• 0

Eenmanszaak bedrijfsauto

Hallo! Ik ben Sven van Heun en ik sta op het punt om een autopoets bedrijf te starten. Mijn intentie is om een Bestelbusje van rond de 2000 euro te kopen voor mijn bedrijfje. Ik wil de werkzaamheden bij mensen thuis gaan uitvoeren en hier heb ik dus iets van een bestelbusje voor nodig. Nu is dus mijn vraag wat een voordeligste is. Ik zit te kijken naar een Fiat Fiorino (kleinste bestelbusje) die mij per maand rond de 150-160 euro aan verzekering, belasting en brandstof gaat kosten. Ik wil graag weten of het voordeliger is om de auto op de zaak aan te schaffen of om hem prive te kopen en hem dan zakelijk te gebruiken. Ik kan op internet nergens een concreet antwoord vinden op deze vraag. De kilometers die ik maak zijn 90% zakelijk verwacht ik. 

ik heb al wel gelezen dat als je hem zakelijk rijd dat je de BTW op alles kosten mag terug 'vragen'. Dit is bij prive niet zo. 

 

Dus nog in het kort mijn vraag... Is het voordeliger om de auto zakelijk te kopen en ook echt zakelijk te gebruiken of is het beter om hem prive te kopen en dan zakelijk gebruiken. 

Alvast hartelijk bedankt voor het antwoorden!

Met vriendelijke groet,
Sven van Heun 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Let op dat je bij 90% of meer zakelijk gebruik geen keus hebt. Dat móet de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk worden aangeschaft.

 

Voor de omzetbelasting maakt het niet uit en staat de keus los van die voor de inkomstenbelasting. Je kunt ervoor kiezen om de BTW niet terug te vragen (dus privé voor de BTW). Maar je kunt ook alle BTW gewoon terugvragen (dus zakelijk voor de BTW), maar je zult aan het eind van het jaar wel moeten corrigeren voor eventueel daadwerkelijk privégebruik (of een forfaitair bedrag van 1,5% van de cataloguswaarde).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, prinsrachid zei:

Let op dat je bij 90% of meer zakelijk gebruik geen keus hebt. Dat móet de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk worden aangeschaft.

 

Voor de omzetbelasting maakt het niet uit en staat de keus los van die voor de inkomstenbelasting. Je kunt ervoor kiezen om de BTW niet terug te vragen (dus privé voor de BTW). Maar je kunt ook alle BTW gewoon terugvragen (dus zakelijk voor de BTW), maar je zult aan het eind van het jaar wel moeten corrigeren voor eventueel daadwerkelijk privégebruik (of een forfaitair bedrag van 1,5% van de cataloguswaarde).

Oke, dus als ik het goed begrijp is het dan voordeliger om hem zakelijk te kopen en ook zakelijk te gebruiken. Ik ga er denk ik niet veel prive mee rijden, voornamelijk toch wel zakelijke ritten 

Link naar reactie
  • 0

 

9 uur geleden, prinsrachid zei:

Let op dat je bij 90% of meer zakelijk gebruik geen keus hebt. Dat móet de auto voor de inkomstenbelasting zakelijk worden aangeschaft.

10+% is snel gemaakt ... 

0% overigens ook ...


Voor een gedateerd bestelbusje van 2000 euro en een privé gebruik van 10+% kan een onbelaste kilometervergoeding wel eens heel aantrekkelijk worden als deze in privé wordt aangeschaft.

 

Bij een zakelijke aankoop moet ook rekening gehouden worden met de bijtelling voor het privégebruik ... tenzij je de bestelauto helemaal niet privé gaat gebruiken. Zie hiervoor: Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-3-2021 om 01:45, Cosara zei:

 

10+% is snel gemaakt ... 

0% overigens ook ...


Voor een gedateerd bestelbusje van 2000 euro en een privé gebruik van 10+% kan een onbelaste kilometervergoeding wel eens heel aantrekkelijk worden als deze in privé wordt aangeschaft.

