanneer het platform ontwikkeld is, de BV oprichten?

 

Is het daarnaast aan te raden om voor een holdingstructuur te gaan?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Grt Ruud.

 

aangepast door Airrudi
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Ruud

 

Als je in de nabije toekomst niet wilt komen te zitten met de inbreng van je softwareplatform in de BV, dan is het raadzaam om de BV nu op te richten en daarin de ontwikkeling te laten plaatsvinden. Vraag is natuurlijk wel hoe die ontwikkeling betaald wordt. Je zult in elk geval de BV moeten voorzien van voldoende cash.

Holding zou ik, gezien je plannen, zeker aanraden. Een koper kan dan van jouw Holding de aandelen van de werk-BV overnemen, waarbij de koopsom onbelast (want deelnemingsvrijstelling) in je Holding komt. 

 

Let wel: er kunnen in jouw specifieke situatie natuurlijk redenen zijn om het anders te doen, maar afgaand op je verhaal hierboven, zou dit mijn eerste inzicht zijn voor je.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi Joost, bedankt voor je reactie.

Om de BV van voldoende cash te voorzien werd me geadviseerd (via kennis)  om dit via Agio aandelen in te brengen. Zou je dit ook adviseren, of is er een betere manier om hier in te voorzien? De eerste investering in de BV (voornamelijk om de ontwikkeling van het platform te bekostigen) komt uit eigen vermogen (prive bankrekening).

aangepast door Airrudi
Link naar reactie
  • 0

Agio of gewoon als aandelenkapitaal geniet van de voorkeur boven lenen aan je bv vanwege de tbs regeling. Nadeel aan agio is dat terughalen naar privé alleen onbelast kan via de notaris, dubbele akte, omzetten in formeel aandelenkapitaal en daarna de nominale waarde terugbrengen. Bij gewoon aandelenkapitaal hoeft die eerste stap niet

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.