• 0

Hoe werkt DDP verzending met BTW boekhouding

Hi allen,

 

Na verschillende ondernemers vragen te googlen kwam ik steeds op dit forum terecht. Nu dan mijn eerste post. Ik ben pas begonnen met een eigen onderneming. Ik importeer spullen uit China en verkoop deze weer verder. Nu zijn veel dingen voor mij nieuw en ook met de boekhouding valt veel voor mij te leren.

 

De situatie:

 

Ik heb paar dagen geleden mijn eerste order via Alibaba gedaan. Naar mijn weten moet je bij het importeren BTW en invoerrechten betalen bovenop de aankoop en verzendprijs . De kosten voor de producten zijn 1,282.50 USD en 789.00USD voor de verzending DDP. Voor zover ik heb begrepen wordt bij DDP verzending al de kosten bij de douane(BTW,invoerrechten,inklaringskosten) door de leverancier betaald. 

 

Mijn vraag is hoe verwerk ik dat in mijn administratie? Ik weet niet het bedrag aan BTW dat de leverancier gaat betalen, maar ik moet volgensmij wel deze BTW in mijn administratie opnemen. Moet ik nu wachten tot de producten door de douane zijn gekomen en dan de leverancier vragen om een bonnetje? Of moet ik zelf de BTW gaan berekenen over de productwaarde. Zijn de waarde van de producten en de prijs voor het verzenden 2 losse boekingen of moet ik deze samen optellen?

 

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
16 uur geleden, Sjors123 zei:

Ik weet niet het bedrag aan BTW dat de leverancier gaat betalen, maar ik moet volgensmij wel deze BTW in mijn administratie opnemen. Moet ik nu wachten tot de producten door de douane zijn gekomen en dan de leverancier vragen om een bonnetje? Of moet ik zelf de BTW gaan berekenen over de productwaarde. Zijn de waarde van de producten en de prijs voor het verzenden 2 losse boekingen of moet ik deze samen optellen?

 

Onzin. Als er DDP geleverd wordt heb jij niets te maken met de invoer BTW die door de leverancier afgedragen wordt. Voor jou is een DDP levering min of meer hetzelfde als een binnenlandse levering, met het verschil dat de BTW op de levering verplicht (artikel 12 lid 3 WOB) naar jou verlegd wordt. Tenminste als de douane-aangifte door de leverancier in NL wordt gedaan.  Stel dat Ali de invoeraangifte in BE doet (EDC in Luik) dan krijg je een factuur voor een intra-communautaire levering.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Bert. zei:

Onzin. Als er DDP geleverd wordt heb jij niets te maken met de invoer BTW die door de leverancier afgedragen wordt. Voor jou is een DDP levering min of meer hetzelfde als een binnenlandse levering, met het verschil dat de BTW op de levering verplicht (artikel 12 lid 3 WOB) naar jou verlegd wordt. Tenminste als de douane-aangifte door de leverancier in NL wordt gedaan.  Stel dat Ali de invoeraangifte in BE doet (EDC in Luik) dan krijg je een factuur voor een intra-communautaire levering.

 

Hi Bert,

 

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp moet ik 0% btw aanhouden op de product waarde en 21% moet aanhouden op de leveringskosten? Ik heb het even nagevraagd en de 'custom clearance' (volgensmij douane afgifte) gebeurt in Polen.  Jij zegt dat ik hierdoor een factuur zou ontvangen, welke kosten kan ik precies in dit factuur verwachten?

Link naar reactie
  • 0
Op 27-3-2021 om 17:17, Sjors123 zei:

 

Jij zegt dat ik hierdoor een factuur zou ontvangen, welke kosten kan ik precies in dit factuur verwachten?

Hierdoor? Nee, je ontvangt van de verkoper sowieso toch  een factuur? In dit geval één waar alle kosten (goederen, transport, invoerrechten, inklaringskosten e.d.) onder de streep in zitten. Als Ali in Polen aangeeft dien je een factuur te ontvangen zonder BTW omdat het laatste stuk van Polen naar NL een intracommunautaire levering is.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Bert. zei:

Hierdoor? Nee, je ontvangt van de verkoper sowieso toch  een factuur? In dit geval één waar alle kosten (goederen, transport, invoerrechten, inklaringskosten e.d.) onder de streep in zitten. Als Ali in Polen aangeeft dien je een factuur te ontvangen zonder BTW omdat het laatste stuk van Polen naar NL een intracommunautaire levering is.

Ik heb alleen een factuur van de goederen prijs en transport prijs. Hier is inderdaad geen BTW overgerekend.  Van de transport prijs weet ik alleen het totaal. Hoeveel er van de transportkosten naar invoerrechten, inklaringskosten e.d. gaat weet ik niet. Maar dit maakt toch ook niet uit? Aangezien DDP een soort all-in prijs is. Wat ik hieruit opmaak is dat ik eigenlijk dus 0% BTW moet aanhouden over het totaal bedrag.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Sjors123 zei:

Ik heb alleen een factuur van de goederen prijs en transport prijs. Hier is inderdaad geen BTW overgerekend.  

Ik kan niets zeggen over facturen die ik niet gezien heb,...... Bij een DAP levering  staan mogelijk wel apart de transportkosten gespecificeerd (hoeft niet) maar wordt er ook geen BT gerekend. Als het echt DDP is moet er vermelding op de factuur staan waarom er geen BTW in rekening gebracht wordt (ICL of reverse charge).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.