 

Bij een zakelijke aankoop moet ook rekening gehouden worden met de bijtelling voor het privégebruik ... tenzij je de bestelauto helemaal niet privé gaat gebruiken. Zie hiervoor: Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto.

Hier zat ik dus ook al aan te denken, maar stel dat ik de auto prive aanschaf, dan ben ik per maand aan verzekering alleen al 200 euro kwijt omdat ik een beginnend bestuurder ben zonder schade vrije jaren. Als ik de auto zakelijk verzeker kost met dit om en nabij 50 euro per maand. 

Link naar reactie
  • 0
Op 29-3-2021 om 12:18, vloerengilde zei:

een youngtimer lijkt me voordelig als je zakelijk wilt aanschaffen en ook prive wilt rijden.

Anders denk ik dat je beter prive kunt kopen en kilometers declareren, dan ben je prive onbeperkt en kun je een jongere auto aanschaffen.

Het probleem is dus als ik hem prive koop, dat ik de auto dan ook prive moet verzekeren. Als ik hem prive verzeker ben ik meer als 200 euro per maand kwijt alleen aan verzekering. Zakelijk verzekeren kost rond de 50-60 per maand. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, SvenVHCD zei:

Het probleem is dus als ik hem prive koop, dat ik de auto dan ook prive moet verzekeren. Als ik hem prive verzeker ben ik meer als 200 euro per maand kwijt alleen aan verzekering. Zakelijk verzekeren kost rond de 50-60 per maand. 

 

Er is een verschil tussen fiscale en juridische consequenties. Als ZZP-er maakt het voor de belastingen niet uit of je het op de zaak of persoonlijk verzekert. Je mag het in beide gevallen van je winst aftrekken (voor de fiscus ben jijzelf namelijk hetzelfde als je onderneming). Maar juridisch gesproken kan het zijn dat je verzekering geen zakelijke kilometers dekt met een particuliere verzekering of slechts tot een maximaal van een x aantal duizend kilometers per jaar. 

 

Op 28-3-2021 om 20:38, SvenVHCD zei:

Oke, dus als ik het goed begrijp is het dan voordeliger om hem zakelijk te kopen en ook zakelijk te gebruiken. Ik ga er denk ik niet veel prive mee rijden, voornamelijk toch wel zakelijke ritten 

 

Ik weet niet of het 'voordeliger' is, maar het is waarschijnlijk wel makkelijker. Gewoon alle btw terugvragen en de kosten aftrekken van de winst. Maar let wel op dat je voor de inkomstenbelasting bijtelling hebt als je meer dan 41 km per maand privé rijdt. En als je geen kilometers bijhoudt, moet je ook voor de btw een correctie voor privégebruik toepassen in de laatste btw-aangifte van het jaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, SvenVHCD zei:

Hier zat ik dus ook al aan te denken, maar stel dat ik de auto prive aanschaf, dan ben ik per maand aan verzekering alleen al 200 euro kwijt omdat ik een beginnend bestuurder ben zonder schade vrije jaren. Als ik de auto zakelijk verzeker kost met dit om en nabij 50 euro per maand. 

 

Weet je dit zeker? Ook voor de zakelijke verzekering ben je een beginnend bestuurder zonder schadevrije jaren. Verzekeraars berekenen hun no claim korting voor zakelijke auto's op (vrijwel) dezelfde manier op de schadevrije jaren van de bestuurder als een particuliere verzekering, en 0 is 0. 

 

Het enige "voordeel" dat een verzekeraar bij een zakelijke verzekering heeft is dat de cascodekking ex btw kan worden uitgekeerd als het bedrijf zelf de BTW kan verreken. Maar dat "voordeel" is hooguit 5-10% van de totale premie, niet 75%. Vreemd dus dat er zo'n extreem verschil in zit bij jou? Wellicht dat een zakelijke verzekeraar wat extra instaptredes biedt, maar niet zoveel dat het dit verschil kan verklaren 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Weet je dit zeker? Ook voor de zakelijke verzekering ben je een beginnend bestuurder zonder schadevrije jaren. Verzekeraars berekenen hun no claim korting voor zakelijke auto's op (vrijwel) dezelfde manier op de schadevrije jaren van de bestuurder als een particuliere verzekering, en 0 is 0. 

