• 0

mag btw later in aangifte aangegeven worden

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja de kosten van de aanloopfase mogen worden afgetrokken via de eerste BTW aangifte, ook al zijn de kosten niet in dat eerste tijdvak gemaakt.

Mocht je dat vergeten zijn dan kun je het opnemen in het volgende tijdvak op voorwaarde dat het minder dan 1000 euro aan btw correctie is. Als je meer dan 1000 euro BTW wilt terugvragen die je niet hebt meegenomen in de eerste aangifte dan moet je een aparte suppletieaangifte doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het simpele antwoord is volgens mij: nee, dat mag niet.

 

Ik ben van mening dat je voor de omzetbelasting simpelweg géén btw over aanloopkosten kunt terugvragen, tenzij je daarvoor expliciete toestemming hebt van de Belastingdienst. Ik geef toe dat dat een stricte toepassing van de wet is, waar weinig boekhouders zich iets van aan lijken te trekken.

 

Voor de inkomstenbelasting mag je de aanloopkosten wél terugvragen met terugwerkende kracht tot 5 jaar, op voorwaarde dat je ook ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Ik meen dat hier hier gewoonlijk de datum van inschrijving in de Kamer van Koophandel gehanteerd (en de 5 kalenderjaren daarvoor). 

 

Overigens kun je de BTW die je (mijns inziens) niet mag terugvragen (via de omzetbelasting), wél als kosten aftrekken voor de inkomstenbelasting. Stel dat je 1.210 euro aan aanloopkosten hebt, dan zou je dus niet die 210 euro btw terug kunnen vragen via de omzetbelasting, maar mag je wel de volle 1.210 euro (inclusief btw) aftrekken als kosten.

 

Let trouwens ook op dat je pas recht op kostenaftrek over de aanloopfase hebt voor de inkomstenbelasting vanaf het moment dat je erkend wordt als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Zolang je alleen resultaatgenieter bent, lijkt het erop dat je de kosten in de aanloopfase pas kunt aftrekken als je voldoet aan de voorwaarden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
31 minuten geleden, prinsrachid zei:

Ik ben van mening dat je voor de omzetbelasting simpelweg géén btw over aanloopkosten kunt terugvragen, tenzij je daarvoor expliciete toestemming hebt van de Belastingdienst. Ik geef toe dat dat een stricte toepassing van de wet is, waar weinig boekhouders zich iets van aan lijken te trekken.

 

De Belastingdienst zelf is ook niet zo strict...

Handboek ondernemen:

 

Quote

2 Ik ben bezig mijn zaak op te zetten.  Ik heb me nog niet aangemeld bij de Belastingdienst, maar ik maak wel alvast kosten. Wat moet ik doen?

 

In principe moet u de onderneming aanmelden voordat u de onderneming start. Bewaar in ieder geval zorgvuldig alle bewijsstukken, zoals nota’s en rekeningen. U hebt die straks nodig als de Belastingdienst u met terugwerkende kracht registreert als ondernemer. Voor de inkomstenbelasting kunt u dan de zakelijke kosten in de aanloopfase alsnog aftrekken. Het is zelfs mogelijk dat u met terugwerkende kracht gebruik kunt maken van bepaalde regelingen voor ondernemers.

Uw leveranciers brengen u misschien btw in rekening. Als wij u eenmaal als ondernemer hebben geregistreerd, kunt u die btw alsnog als voorbelasting aftrekken.

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

Hmm...die zin is mijns inziens wat vaag geformuleerd. Het is inderdaad zo dat je de BTW wellicht kunt terugvragen, zoals ik aangaf, maar niet automatisch en niet onvoorwaardelijk. En niet zoals in de inkomstenbelasting.

 

Bij de inkomstenbelasting kan het automatisch zodra je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en is de aanloopfase beperkt tot 5 jaar.

 

Bij de omzetbelasting kan het met goedkeuring van de fiscus zodra je ondernemer bent voor de omzetbelasting en is er géén vastgelegde termijn voor de aanloopfase (want niet wettelijk geregeld). De BTW mag dus wel teruggevraagd worden, maar alleen als je aannemelijk hebt gemaakt dat de kosten betrekking hebben op een zakelijke aankoop voor het moment van registratie als ondernemer voor de omzetbelasting én na goedkeuring.

 

Maar goed, je kunt het ook gewoon de BTW op eigen houtje terugvragen en zien waar het schip strandt.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als je bij een privéopname alsnog btw moet afdragen, dan kun je bij een privéstorting neem ik aan alsnog de voorbelasting terugvragen? (Zij het, dat je het ingebrachte bedrijfsmiddel waarschijnlijk lager moet waarderen.) Dan zou je je inkoop mooi moeten kunnen opsplitsen in items die je met het oog op de onderneming hebt gekocht en items waarbij dat verband vager is.

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bij mij is de situatie wat anders daarom was ik benieuwd of er iemand zoiets had ook eerder ervaren. Ik zou in Janurai beginnen door prive omstandigheden moest de start helaas uitgesteld worden, nu ga ik zeker in april officieel online dus de eerste kwartaal heb ik geen verkopen of btw afgedragen en in mijn aangifte proef zag ik dan ook geen voorbelasting kan aftrekken. Dit ga ik ook nog met de belastingdienst overleggen, als het kan dan neem ik de gemaakte kosten mee in de volgende kwartalen, zou mooi zijn. 

Link naar reactie
  • 0
Op 30-3-2021 om 13:51, Roel J zei:

Dat klopt niet! Te betalen btw BTW hebben over omzet is geen voorwaarde om voorbelasting te mogen terugvragen.

 

Waar in welke proef aangifte lijkt dat zo te zijn? in je boekhoudprogramma

 

 

Nu begrijp ik niks meer van, ik dacht ook dat het zou niet uit moeten maken maar in de aangifte zie ik het verschil wel.  Als ik de omzet gewoon leeg laat zoals in mijn situatie in eerste kwartaal zie ik aan het einde van de aangifte alleen nul en kan geen voorbelasting aftrekken, als proef wijzigde ik wat in de omzet en btw daarna zag ik wel  het verschil, de btw die ik aan consumenten zou afdragen wordt van de voorbelasting afgetrokken, dit zegt mijn aangifte tenminste, waarom zou dat niet kloppen?  Ik heb het gewoon via de website van belastingdienst gecheckt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.