• 0

VC's zelf met ideeën verder

Ik zat me wat af te vragen: VC's hebben vele plannen voorbij zien komen waar men misschien wel wat in zag, maar die totaal niet interessant zijn omdat de verkeerde mensen erbij staan of men een aantal dingen wil binen het plan die niet haalbaar zijn. Nu kan ik me voorstellen dat nu die plannen misschien nooit uitgevoerd zijn of inmiddels wegens omstandigheden mislukt zijn er genoeg onontgonnen ideeën liggen waar goede bedrijven mee op te zetten zijn en waar goed geld mee verdiend kan worden.

 

Behoeden NDA's de VC's ervoor zelf ermee actief te worden, of de ideeën aan derden aan te gaan bieden/er wel geschikte mensen bij te zoeken? Of denk ik veel te simpel, en zou een dergelijke actie het vertrouwen in de VC ondergraven ("men kan de ideeën zomaar jatten en er zelf rijk mee worden, daar ga ik dus niet heen met mijn idee").

 

Dit deels naar aanleiding van Nils' aangekondigde vertrek uit het dagelijks bestuur van NEBIB (en dat nu NEBIB goed onder de aandacht gebracht is in de meest recente Emerce) en zijn zin dat hij 'maar eens ging kijken wat hij ging doen'.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ha Decorum,

 

Ik kan je op voorhand verzekeren, dat ik geen enkele ambitie heb om een idee van één van mijn klanten uit te voeren. Als ik zie hoeveel werk het is, om van een goed idee een goed bedrijf te maken, dan zakt de moed me in de schoenen. Ik ga wel wat anders doen, maar nu even niet een nieuw bedrijf starten. Al helemaal niet een bedrijf gebaseerd op het idee van een ander.

 

Ik ben niet uniek in die gedachte, Serieuze VC's denken er net zo over. Het zijn investeerders en geen ondernemers. Ze proberen de ondernemers die zij financieren wel eens te helpen, maar dat gaat bijna altijd mis. Ieder zijn vak. Ik denk niet dat ook maar één van de bekende VC's zou overwegen zelf een onderneming te beginnen.

 

Op het toppunt van de internet hype heb ik wel meegemaakt dat jonge investment managers, goede ideeën uit de plannen die hen onder ogen kwamen doorvertelden aan de ondernemers in hun portefeuille. Dit waren echter incidenten, mede ingegeven doordat investment magagers zelf ook mochten participeren in die ondernemingen, of toch zeker een flinke bonus konden verdienen als het goed ging met hun bedrijven.

 

Nee, goede investeerders hebben geen behoefte om op de stoel van de ondernemer te gaan zitten. Je loopt wel het risico om als leider van het bedrijf aan de kant gezet te worden als je niet voldoet aan de verwachtingen van je investeerders. Dat is heel vervelend en vaak geen oplossing voor de tegenvallende resultaten. Maar deze actie wordt ook door de meeste VC's als een noodgreep gezien.

 

Naast de goede VC's heb je natuurlijk ook een heleboel slechte VC's. De resultaten van VC's kunnen erg van elkaar verschillen. Mc Kinsey heeft onderzoek naar de resultaten van VC's uitgevoerd. Het blijkt dat de Top VC's consequent beter scoren, jaar na jaar als de minder goede VC's.

 

Dus ook daar geldt, je het geld en geld.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.