 

Het enige "voordeel" dat een verzekeraar bij een zakelijke verzekering heeft is dat de cascodekking ex btw kan worden uitgekeerd als het bedrijf zelf de BTW kan verreken. Maar dat "voordeel" is hooguit 5-10% van de totale premie, niet 75%. Vreemd dus dat er zo'n extreem verschil in zit bij jou? Wellicht dat een zakelijke verzekeraar wat extra instaptredes biedt, maar niet zoveel dat het dit verschil kan verklaren 

 

 

Ja! Als ik op de website van Independer een zakelijke en prive verzekering afsluit voor dezelfde auto, kom ik op 55 per maand voor een WA zakelijk en 172 WA prive. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 uur geleden, SvenVHCD zei:

Ja! Als ik op de website van Independer een zakelijke en prive verzekering afsluit voor dezelfde auto, kom ik op 55 per maand voor een WA zakelijk en 172 WA prive. 

 

Nou, dan heb je vermoedelijk toch iets verkeerds gedaan. Ik heb een willekeurige Fiorino berekend op Independer met met 0 schadevrije jaren en zowel zakelijk als privé kom ik op exact dezelfde WA premie uit (wat ik ook zou verwachten) . 

 

Edit:  heb je bij Independer wellicht privé en zakelijk gebruik met elkaar vergeleken? Een bestelauto die niet (ook) zakelijk gebruikt wordt is namelijk lastiger en in ieder geval ook duurder te verzekeren (want minder verzekeraars doen dat) .

 

Maar in jouw geval is verzekeren met alleen privé gebruik niet aan de orde: in dat geval is er namelijk géén dekking bij zakelijk gebruik, en bij echt alleen privé gebruik mag je de auto sowieso niet zakelijk opvoeren. Je moet verzekeringen vergelijken met zakelijk gebruik of zakelijk en privé gebruik en met verrekening van BTW (alhoewel dat bij alleen een  WA-dekking toch niet van toepassing is: hooguit voor een eventueel WA eigen risico of bij het voor eigen rekening nemen van WA schade voor bonusbehoud) 

 

aangepast door Norbert Bakker
Toevoeging mogelijke reden

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Nou, dan heb je vermoedelijk toch iets verkeerds gedaan. Ik heb een willekeurige Fiorino berekend op Independer met met 0 schadevrije jaren en zowel zakelijk als privé kom ik op exact dezelfde WA premie uit (wat ik ook zou verwachten) . 

 

Edit:  heb je bij Independer wellicht privé en zakelijk gebruik met elkaar vergeleken? Een bestelauto die niet (ook) zakelijk gebruikt wordt is namelijk lastiger en in ieder geval ook duurder te verzekeren (want minder verzekeraars doen dat) .

 

Maar in jouw geval is verzekeren met alleen privé gebruik niet aan de orde: in dat geval is er namelijk géén dekking bij zakelijk gebruik, en bij echt alleen privé gebruik mag je de auto sowieso niet zakelijk opvoeren. Je moet verzekeringen vergelijken met zakelijk gebruik of zakelijk en privé gebruik en met verrekening van BTW (alhoewel dat bij alleen een  WA-dekking toch niet van toepassing is: hooguit voor een eventueel WA eigen risico of bij het voor eigen rekening nemen van WA schade voor bonusbehoud) 

 

Je hebt mij toch aan het twijfelen gebracht, echter, heb ik het nu ook bij unive gedaan, dezelfde auto, zelfde km per jaar. Kom op 60 per maand zakelijk incl assurantiebelasting en 200 prive..... Geen idee waar het aan kan liggen dan 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.